دستور تهیه شیر پلو؛ غذای سنتی و خوشمزه

شیر پلو یکی از غذاهای سنتی آذربایجان بوده که در زبان محلی به آن سوتی پلو می گویند. سوت به معنی شیر در ترکی است. شیر پلو اردبیل محبوبیت زیادی داشته و برای تهیه آن از ترکیب شیر و زردچوبه استفاده می گردد اما می توانید زعفران را با زردچوبه جایگزین کنید. شیر پلو را می توان با کشمش، خرما، هویج رنده شده و پخته، ماهی دودی یا مرغ تهیه کرد.

شیر پلو اردبیل

برنج  دو پیمانه

شیر  دو پیمانه

کشمش دو قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده ۳ قاشق غذا خوری

خرما  پنج عدد

فیله مرغ  پنج عدد

کره و روغن به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه   به میزان لازم

لیموترش دو عدد

فیله های مرغ را با ادویه، نمک، زعفران و آبلیمو ترش مزه دار کرده و 1 ساعت در یخچال قرار دهید بعد در مقداری کره سرخ کرده تا بپزند. برنج را ۲ تا ۳ ساعت در آب و نمک بخیسانید. آب برنج را آبکش کرده و در قابلمه شیر بریزید و روی شعله متوسط ​​بگذارید. شیر را باید یک بند انگشت بالاتر از برنج بگذارید. مقداری زردچوبه و زعفران و روغن را به تابه افزوده و هم بزنید و منتظر بمانید تا شیر برنج را گرفته و تبخیر گردد. از زردچوبه حداکثر یک قاشق چایخوری استفاده نمایید در غیر این صورت امکان دارد باعث تلخی برنج شود. این احتمال وجود دارد که شیر در هنگام جوشیدن زود تمام شود، بنابراین پیش شیر بمانید. وقتی شیر تبخیر شد اجازه دهید برنج 30 دقیقه دکم بکشد .کشمش ها را در ماهیتابه با مقداری کرده تفت داده تا پف کنند. هسته خرما را اگر می خواهید خارج کرده و خرما را تفت بدهید تا نرم گردد. شیر پلو را در بشقاب بریزید و از تکه های مرغ، خرما و کشمش برای تزیین پلو استفاده نمایید.

شیر پلو تبریزی

گلاب 3/1 پیمانه

آب پیاز به میزان لازم

آب 2 پیمانه

خلال پسته  1 پیمانه

پیاز داغ  1 پیمانه

فیله مرغ  نیم کیلو

دارچین  نصف قاشق چای خوری

کشمش پلویی  یک پیمانه

نمک  1 قاشق چای‌خوری

زعفران  1 قاشق چای‌خوری

شیر  4 پیمانه

کره  ۲۰۰ گرم

برنج  سه‌ و نیم پیمانه

فیله های مرغ را به همراه نمک، زعفران و آب پیاز مزه دار کنید. برنج را از قبل نیم ساعت در آب جوش و کمی نمک خیس کنید. نیم لیتر آب و شیر را در ماهیتابه ریخته تا بجوشد. آب برنج را ریخته و داخل قابلمه بریزید. نمک و زعفران و گلاب را اضافه نمایید. وقتی شیر تبخیر شد کره را افزوده و منتظر بمانید تا شیر به برنج جذب شود. درب قابلمه را با دم کنی گذاشته و نیم ساعت صبر کنید تا برنج با حرارت ملایم دم بکشد. کشمش را به همراه دارچین و کره تفت بدهید. فیله های مرغ طعم دار شده را تا زمانی که کاملا بپزند سرخ کنید. برنج را در بشقاب بریزید و با کشمش، پیاز و پسته خرد شده و فیله مرغ تزیین نمایید.

شیر پلو ساده

برنج  چهار پیمانه

شیر یک لیتر

کره به میزان لازم

روغن به میزان لازم

نمک به میزان لازم

برنج را چندین ساعت در آب نمک خیس کنید. تابه را روی اجاق بگذارید و کرده را افزوده تا داغ گردد. آب برنج را خالی کنید و در قابلمه ای ریخته و با کره تفت دهید. شیر و نمک را افزوده و حرارت را چند بار کم کنید  تا شیر تبخیر گردد. آن را در تابه قرار دهید و اجازه دهید شیر پلو با حرارت ملایم تقریبا 45 دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل قادر هستید زمان پختن برنج کمی زعفران یا زردچوبه به آن اضافه نمایید.