ژنراتور چیست و چگونه کار می‌کند

ژنراتور چیست ؟ ژنراتور دستگاهی است که انرژی الکتریکی تولید می‌کند؛ چون مولد برق است. این نوع دستگاه هر نوع انرژی مانند انرژی مکانیکی و انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کند. از آن‌جایی که انرژی الکتریکی سیستم‌های الکتریکی ممکن است قطع شود و این سیستم‌ها با مشکل روبرو شوند از ژنراتورها در سیستم‌های الکتریکی استفاده می‌شود تا از چنین مشکلاتی جلوگیری شود و شما بتوانید برای تامین نیازهای خود به طور مستمر انرژی لازم را تامین کنید.

در برخی از خانه‌ها، صنایع بزرگ، هتل‌ها، بیمارستان‌ها از ژنراتور استفاده می‌شود. برای این که ژنراتور بتواند انرژی دریافتی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند وابسته به القاء الکترومغناطیسی خواهد بود. یکی از انواع ژنراتورهای انرژی دینام است که باعث تبدیل انرژی مکانیکی به چرخش شفت می‌شود تا نوسان در قدرت میدان مغناطیسی ایجاد شود و در پایانه‌های موجود در آن القای ولتاژ انجام گردد. در این مقاله به بررسی نحوه کارکرد ژنراتور پرداخته‌ایم. اگر به اطلاعاتی در مورد این که << ژنراتور چیست >> نیاز دارید با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از ژنراتور

ژنراتورهای جریان مستقیم یا DC، ژنراتورهای آسنکرون و ژنراتورهای القایی، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. در این جا این نکته را در نظر بگیرید که الکتروموتورها (موتورهای الکتریکی) مانند ژنراتورها هستند؛ ولی تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را انجام می‌دهند. با استفاده از باتری‌ها، انرژی شیمیایی را می‌توان به انرژی مکانیکی تبدیل کرد. اگر در موقعیت‌های حساس قطعی برق رخ دهد برای روشنایی منزل، روشن نگاه داشتن وسایل تجاری و تجهیزات مختلف از تولید‌کننده‌های برق استفاده می‌شود.

ژنراتور چیست؟ ژنراتور وسیله‌ای است که می‌تواند در هنگام قطعی برق، برق مورد نیاز تجهیزات مختلف را تامین کند. به همین دلیل به عنوان تولید‌کننده برق موقت در محل‌های مختلف هنگام خاموشی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های مختلفی که فقط با برق کار می‌کنند در هنگام خاموشی برق با استفاده از ژنراتور می‌توان انرژی الکتریکی را به این دستگاه‌ها رساند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. به همین دلیل در صورت قطعی برق استفاده از ژنراتور برای تامین برق تجهیزات در محل کار امری مهم و ضروری محسوب می‌شود.

دیزل ژنراتور چگونه کار می‌کند

تا این جای مقاله به خوبی متوجه شده‌اید که ژنراتور چیست ؟ در این قسمت از مقاله می‌خواهیم با نحوه کارکرد دستگاه ژنراتور شما را آشنا کنیم. موتور یک ژنراتور از طریق یک رسانای الکتریکی، انرژی برق را در یک میدان مغناطیسی که انرژی مکانیکی ایجاد کرده است را منتقل می‌کند و باعث ایجاد جریان الکتریکی خواهد شد.

موتور ژنراتور وظیفه ایجاد انرژی مکانیکی را بر عهده دارد. مقدار برقی که موتور ژنراتور تولید می‌کند، بسته به اندازه موتور متفاوت است. موتورهای ژنراتور با سوخت‌های زیر کار می‌کنند:

  • گاز طبیعی
  • پروپان مایل یا گازی
  • دیزل
  • بنزین

برخی از موتورهای ژنراتور با دو نوع سوخت دیزل و گاز کار می‌کنند. انواع موتورهای ژنراتور شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • موتورهای دریچه غیرسربار
  • موتورهای دریچه سربار

موتورهای سوپاپ سربار قیمت بیشتری نسبت به موتورهای سوپاپ غیرسربار دارند و اگزوز و دریچه‌های ورودی آن به جای این که روی بلوک باشند در قسمت اصلی سیلندر قرار گرفته‌اند. این نوع موتورهای ژنراتور از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

  • اندازه کوچکتر
  • استفاده آسان‌تر
  • دوام بیشتر
  • میزان سروصدای کمتر

در سیلندر موتور ژنراتور یک روکش چدن وجود دارد که این باعث طول عمر ژنراتور و کاهش سایش و پارگی خواهد شد.

اجزای ژنراتور چیست

برای تعمیر ژنراتور بهتر است با اجزای آن آشنا شوید. علاوه بر موتور، ژنراتور اجزای دیگری هم دارد:

ژنراتور

به تولید برق کمک خواهد کرد. با یک محفظه فلزی یا پلاستیکی روتور و استاتور ژنراتور احاطه شده است تا عملیات را محصور کند. یک آلترناتور با طراحی Brush less به نگهداری کمتری نیاز دارد و از قدرت بهتری برخوردار خواهد بود.

