طرز تهیه جگروز غذای سنتی لرستان

جگروز یکی از غذاهای محلی لرستان است و در فهرست آثار ناملموس کشور قرار دارد. جگروز در ایلام، کردستان ، کرمانشاه و مناطق کردنشین عراق پخت می شود. جگر گوسفند یکی از غذاهای کبابی مورد علاقه ایرانیان است که غنی از آهن و ویتامین های گروه B است و برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن و کم کردن دردهای قاعدگی پیشنهاد می شود.در هفته قبل از آغاز قاعدگی زنان یک وعده جگر گوسفند مصرف کنند.روش درست کردن جگر براساس ذائقه افراد می تواند فرق کند برای مثال جگر کبابی، پاته گر و جغور بغور و …. انواع متفاوتی هستند.  رایج ترین دستور درست کردن جگر، بریدن تکه های کوچک جگر و تفت دادن آن بر روی زغال است که دارای طعم و عطر عالی است. کباب جگر در استان لرستان به کباب جگروز لرستانی شناخته می شود که اغلب یک لایه چربی دور تکه های جگر و بعد کباب می شود که طعم و کیفیت بسیار خاصی دارد.

چربی ای که در دستور غذای جگروز روی جگر قرار دارد به عنوان وز معروف است. وز چربی نازک و پرده مانندی بوده که دور شکم و سیرابی را احاطه کرده است و قادر هستید از آن برای درست کردن جگروز استفاده نمایید. جگر ترکیبی از دو کلمه جگر و وزوز است که به ترکیبات غذا مربوط است.

جگروز لرستان

جگر  یک دست بزرگ

وز بزرگ  یک عدد

نمک به مقدار لازم

فلفل اختیاری به مقدار مورد نیاز

جگر را شسته و در صافی قرار داده تا آب اضافی آن گرفته شود. وز را جدا شسته و آویزان کرده تا آب آن گرفته شود و به طور کامل خشک شود. جگرها را به اندازه مورد نظر و به اندازه های مساوی برش داده و به سیخ بزنید و کمی نمک بپاشید. بسته به اندازه سیخ ها وز را برش زده و کمی نمک و فلفل روی آن بزنید. هر سیخ جگر را روی یک تکه وز قرار دهید و آن را کاملا بپیچید و روی حرارت ملایم کباب نمایید. آتش خوب برای پخت جگر نباید دارای زبانه باشد وگرنه بافت جگر را سفت می کند. روش دیگر درست کردن جگروز این است که هر تکه جگر را در یک تکه کوچک وز پیچیده و سپس جگر را به مدت دو ساعت در یخچال گذاشته تا استراحت نماید و بعد آنها را به سیخ بکشید. این روش پخت جگروز ایلام می تواند طعم و کیفیت جگروز را عالی کند.

شما می توانید اول تکه های جگر را با تکه های دنبه و فلفل به سیخ کشیده و روی آتش کباب کرده تا نیم پز شوند. بعد چند سیخ جگر را در ورق چرب شده بپیچید و دوباره روی آتش قرار داده تا پخت تمام شود. می توانید جگوار را با نان، لیمو و سبزیجات تازه مثل ریحان و فلفل سبز مصرف کنید. چون بافت نازک و روغنی دارد جگرها را عالی، نرم و آبدار می کند و اصلاً خشک نمی شود.