طرز تهیه سوفله بادمجان با چند روش مختلف

طرز تهیه سوفله بادمجان با چند روش مختلف

سوفله بادمجان یک غذای لذیذ و محبوب است که ریشه یونانی دارد و اسم اصلی آن موساکا است اما در ایران به سوفله معروف است و با ذائقه ایرانی ها کاملاً سازگاری دارد و داشتن بادمجان در این سوفله آن را خوشمزه و خوش طعم کرده است. مناسب برای زوج های جوانی که به دنبال راهی برای تهیه غذاهای جدید که نیاز به زمان پخت کمی دارند.

سوفله بادمجان با گوشت

گوشت چرخ کرده   سیصد گرم

بادمجان  دو عدد

پیاز متوسط  یک عدد

رب گوجه فرنگی   دو ق س

آب  یک لیوان

پنیر پیتزا   صد گرم

نمک، فلفل، زردچوبه    به مقدار مورد نیاز

کره   پنجاه گرم

شیر  یک لیوان

آرد  دو ق غ

خامه  دو ق غ

روغن   به مقدار مورد نیاز

فر را در دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. بادمجان ها را شسته و پوست بگیرید و به صورت دایره های یک سانتی متری برش بدهید. کمی نمک بپاشید و 30 دقیقه بگذارید تا تلخی آنها رفع شود بعد در مقداری روغن سرخ کنید و روی حوله بگذارید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و تفت بدهید تا طلایی و سبک گردد. گوشت چرخ کرده را به پیاز افزوده و مقداری زردچوبه اضافه کنید و مقداری تفت بدهید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با گوشت ترکیب شود بعد یک لیوان آب اضافه کنید و بگذارید گوشت پخته شود و آب اضافی آن تبخیر شود. در این مرحله نمک و فلفل را اضافه نمایید.

بادمجان های سرخ شده را به صورت یک لایه کف یک ظرف پیرکس یا چینی بچینید. بادمجان ها را با سس سفید یا بشامل بپاشید و روی آن ها یک لایه پنیر پیتزا بپاشید بعد یک لایه گوشت در پنیر ریخته و ظرف خود را به همین ترتیب پر کنید. در لایه آخر روی ظرف را توسط پنیر پیتزا بپوشانید. ظرف خود را برای 40 دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا پخته شود. اگر پنیر روی سوفله طلایی نبود در نهایت حرارت بالای فر را روشن کرده تا پنیر به پوسته و رنگ دلخواه برسد.

سوفله بادمجان بدون گوشت

بادمجان   دو عدد

پیاز سرخ شده   دو ق غ در صورت تمایل

پنیر پارمزان  4/3 پیمانه

تخم مرغ  دو عدد

خرده نان یا پودر سوخاری  4/3 پیمانه

نمک و فلفل سیاه    به مقدار مورد نیاز

پونه خشک    2/1 ق غ

ریحان خشک یک ق غ

فر را در دمای 200 درجه سانتی گراد گرم کنید. بادمجان ها را مثل دستور قبلی آماده کنید. کف ظرف را چرب کنید و آرد سوخاری بپاشید. زرده ها و سفیده ها را جدا کنید و سفیده ها را با همزن برقی بزنید تا سفت گردند. زرده ها را با نمک، فلفل، پودر ریحان و نعنا زده تا کرم رنگ شود. بعد پنیر، پیاز سرخ شده و سفیده تخم مرغ را به زرده افزوده و به آرامی با لیسک در یک جهت ترکیب کنید. یک لایه بادمجان کف ظرف قرار دهید و آرد سوخاری بپاشید و این کار را تکرار کرده تا ظرف شما پر گردد بعد سوفله را روی بادمجان ها بریزید و برای 45 دقیقه در فر بگذارید تا پخته شوند. برای درست کردن این سوفله می توانید از لایه های سیب زمینی پخته یا فلفل نیز استفاده نمایید.