سیستم سوخت

سیستم‌های سوخت دیزل شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • اتصال لوله از مخزن سوخت به موتور
  • انژکتور سوخت
  • فیلتر سوخت
  • پمپ سوخت
  • لوله تهویه

مخازن سوخت ژنراتورهای کوچک به عنوان بخشی از پایه محسوب می‌شوند یا در قسمت بالای واحد نصب آن‌ها انجام خواهد شد. ژنراتورهای بزرگتر از مخازن سوخت خارجی استفاده می‌کنند.

صفحه کنترل

روشن و خاموش کردن ژنراتور توسط کنترل پنل انجام می‌شود. برخی از ژنراتور‌ها عملکرد اتوماتیک در هنگام خاموشی برق دارند. کنترل پنل برای این که ولتاژ باتری، دمای خنک‌کننده و فشار روغن را نظارت کند، موتورسنج دارد. از انواع ژنراتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژنراتورهای آماده به کار صنعتی یا تجاری
  • ژنراتورهای آماده به کار مسکونی
  • ژنراتورهای قابل حمل

کار ژنراتور چیست

حال ببینیم که کار ژنراتور چیست . ژنراتور، انرژی مکانیکی که از منبع بیرونی به دست آورده است را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کند. در واقع ژنراتور بار الکتریکی که در سیم‌پیچ‌ها ایجاد می‌کند به وسیله انرژی مکانیکی دریافت شده از بیرون است. مایکل فارادی در سال ۱۸۳۱ بر مبنای القای الکترومغناطیس کار ژنراتورهای مدرن امروزه را کشف کرد. فارادی کشف کرد که توسط حرکت رسانای الکتریکی جریان بالای بار الکتریکی در میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. این حرکت بین دو قسمت پایانی رسانای الکتریکی (سیم) ولتاژی را ایجاد می‌کند و جریان الکتریکی و بار الکتریکی تولید می‌شود.

مجموعه ما همیار موتور انواع ژنراتور و موتورالکتریکی (الکتروموتور) را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان می‌گذارد و شما می‌توانید مطابق با نیاز خود هر نوع ژنراتور و الکتروموتوری را که می‌خواهید، سفارش دهید. برای این منظور کافی است با مجموعه ما ارتباط بگیرید تا بهترین خرید را داشته باشید. تعمیر الکتروموتور فشار قوی ، بازسازی و تعمیر الکتروموتور AC و DC توسط مجموعه همیار موتور انجام می‌شود.

مزایا استفاده از ژنراتور چیست

تا این جای مقاله به خوبی متوجه شده‌اید که کار ژنراتور چیست ؟ در این جا مزایا استفاده از ژنراتور را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم:

  • در صورت خاموشی برق یا ایجاد مشکل در شبکه برق شما می‌توانید برق تجهیزات موردنیاز خود را تامین کنید و فعالیت خود را انجام دهید.
  • در مقایسه با شبکه برق شهر، تلفات انرژی کمتری دارد و برای جبران کاهش ورودی برق در زمان اوج مصرف (پیک‌بار) می‌توان از ژنراتورها استفاده کرد.
  • در زمان قطع برق از توقف خط تولید جلوگیری می‌کند.
  • وابستگی به شبکه برق شهر را کاهش می‌دهد.
  • در مکان‌های که امنیت، موضوع بسیار مهمی باشد. در مواقع قطع برق استفاده از ژنراتور یکی از عناصر مهم محسوب می‌شود تا امنیت کامل در محیط موردنظر برقرار شود.

  • در مراکز درمانی مانند بیمارستان که برای حفظ جان بیماران از تجهیزات پزشکی که با برق کار می‌کنند، استفاده می‌شود. در صورت قطع برق استفاده از ژنراتور بسیار مهم و حیاتی است و می‌تواند باعث کارکردن تجهیزات پزشکی شود.

سخن پایانی

ژنراتور مولد برق است و می‌تواند انرژی مکانیکی که از منابع بیرونی دریافت کرده است را تبدیل به انرژی الکتریکی کند. ژنراتور چیست ؟ ژنراتور دستگاهی است که به عنوان تامین‌کننده برق در محل‌ مختلفی استفاده می‌شود. در مواقع خاموشی برق این دستگاه می‌تواند برق موردنیاز تجهیزات مختلف را تامین کند.

ژنراتورهای جریان مستقیم یا DC، ژنراتورهای آسنکرون و ژنراتورهای القایی، تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را انجام می‌دهند. یکی از اجزای مهم ژنراتور، موتور ژنراتور است که با گاز طبیعی، بنزین، دیزل و پروپان مایل یا گازی کار می‌کند. موتورهای دریچه غیرسربار و موتورهای دریچه سربار از انواع موتورهای ژنراتور هستند که مدل‌های سربار قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های غیرسربار دارند‌.

موتور، ژنراتور، سیستم سوخت و صفحه کنترل از اجزای ژنراتورها محسوب می‌شوند. ژنراتورهای قابل حمل، ژنراتورهای آماده به کار مسکونی و ژنراتورهای آماده به کار تجاری یا صنعتی از انواع ژنراتورها هستند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. استفاده از ژنراتور می‌تواند امنیت لازم را در مواقع خاموشی برق تامین کند‌. ژنراتور باعث می‌شود برق موردنیاز تجهیزات فراهم شود تا فعالیت کسب‌وکارها ادامه پیدا کند.

پایان رپورتاژ آگهی