طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ به سه روش مختلف

باقالی پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی بوده که اغلب با ماهیچه تهیه می شود، البته باقالی پلو با مرغ نیز طرفداران خودش را داشته و غذایی مجلسی به حساب می آید که بسیار خوش طعم است. لوبیا پلو دارای انواع ویتامین های A، C، K، ویتامین های گروه B مانند B1، B2، B6، B12، آهن، فسفر، کلسیم، پروتئین، سلنیوم، پتاسیم، کربوهیدرات، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد.

باقالی پلو با مرغ مجلسی

برنج   سه پیمانه

باقلا  تازه یا فریزی شده  دو پیمانه

شوید تازه یا خشک شده  دو پیمانه

زعفران سائیده یک ق چ

روغن  دو قاشق غذاخوری

آب  سه لیتر

نمک   به مقدار مورد نیاز

فلفل سیاه    به میزان مورد نیاز

مرغ 500 گرم

سیر  سه حبه

پیاز یک عدد متوسط

برنج را بشویید و چند ساعت در آب نمک خیس کنید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت بدهید تا روشن و طلایی شود بعد از روغن خارج کرده و در بشقاب قرار دهید. در این جا می توانید سیر خرد شده را هم سرخ نمایید.پوست مرغ را جدا کنید و نمک به تکه های مرغ بزنید و با همان روغن سرخ کنید. زمانی که دو سمت مرغ طلایی شد، پیاز و سیر خرد شده، نصف قاشق چایخوری زعفران و فلفل سیاه و یک لیوان آب را به ماهیتابه اضافه کنید و در تابه را بگذارید و بگذارید 2 ساعت بپزد. در یک قابلمه دیگر دو لیتر آب بجوشانید و برنج را افزوده و منتظر بمانید تا آب دوباره بجوشد بعد باقلاها را اضافه کنید و با باقلا به مدت 5 تا 6 دقیقه بجوشانید. مغز برنج را بعد از پخت آبکش نمایید.

کف تابه ای را که می خواهید برنج را دم بکشید مقداری روغن و زعفران ریخته و ته قابلمه مورد نظرتان را کف قابلمه قرار دهید. یک لایه برنج و یک لایه شوید داخل تابه ریخته و تا زمانی که مواد آماده شود ادامه بدهید. قابلمه را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و روی قابلمه را توسط دم کنی پوشانده و پنج دقیقه منتظر بمانید تا بخار شود. حرارت را کم کنید و برنج را 40 تا 45 دقیقه دم کنید. برای تزیین برنج قادر هستید کمی برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کرده و روی ظرف برنج را با تکه های مرغ تزیین نمایید.

باقالی پلو با مرغ

برنج   دو پیمانه

باقالی  1 پیمانه

سیر پنج حبه دو حبه برای پختن برنج و سه حبه برای پختن مرغ

نمک    به مقدار مورد نیاز برای خیساندن برنج

روغن   به میزان مورد نیاز

شوید   به میزان مورد نیاز

مرغ   به میزان مورد نیاز

پیاز متوسط 1 عدد

فلفل دلمه ای  نصفه یک عدد

کره  25 گرم

نمک  به میزان مورد نیاز

فلفل سیاه  به میزان مورد نیاز

زعفران  به میزان مورد نیاز

رب 2 ق غ

برنج را با کمی آب و نمک دست کم سه ساعت خیس کنید. یک قابلمه کوچک روی اجاق بگذارید تا نصف آب پر شود و صبر کنید تا بجوشد بعد باقالی ها را با مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و 30 دقیقه روی حرارت ملایم پخت کنید. در این مدت حبوبات را بررسی کنید. زمان پخت لوبیا فرق می کند.برنج را بعد از پختن باقالی ها اضافه کرده و پس از پخت برنج و حبوبات را با هم آبکش نمایید. کف قابلمه را مقداری روغن بریزید و اگر می خواهید ته دیگتان مجلسی باشد مقداری زعفران دم کرده را کف قابلمه بریزید و ته قابلمه را کمی کنجد خام ریخته و بعد کف قابلمه را با سیب زمینی یا نان پوشش بدهید.

شوید ساطوری ، لایه لایه ترکیب برنج و سیر خلال ریخته تا قابلمه پر گردد.در صورت تمایل می توانید از سیر استفاده کنید.درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید و در حرارت ملایم قرار داده تا دم بکشد.