سوفله کدو و بادمجان

بادمجان   500 گرم

کدو  500 گرم

گوشت چرخ کرده  دویست گرم

پیاز سرخ شده  دو ق غ

قارچ حلقه شده     250 گرم

فلفل دلمه خرد شده   صد گرم

پنیر پیتزا    250 گرم

رب گوجه فرنگی   یک ق غ

سس سفید  یک لیوان

روغن   به مقدار مورد نیاز

نمک و فلفل   به مقدار مورد نیاز

فر را در دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. پوست بادمجان و کدوم را بگیرید و به 4 بخش برش دهید. گوشت را مقداری تفت می دهیم و فلفل و قارچ را اضافه می کنیم و قارچ و آب آن را کمی تفت می دهیم و رب و پیاز را تفت می دهیم و نمک و فلفل را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.یک لیوان آب به مواد اضافه کنید در قابلمه را بسته تا آب آن گرفته شود. ظرف پیرکس مورد نظرتان را چرب کنید و کف ظرف را با کدو و بادمجان پر نمایید. مقداری از مایع ترکیب را بریزید و روی آن سس سفید بمالید و پنیر پیتزا پاشیده و به همین ترتیب ادامه داده تا مواد به اتمام برسد. سعی کنید آخرین لایه را در بشقاب پیتزا پنیر قرار دهید. ظرف را در طبقه وسط فر بگذارید و 30 دقیقه منتظر بمانید تا پنیر آب شود.

روش تهیه سس سفید سوفله بادمجان

سس سفید ماده اصلی سوفله می باشد. برای درست کردن سس سفید یا بشامل در یک قابلمه نچسب کوچک، آن را روی اجاق بگذارید و اجازه دهید کره به قابلمه اضافه شود و صبر کنید تا آب شود. آرد را اضافه کنید و با کره تفت داده تا آرد خامیش رفع شده و بوی آرد به مشام برسد مواظب باشید رنگ آرد عوض نشود. در حین هم زدن شیر را افزوده و مدام مخلوط کرده تا مواد گلوله نشوند. خامه و نمک و فلفل را به سس اضافه کرده و مخلوط کرده تا غلیظ گردد.

برای درست کردن سوفله بادمجان و سیب زمینی قادر هستید از لایه های سیب زمینی پخته و دایره ای میان بادمجان ها استفاده نمایید. سوفله بادمجان و سیب زمینی می تواند غذای کامل تری باشد. برای درست کردن سوفله بادمجان و مرغ می توانید به جای گوشت چرخ کرده از مرغ چرخ کرده استفاده نمایید یا مرغ را بپزید و رنده کنید و یا به روش نوارهای نازک برش زده و میان لایه های بادمجان بگذارید. استفاده از مرغ در سوفله بادمجان و مرغ به ذائقه شما بر می گردد.

برای درست کردن سوفله بادمجان و قارچ می توانید قارچ را برای پخت گوشت جایگزین کنید و یا برای تهیه سوفله بادمجان و قارچ می توانید دویست گرم قارچ خرد شده را با مقداری نمک و روغن تفت داده تا آب آن گرفته شود و میان لایه های بادمجان قرار گیرد. برای تهیه سوفله بادمجان بدون فر می توانید آن را با حداکثر قدرت در مایکروویو بگذارید یا در فر برقی یا پلوپز بپزید و به محض آب شدن پنیر، اجاق گاز را خاموش کنید. برای تهیه سوفله بادمجان بدون فر هم می توانید از تابه های چدنی استفاده کنید اما باید شعله گاز را کاهش داده که البته روشن شدن سوفله گاز بیشتر طول می کشد.

اگر زمان درست کردن سس سفید آرد یا بشامل ، آرد در شیر گلوله گردید تابه را از روی حرارت بردارید  و با رد کردن آن از صافی براساس دستور ادامه بدهید.اگر قصد دارید سوفله سریعتر آماده شود آن را با حداکثر قدرت در مایکروفر بگذارید. زمان پخت نصف شده است. برای بادمجان هایی که روغن کمتری نیاز دارند می توانید آن ها را پیش از سرخ کردن با ماست بمالید. استفاده از میزان کمی پودر جوز هندی می تواند طعم خوبی در سس داشته باشد.