طرز تهیه سیرابی

طرز تهیه سیرابی

این ماده غذایی بسیار مقوی بوده که بیشتر در فصل سرد سال مصرف می شود. سیرابی پر از پروتئین و ویتامین های مختلف هستند. سیرابی باعث پیشگیری از حالت تهوع در دوران بارداری می شود. بسیاری از افراد به دلیل بوی نامطبوع سیرابی را دوست نداشته ولی اگر آن را بشویید و به درستی بپزید بوی نامطبوع آن را کاهش می یابد.

روش شستشوی سیرابی

اگر  شیردان و سیرابی تمیز نیستند اول باید آن را پاک کنید. باید آن را با چاقو یا قیچی به چهار قسمت تقسیم کنید. اندام سمت چپ بالا هزارلا نامیده می شود. به بقیه که به هم می چسبند شکمبه یا سیرابی گفته می شود. همه چیز را داخل آن خارج کرده و بشویید. بعد از شستن سیرابی قابلمه را ذوب کرده و بگذارید آب در آن به جوش آید بعد حرارت را خاموش کرده و تکه های سیرابی را درون آن بریزید. پس از چند دقیقه سیرابی را از آب در حال جوش خارج کرده و با چاقو روی بخش سیرابی کشیده تا رنگ سیرابی سفید شود و خزه ای روی آن نباشد. مواظب باشید که سیرابی زیاد در آب در حال جوش نگذارید زیرا پخته می شود و تمیز نمی شود.

اگر آب سرد شد و هنوز پرز روی آن بود آب را گرم کنید و این بخش از سیرابی را دوباره در آب جوش بریزید و با چاقو بکشید. بعد از پاک کردن، درون سیرابی، زرد یا کثیفی و چربی زرد را حتما جدا کرده و پاک کنید. بخش هزارلا را با دست پاک کرده و شستشو دهید. اگر شیردان و سیرابی به خوبی تمیز نشده باشند. در زمان پخت بوی نامطبوع ایجاد می کند و طعم خوبی ندارد. بعد از شستن، سیرابی را به قطعات کوچکتر برش دهید.

روش پختن سیرابی

سیرابی و شیردان گوسفند  یک دست

نخود اختیاری یک پیمانه

پیاز  یک عدد

سیر  دو حبه

زردچوبه و فلفل سیاه   به مقدار مورد نیاز

نمک   به مقدار مورد نیاز

برای تهیه سیرابی اول پیاز را خلالی کرده و با مقداری روغن تفت بدهید. سیر را ریز رنده کرده و به پیاز افزوده و تفت بدهید. تا زمانی که به اندازه کافی سبک شده احتیاجی به سرخ شدن ندارند. بعد سیرابی و نخود را اضافه نمایید. مقدار مناسب آب اضافه نمایید. آب نباید آنقدر زیاد شود که تا آخر پخت نیاز به اضافه کردن آب به آن داشته باشید. زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه نمایید. آب را به جوش آورده و سپس حرارت را کم کنید. برای تهیه سیرابی می توانید از قابلمه مسی یا زودپز استفاده نمایید. پخت و پز سیرابی زمان بر بوده و می توانید از زودپز استفاده نمایید. سیرابی باید بعد از پخت راحت گوشت باز شود و نخود به طور کامل پخته شود. در ساعت آخر پخت نمک را اضافه نمایید.در نهایت اگر نمک و تندی آن زیاد نبود کمی نمک و فلفل قرمز افزوده و زمان مصرف از آب لیمو ترش استفاده نمایید.

یک ساعت آخر پخت نمک افزوده تا سیرابی بهتر پخته شده و سفید بماند. ولی اگر از زودپز استفاده کنید می توانید از اول اضافه کنید، فرقی نمی کند تنها کمی رنگش تیره خواهد شد. شما می توانید سیرابی را شسته و در فریزر بگذارید ولی سعی کنید به صورت تازه استفاده نمایید. سیرابی که از اواسط بهار تا اواخر تابستان می خرید راحت تر پاک می شود. چون در این موارد  علف تازه مصرف می کند. برخی افراد در پایان پخت کمی آلو خشک به سیرابی اضافه می کنند. می توانید سیرابی پخته شده را با نان امتحان کنید. یا داخل آن آش جو بریزید. برای اینکه سیرابی بوی خوبی بدهد باید آن را با دقت و با احتیاط پاک کنید. هنگام تهیه آب می توانید از نخود استفاده نکرده ولی استفاده از نخود بوی بد را خواهد گرفت. می توانید داخل قابلمه آب و سیرابی بریزید و سپس پیاز و سیر را خرد کرده و بگذارید با نمک و فلفل و زردچوبه و در صورت تمایل نخود پخته شوند. شما می توانید کمی رب گوجه فرنگی تفت داده شده در صورت تمایل اضافه کنید. مصرف سیرابی برای کسانی که دارای اختلالات ایمنی هستند یا تحت شیمی درمانی هستند مناسب نیست و باید با احتیاط سرو شود.