طرز تهیه خرما پلو غذای اهواز

طرز تهیه خرما پلو غذای اهواز

خرما پلو یکی از غذاهای سنتی شهر اهواز بوده که داشتن خرما در آن ، آن را به غذایی مقوی تبدیل کرده است. برای درست کردن خرما پلو مجلسی می توانید از زعفران، خلال پسته و خلال بادام، زرشک و تزیین خرما در برنج استفاده نمایید. خرما پلو را می توانید با گوشت چرخ کرده و مرغ یا خرما پلو بدون گوشت درست کرد که در همه حال بسیار لذیذ است.

خرما پلو بدون گوشت به همراه شیر برای سه نفر

خرما یک لیوان

شیر  دو لیوان

برنج  دو لیوان

کشمش  نصف استکان

کره اب کرده  یک استکان

زعفران  نصف ق چ

نمک  به میزان مورد نیاز

برنج را که از قبل خیس کرده اید با مقداری کره و نمک و زعفران و شیر پخته و وقتی آماده دم کشیدن شد کشمش را افزوده و برنج را دم بکشید. برای داشتن خرما پلو مجلسی، هسته خرما را بردارید و در کره سرخ نمایید تا براق شود.بین خرماها را با گردو پر کرده و در آخرین مرحله پخت روی برنج بگذارید تا دم بکشد. گردو را باید از شب پیش در کمی آب و شکر خیسانده تا نرم گردد. بهتر است از خرمای سفت و درشت برای زیبایی بیشتر غذا استفاده کنید. برای درست کردن کته خرما با شیر، اگر طعم شیرین برنج را دوست دارید، می توانید نصف خرما یا تمام آن را پوست کنده، مغزها را جدا کرده و با برنج بپزید. خرمای پلو سنتی با شیر درست شده اما در این دستور می توانید آب را با شیر جایگزین نمایید.

روش تهیه خرما پلو با گوشت چرخ کرده مجلسی

گوشت چرخ کرده را با نمک و فلفل و پیاز رنده شده به میزان مورد نیاز مخلوط کرده و به شکل خرما اما باریکتر در دست درست می کنیم و در روغن داغ سرخ می کنیم و بعد گوشت را در کنار خرماهای سرخ شده بدون مغز  می گذاریم و روی برنج قرار داده تا بپزد.

خرما پلو با مرغ مجلسی برای چهار نفر

خرما     200 گرم

سینه مرغ  نیم کیلو

برنج   4 یا 5 پیمانه

روغن به مقدار مورد نیاز

زعفران به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه   به مقدار مورد نیاز

کره   به مقدار لازم

کشمش پلویی، زرشک، خلال پسته و بادام برای تزیین به مقدار مورد نیاز

برنج را چندین ساعت در آب نمک خیس کنید.هسته خرما را بی آنکه ظاهر خرما تغییر کند خارج کرده و بعد خرما را با مقداری کره در حرارت متوسط تفت داده تا باعث براق و سرخ شدن پوست خرماها گردد. سینه های مرغ را به اندازه خرد کنید و در تابه ای کمی کره یا روغن ریخته و روی آتش بگذارید تا داغ شده بعد مرغ را با نمک و فلفل و زردچوبه و زعفران تفت داده تا سرخ شود و مزه دار شود. سپس آن را در تابه قرار دهید و حرارت را کاهش داده تا آجیل ها برای 15-20 دقیقه بپزند.

برای خرما مجلسی هم می توانید از ران مرغ استفاده کرده و ران را کامل یا دو تکه پخته یا سرخ نمایید. برنج را پخته و آبکش کنید. برای ته دیگ سعی کنید از سیب زمینی استفاده کرده و سپس بپزید. برنج را در ظرف مورد علاقه خود بریزید و روی آن را با مرغ، خرما و کشمش، پسته خرد شده، زرشک، بادام خرد شده و پیاز داغ تزئین نمایید. می توانید برنج را با رشته آماده کنید یعنی رشته درست کنید و روی آن را با خرما تزیین نمایید.

خرما پلو عدس

برنج       4 تا 5 پیمانه

گوشت گوسفند  500 گرم چرخ شده

خرما     200 گرم

عدس  یک پیمانه

کشمش پلویی  2/1 پیمانه

پیاز  یک عدد متوسط

روغن به مقدار لازم

زعفران  به مقدار لازم

نمک و فلفل  به مقدار لازم

زردچوبه  به مقدار لازم

زیره اگر می خواهید یک قاشق چایی خوری

برنج را از پیش در مقداری آب نمک به مدت چند ساعت خیس کنید. عدس را جدا با مقداری آب و نمک پخت کنید. گوشت چرخ کرده را با نمک و فلفل و زردچوبه تفت بدهید. پیاز را خرد کنید و جدا تفت دهید سپس زعفران را با عدس و کشمش را به گوشت اضافه کرده و هم بزنید و از روی شعله بردارید. برنج را پخته و آبکش نمایید. کف قابلمه ته دیگ مورد علاقه خود قرار دهید و برنج و مواد را کنار هم در قابلمه بریزید. خرماهای گرفته شده را روی برنج می ریزیم و در تابه می گذاریم تا با حرارت ملایم دم بکشد.