طرز تهیه تره شورباسی یا سوزی شورباسی غذای آذربایجان

طرز تهیه تره شورباسی یا سوزی شورباسی

تره شورباسی یکی از غذاهای سنتی آذربایجان بوده که عمدتاً در تبریز و حومه آن تهیه می شود. این غذای محلی یک غذای کامل، سالم و مقوی بوده که منبع بسیار خوبی از کلسیم و پروتئین می باشد.شوربای تره در گویش محلی مردم آذربایجان به سوزی شورباسی معروف است، این شوربای محلی با تره کوهی آماده می شود که در فصل بهار در تبریز و حومه آن کشت می شود. این سبزی در فصل بهار برداشت می شود و به صورت تازه استفاده می شود و بقیه آن برای خوردن در پاییز و زمستان خشک می شود.

روش اول پختن تره شورباسی

سبزی تره کوهی   دویست گرم

پیاز  یک عدد

لیمو عمانی  سه عدد

لپه  ‎صد گرم

گوشت  یک کیلو

نمک و فلفل   به میزان مورد نیاز

زعفران    به میزان مورد نیاز

زردچوبه   به میزان مورد نیاز

کمی روغن دنبه بره را در قابلمه ای روی آتش بریزید و آب کنید. پیاز را 4 قسمت کرده و به ماهیتابه اضافه کنید.گوشت را اضافه کنید و تفت بدهید تا رنگ آن عوض شود. لپه ها را شسته و آبکش کنید و به ماهیتابه اضافه کرده و تفت بدهید .شش پیمانه آب به مواد افزوده و حرارت را کاهش داده و بگذارید پخته شود. پس از پختن لپه، لیمو عمانی، نمک، فلفل و تره کوهی خرد شده را افزوده و منتظر بمانید تا تره کاملا پخته شده و آش جا افتد. در صورت تمایل، می توانید زمان افزودن سبزیجات، سیب زمینی خرد را به آن اضافه کنید.  لیمو عمانی را با پودر لیمو یا پودر غوره جایگزین نمایید. در صورت تمایل می توانید زعفران را نیز به این شوربا اضافه نمایید.

روش دوم پختن تره شورباسی

سبزی تره  ۲۵۰ گرم

برنج ایرانی  برای هر نفر 1 مشت پر برنج

سیب زمینی  2 عدد متوسط

گوجه فرنگی   ۲ تا ۳ عدد

تخم مرغ در ازای هر نفر 1 عدد یا به ازای هر 2 نفر 1 عدد

روغن سه ق غ سر پر

رب گوجه فرنگی 1 ق غ

نمک، فلفل، ادویه آبگوشت و زردچوبه  به مقدار مورد نیاز

تره را پاک کرده و به قطعات درشت خرد کنید و آب آن را بگیرید و در مقداری روغن سرخ کنید. گوجه فرنگی ها را درشت خرد کنید و به تره فرنگی اضافه کرده و ۱ تا ۲ دقیقه تفت بدهید. کمی  زردچوبه و رب به مواد اضافه نمایید. سیب زمینی ها را 4 تا 6 قاچ کنید و با فلفل سیاه و ادویه به آب گوشت اضافه نمایید. کمی آب به مواد افزوده و پخت کرده تا سیب زمینی ها نرم گردند. برنج را افزوده و پس از دو دقیقه تخم مرغ ها را با احتیاط هم بزنید تا تخم مرغ ها بسته شوند. آب شوربا را جدا کرده تا بعداً وقتی خنک شد بتوانید با آن نان تلیت کنید. قابلمه را با مواد روی حرارت ملایم بدون دم کنی بگذارید و درب آن را ببندید تا برنج کاملا بپزد و له نشود. به جای برنج می توانید از رشته پلو محلی استفاده نمایید.