پیاز، فلفل و سیر را خرد کنید تا مرغ بپزد. نصفی از این ترکیب را با مقداری کره کف ماهیتابه ریخته و تکه های مرغ را روی آن ها بگذارید. نیمی دیگر از مخلوط پیاز و فلفل را روی مرغ ها ریخته و نمک و فلفل بپاشید. درب تابه را بسته و حرارت را کاهش داده تا مرغ آب شود و پخته شود. پس از نیم ساعت که مرغ آب انداخت کمی پیاز را خلالی کرده و در کمی کره تفت دهید و سپس رب را افزوده و تفت بدهید. کمی زعفران را به رب اضافه کرده و بعد سس را با ۱ تا ۲ پیمانه آب جوش به مرغ اضافه نمایید. زمان سرو مرغ را روی باقالی پلو قرار دهید.

باقالی پلو با مرغ خرد شده

برنج   چهار پیمانه

سینه مرغ  یک عدد

باقالی     300 گرم

شوید    خشک شده یا تازه

روغن   به میزان مورد نیاز

پیاز  1 عدد متوسط

چوب دارچین 1 که کوچک

زعفران دم کرده  سه ق غ

سینه مرغ را با پیاز، نمک و فلفل، یک تکه دارچین و تقریبا یک تا دو لیوان آب پخت کرده سپس حرارت را خاموش کنید. زمانی که اجاق خنک شد سینه های مرغ را به قطعات بزرگ برش دهید. داخل ماهیتابه  روغن بریزید و مرغ خلال شده را با مقداری زعفران دم کرده و کمی تفت بدهید. در صورت تمایل می توانید مقداری پیاز اضافه نمایید. باقالی ها را جدا با مقداری نمک پخته و آبکش نمایید.برنج را طبق دستور قبلی پخت کنید. پیش از آبکش کردن، لوبیاها را به برنج اضافه کنید، هم بزنید و با هم آبکش نمایید. کف تابه را در تابه قرار دهید و برنج و شوید و مرغ را اضافه کنید. مقدار شوید را به دلخواه تنظیم کنید. باقالی پلو را برای 30 تا 45 دقیقه بپزید.

برای درست کردن پلو با مرغ سعی کنید از تکه های پای مرغ استفاده کنید که در قسمت بالا و پایین پای مرغ بریده می شوند. اما اگر می خواهید مرغ را ریش ریش کرده و سعی کنید از سینه مرغ استفاده کنید. سعی کنید از باقالی تازه استفاده شود. انجماد لوبیا طعم و رنگ آنها را عوض می کند. در ازای هر لیوان برنج نصف لیوان باقالی قرار بدهید. می توانید باقالی را به مدت 5 تا 6 دقیقه جداگانه جوشانده و در تابه را بپوشانید بعد با برنج ترکیب کرده و دم کنید. تا حد امکان از شوید تازه استفاده نمایید. باقیمانده آب مرغ و پیاز را در ظرف جدا با غذا سرو نمایید. در پنج دقیقه آخر پخت برنج می توانید مرغ را در تابه قرار دهید تا با برنج بپزد. باقالی آب را در خود نگه می دارند، پس یکی از رایج ترین مسائل پخت باقالی پلو، شفته شدن آن می باشد. سعی کنید مقداری برنج جوانتر از حد معمول مصرف کنید. برای سرخ کردن مرغ می توانید از برگ های معطر، دارچین و آبلیمو استفاده نمایید.

این ماده غذایی غنی از کلسیم و فسفر می باشد پس استخوان ها را تقویت می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. سلنیوم موجود در این ماده غذایی نقش زیادی در تقویت اندام و پوست دارد. باقالی پلو دارای ویتامین های A، C و B2 بوده پس به تقویت سیستم ایمنی، اعصاب و بینایی بدن کمک خواهد کرد. ویتامین B12  در این غذا باعث خون سازی شده و اسیدهای چرب امگا 3 به برطرف شدن استرس و افسردگی کمک خواهد کرد. باقالی پلو برای افراد لاغر و زنان باردار فواید زیادی دارد و به تقویت مغز استخوان و قوای جنسی کمک خواهد کرد.