طرز تهیه سس بشامل با قارچ

طرز تهیه سس بشامل با قارچ

سس سفید نوعی سس است که از مخلوط کره، آرد و شیر درست می شود. در غذاهای فرانسوی به سس بشامل سس سفید می گویند. این سس در غذاهای ایرانی استفاده شده و کاربردهای زیادی دارد. از این سس در بعضی از انواع غذاهای گوشتی، ماکارونی مثل لازانیا، کاربونارا و انواع غذاها و سوپ های دیگر استفاده می گردد. سس قارچ همان سس سفید بوده با این تفاوت که تکه های قارچ به آن افزوده می شود که همراه با غذاهای گوشتی مانند استیک، برگر و مرغ استفاده می شود. نکته مهم کالری بالای این دو نوع سس به خاطر داشتن خامه و کره در آنهاست. علاوه بر این به خاطر داشتن اسیدهای چرب اشباع در آنان استفاده از آنها در بیماری های قلبی و فشار خون برای افراد دیابتی پیشنهاد نمی شود.

این سس خوشمزه طعم بسیاری از غذاها مانند لازانیا و سوفله را افزایش می دهد و مشابه سس بشامل است.فرق اصلی این سس با سس بشامل این بوده که در این سس آرد را سرخ نمی کنیم. سس سفید یکی از سس هایی است که همیشه باید در یخچال داشته باشید. بعد از تهیه شدن مواد اضافی، می توان آن را برای چند روز در یخچال قرار داد و برای تعداد زیادی غذا استفاده کرد.

روش درست کردن سس سفید با قارچ

شیر  دو لیوان

آرد گندم یا آرد سفید  دو لیوان

کره  چهل گرم

قارچ خام سیصد گرم

ادویه دلخواه   به میزان مورد نیاز

نمک   به میزان مورد نیاز

برای درست کردن سس قارچ سفید اول قارچ ها را قاچ کرده و 10 گرم کره را در تابه داغ کرده و قارچ ها را به آن اضافه نمایید و روی حرارت ملایم تفت بدهید تا قارچ ها آب شوند. وقتی که قارچ ها آب داده شدند حرارت را زیاد کنید تا آب آن کاملا گرفته شود و قارچ ها پخته شوند. پس از آبکش شدن قارچ ها بگذارید قارچ ها مقداری سرخ شوند و سپس کنار بگذارید. برای درست کردن سس بشامل یا سس سفید، 30 گرم کره باقی مانده را در قابلمه ای ریخته و بگذارید کره روی حرارت ملایم ذوب شود بعد آرد را اضافه کرده و سریع هم بزنید تا خوب مخلوط شود. بعد تقریبا 2/1 پیمانه شیر را به مواد افزوده و با همزن دستی سریع هم زده تا یکدست شود و آرد در آن گلوله نشده سپس شیر باقیمانده را به تدریج اضافه کنید و مدام هم بزنید تا آرد گلوله نگردد. از این مرحله به بعد باید ترکیب را مدام با قاشق یا همزن دستی و با احتیاط هم زده تا سس غلیظ گردد و ته نگیرد. در حین پخت حرارت باید کم باشد.

وقتی سس به غلظت مورد نظر رسید قارچ تفت داده شده را اضافه نمایید. در این مرحله قادر هستید ادویه های مورد علاقه خود مثل پودر سیر یا آویشن یا پاپریکا را اضافه کنید و یک سس ساده تهیه کنید. حالا سس را با مقداری قارچ مخلوط کرده و روی اجاق بگذارید و در آخر سس شما آماده شده است.

روش درست کردن سس سفید با خامه و قارچ

شیر یک فنجان

روغن یک ق غ

آرد  دو ق س

نمک و فلفل  به مقدار مورد نیاز

خامه  دو ق س

قارچ  250 گرم

یک ظرف مناسبی را انتخاب کرده و کمی روغن بریزید و روی اجاق بگذارید. شیر و آرد و نمک و فلفل را ترکیب کرده و روغن ریخته و هم می زنیم. بعد خامه را به مواد خود اضافه نمایید. در آخر قارچ ها را خوب شسته و به روش ورقه های نازک برش دهید و روغن را در ظرفی ریخته و با مواد خوب ترکیب نمایید. اجازه دهید سس به غلظت مورد نظر برسد. سس شما آماده شده است. با این سس می توانید انواع لازانیا و گراتن را میل کنید.