طرز پخت شله بریان زیره غذای سنتی اصفهان

طرز پخت شله بریان زیره غذای سنتی اصفهان

شله بریان با زیره یک غذای سنتی لذیذ اصفهانی بوده که کمتر از بقیه غذاهای اصفهانی شنیده می شود. شله بریان با زیره اصفهان 200 سال قدمت دارد و بیشتر در زمستان آماده می شود. این غذا خیلی مقوی بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در درست کردن بریانی اصفهان از برنج و گوشت محلی و برای خوشبو کردن از زیره استفاده می گردد.

شله بریان زیره

گوشت دنده یا گردن  ۱۵۰ گرم

برنج دانه ریز  یک پیمانه

پیاز یک عدد

زیره دو قاشق غذا خوری

نمک  دو ق چ

فلفل سیاه  یک قاشق چای خوری

زردچوبه نصف قاشق چای خوری

برنج نیم دانه را شسته و بگذارید چند ساعتی خیس بخورد با مقداری نمک و آب. پیاز را نگینی خرد کرده و در تابه مناسبی با مقداری روغن تفت بدهید تا شیشه ای و سبک شود بعد گوشت را با زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. چند فنجان آب جوش اضافه کرده و برای دو ساعت روی حرارت ملایم پخت کنید. استخوان ها را از گوشت جدا کرده و دوباره گوشت را با برنج خیسانده در تابه اضافه کرده و اجازه دهید برنج پخته شود. هر از گاهی هم زده تا برنج ته نگیرد. وقتی آب گوشت کاهش یافت و برنج نرم شد زیره را افزوده و هم بزنید و منتظر بمانید تا آب گوشت کامل گرفته شود. مواد را با گوشتکوب زده و بعد سرو کنید.

شله بریانی زیره با لپه برای پنج نفر

برنج  دو پیمانه

گوشت گوسفندی گردن یا دنده  ۲۰۰ گرم

لپه‎  ۱/۳ پیمانه

نمک و فلفل و زرد چوبه و زیره به میزان مورد نیاز

گوشت را با پیاز و مقداری زردچوبه تفت بدهید. در یک ظرف دیگر برنج را که دو ساعت خیس کرده اید با مقداری زردچوبه و لپه پخت کنید. گوشت را با آب گوشت به برنج افزوده و روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد. پس از اینکه شله تنگ آب گردید نمک و فلفل را اضافه نمایید. شله را هر از چند گاهی هم بزنید تا به طور کامل مانند حلیم غلیظ گردد.

برای پختن گوشت قادر هستید مقدار زیادی آب افزوده که در مراحل بعدی می توانید از آن استفاده نمایید. اگر چربی خونتان بالاست قادر هستید گوشت گوساله را با گوشت گوسفند جایگزین نمایید. در مراحل آخر پختن برنج ، نمک را امتحان کرده و در صورت لزوم نمک اضافه نمایید. برای تهیه این غذا می توانید از گوشت خورشتی بدون استخوان استفاده کنید، اما اگر با استخوان بود شله خوشمزه تر و قوی تر می شود. اگر زمان پخت برنج آب کم است می توانید کمی آب جوش به آن اضافه نمایید. آب سرد کیفیت غذا را خراب می کند. می توانید کمی گوشت را جدا کرده و از آن برای تزیین غذا استفاده نمایید. اگر می خواهید می توانید برای پخت شله بریان زردچوبه را حذف نمایید.