طرز تهیه کال کباب گیلانی

طرز تهیه کال کباب گیلانی

کال کباب یک غذای گیلانی بوده که با  رب انار یا بادمجان کبابی درست می شود. کباب رشتی اغلب در فصل تازه انار درست می شود این غذای محلی شمالی را اغلب با نان می خورند و خیلی سریع تهیه می شود.

کال کباب اغلب به عنوان ادویه و پیش غذا مصرف می شود. در اصل کال کباب یکی از ادویه های خوشمزه گیلان بوده که معمولا از بادمجان های کبابی زیادی برای تهیه بسیاری از غذاهای شمالی استفاده می کنند. گیلانی ها اغلب از کال کباب به عنوان پیش غذا یا ادویه در کنار سایر غذاهای شمالی استفاده می کنند. بیشتر غذاهایی که سرو می شود ماهی یا مرغ است مانند ماهی شکم پر، باقلا قاتق، چغرتمه، کباب ترش و واویشکا و همچنین انواع خورش. شما قادر هستید کباب را به تنهایی و با نان به عنوان فست فود میل کنید.

کال کباب بادمجان برای شش نفر

بادمجان  یک کیلو

آب انار ترش  یا دانه اناز ترش   یک پیمانه

رب انار در صورت تمایل     به مقدار مورد نیاز

گردو آسیاب شده یا 2 بار چرخ شده    ۲۰۰ گرم

نمک  یک ق چ

گلپر یک ق چ

سبزی معطر خرد شده یا خشک خالواش و چوچاق و  نعناع   یک ق غ خشک یا چهار ق غ تازه

سیر   چهار حبه رنده شده

در قدیم گیلانی ها از کاسه ای ضخیم از گل که عمیق و دارای گود بسیار عمیق است به نام نمکیار یا نامیار برای تهیه کباب استفاده می کردند. از نمکیار برای شکستن همه مواد کباب اصل رشت استفاده می شد. اگر هاون یا نمکیار ندارید قادر هستید از هر ابزار برقی مانند چرخ گوشت یا گوشت کوب برقی برای شکستن مواد استفاده نمایید. رشتی ها به طور سنتی سبزیجات، گردو، انار ترش یا شیرین، گلپر و دانه سیر را در نمکیار می ریزند و با سنگ های گرد یا بیضی می سایند. بادمجان ها را با پوست تفت دهید بعد داخل پلاستیک قرار دهید تا پوسته روی گریل نرم شود و پس از سرد شدن پوست بادمجان ها را جدا کرده و توسط گوشت کوب له کنید. مواد دیگری غیر از آب انار را به بادمجان افزوده و دوباره بکوبید. در مرحله آخر رب انار یا آب انار را اضافه کنید و بکوبید. در ظرف را بگذارید و چندین ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم بادمجان ها مزه دار شود. برای سرو می توانید روی ظرف را با دانه های انار و برگ نعناع یا بقیه سبزیجات تازه ای که در غذا استفاده می شود تزئین کنید.

در صورت نداشتن سبزی شمالی می توانید از گشنیز با نعنا خشک استفاده نمایید. اگر گردو را بردارید و به آبغوره اضافه کنید کال کباب  گیلانی شما به نازخاتون مازندرانی تبدیل می شود. شما می توانید میزان سیر را به دلخواه کاهش دهید. پس از درست کردن کال کباب آن را داخل سلفون بگذارید و چند ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد به هم مزه دهند. کباب اصل به روش سرد سرو می شود. به جای آب انار می توانید از نصف فنجان دانه انار استفاده نمایید. علاوه بر این می توانید فلفل سیاه را نیز به مواد این غذا اضافه نمایید. به غیر از خرد کردن گردو، می توانید از آسیاب برقی برای رنده کردن سیر استفاده کنید و سبزیجات را با چاقوی ریز خرد نمایید. آب انار و دانه های انار طعم بهتری به کباب می دهد ولی در صورت در دسترس نبودن می توانید آن ها را حذف کنید و از رب انار استفاده نمایید.