طرز تهیه به پلو غذای سنتی اصفهانی

طرز تهیه به پلو غذای سنتی اصفهانی

به پلو یکی از غذاهای لذیذ و محبوب اصفهان است. به پلو اصفهان از غذاهای مشهور اصفهان بوده که بسیار مقوی و از مواد مختلفی تهیه می شود.افزودن گوشت به پلو براساس سلیقه خودتان است. اگر می خواهید پلو مجلسی درست کنید می توانید آن را به شکل قالب درآورده یا تکه های گوشت و مرغ را جدا پخت کنید و با برنج سرو کنید و با پلو رافرانی تزئین کنید و با سالاد مصرف کنید.

به پلو اصفهانی با هویچ برای پنج نفر

سینه مرغ یک عدد

پیاز  یک عدد

هویج  یک عدد

به یک عدد

برنج  دو پیمانه

زعفران دم کرده دو ق غ

دارچین و زیره سبز  به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

روغن به میزان لازم

برنج را برای یک ساعت یا بیشتر در آب نمک خیس نمایید. مرغ را با نمک و زردچوبه و یک لیوان آب در تابه ای روی حرارت ملایم پخته بعد حرارت را خاموش کنید تا خنک گردد. مرغ سرد شده را برش دهید. پیاز را خرد کنید و با کمی روغن تفت بدهید تا طلایی گردد بعد کمی فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید. هویج را رنده کرده و به همراه مرغ به پیاز بیفزایید. به را پوست گرفته و به قطعات درشت خرد کنید و زعفران و زیره و دارچین را به تابه افزوده و تفت بدهید. یک قابلمه متوسط ​​را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید .2 تا 3 لیوان آب افزوده و بعد از جوشیدن یک قاشق غذاخوری روغن و یک قاشق چایخوری نمک به آن افزوده و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید و 7 تا 10 دقیقه جوشانده تا نیمه پز شود و آبکش نمایید. کف تابه را با مقداری روغن چرب کنید و اگر می خواهید از سیب زمینی خلال شده یا نان لواش برای کف تابه استفاده نمایید. مخلوط برنج و مرغ را لایه لایه ریخته و در قابلمه ای قرار دهید و روی حرارت ملایم به مدت 45-60 دقیقه دم کنید.

به پلوی اصیل اصفهانی برای چهار نفر

پیاز داغ  دو قاشق سوپ خوری

پیاز متوسط خرد شده یک عدد

به متوسط دو عدد

گوشت تکه ای درشت  200 گرم

زعفران دم کشیده چهار قاشق سوپ خوری

برنج چهار پیمانه

آلو خورشی  10 – 15 عدد

به را با پوست به صورت ورقه برش داده و با مقداری روغن تفت بدهید و کنار بگذارید. پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن تفت بدهید. تکه های گوشت را به پیاز افزوده و تفت بدهید تا رنگ آن عوض شود و با کمی آب بپزد. وقتی پخت تمام شد نمک و فلفل را اضافه نمایید. آلو را با زعفران به گوشت افزوده و منتظر کنید تا آب آن غلیظ شده و مثل سس شود. برنج را که از قبل در آب و نمک  خیس کرده اید پخته و آبکش نمایید. کف قابلمه خود را چرب کنید ته قابلمه دلخواه خود را گذاشته و لایه لایه برنج، مواد گوشتی و آب گوشت بریزید و کمی پیاز داغ روی آن بریزید و خلال ها را روی آن بگذارید و برای 45 دقیقه بگذارید دم بکشد.

به پلو مجلسی با هویج و مرغ

برنج سه پیمانه

هویج دو عدد

سینه مرغ  یک عدد

به یک عدد

پیاز دو عدد

کره و زعفران به میزان لازم

پودر هل یک قاشق چای خوری

دارچین یک قاشق چای خوری

نمک، فلفل سیاه، زیره سبز  به میزان لازم

برنج را چند ساعت در آب و نمک خیس کنید. سینه های مرغ را از استخوان جدا کنید و به قطعات کوچک برش دهید. هویچ را پوست بگیرید و رنده درشت کنید. به را پوست بگیرید و رنده درشت کنید. پیاز را پوست بگیرید و با مقداری روغن و کره تفت بدهید. مرغ، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت بدهید تا رنگ آن عوض شود. هویج و به را افزوده و روش آن دارچین و هل پاشیده و تفت بدهید. زعفران ، زیره و نمک را افزوده و مخلوط کرده و از روی شعله بردارید. برنج را پخته و آبکش نمایید. ته دیگ مورد علاقه خود را کف قابلمه قرار دهید و مواد میانی و برنج ​​را لای آن اضافه کنید و بگذارید 45 دقیقه بماند. روی برنج مقداری زعفران و کره ریخته و سرو کنید. برای اینکه برنج با شکوه تر به نظر برسد، می توانید تکه های گوشت را در اطراف دیس برنج قرار دهید.

طرز تهیه به پلو