راهنمای خرید پارچه ویسکوز

در گذشته فقط از الیاف طبیعی برای ساخت پارچه استفاده می شد ؛ برای مثال پشم گوسفند یکی از پرکاربرد ترین مواد اولیه برای تهیه پارچه بود. اما پیشرفت صنعت نساجی باعث شد تا متخصصین این حوزه بتوانند با استفاده از الیاف مصنوعی و طبیعی یا ترکیب این دو جنس های بسیار متنوعی از پارچه را تولید کرده و به بازار عرضه کنند.

 پارچه ویسکوز یکی از این محصولات است که در میان مصرف کنندگان بسیار پر طرفدار بوده و امروزه در کمد لباس اکثر افراد ، حداقل چند دست لباس از جنس پارچه ویسکوز پیدا می شود. به همین دلیل در ادامه قصد داریم تا راهنمای کاملی در رابطه با خرید پارچه ویسکوز خدمت شما همراهان گرامی ارائه دهیم.

پارچه ویسکوز چیست؟

امروزه بسیاری از تولیدی های لباس ، خرید پارچه ویسکوز را به دیگر پارچه های موجود ترجیح می دهند چرا که این پارچه نرم و لطیف انتخاب بسیاری از مصرف کنندگان است. البته بسیاری از افراد پارچه ویسکوز و ریون را با یکدیگر اشتباه می گیرند ؛ جالب است بدانید که پارچه ویسکوز زیر مجموعه ای از پارچه ریون است و به همین دلیل به آن پارچه ریون ویسکوز نیز گفته می شود.

 بنابراین الیاف پارچه ویسکوز همانند ریون از سلولز تشکیل شده و ماهیت گیاهی دارد. برای تولید پارچه ویسکوز از درختانی مانند صنوبر ، کاج ، راش و … استفاده می شود اما برای تبدیل مواد اولیه طبیعی به پارچه ویسکوز احتیاج به فرآیند های شیمیایی می باشد. به همین دلیل ویسکوز پارچه ای نیمه طبیعی ، نیمه مصنوعی است و نمی توان آن را در یکی از این دو دسته قرار داد.

انواع پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز دارای انواع مختلفی می باشد چرا که با پیشرفت صنعت نساجی تغییراتی در پارچه های مختلف ایجاد می شود تا خواصشان بهبود پیدا کند. در حین اعمال این تغییرات پارچه های جدیدی خلق می گردند که به عنوان زیر مجموعه پارچه اصلی شناخته می شوند؛ برای مثال پارچه ویسکوز دارای انواع مختلفی مانند پارچه لیوسل ، مودال ، ویسکوز لاکرا و … است. بنابراین در حین خرید پارچه ویسکوز بهتر است تا حتماً به انواع آن توجه داشته باشید. راستی از صفحه پارچه کتان ما نیز دیدن کنید تا اطلاعات بسیار عالی از پارچه های کتان به دست اورید.

معرفی پارچه ویسکوز لاکرا

پارچه لاکرا یا اسپندکس از نخ لاکرا تولید می شود و به دلیل کشسانی بسیار بالایش در دسته پارچه های ویسکوز قرار می گیرد. این پارچه برای تولید لباس و لگ ورزشی بسیار مناسب است.

معرفی پارچه مودال

پارچه مودال نسبت به پارچه ویسکوز در برابر رطوبت استحکام بیشتری دارد به همین دلیل از این پارچه برای تولید دستمال ، حوله ، لباس زیر ، لباس خواب و … استفاده می شود.

معرفی پارچه لیوسل

خواص پارچه لیوسل بسیار شبیه به دیگر پارچه های سلولزی است اما این پارچه ثبات رنگ بسیار بالایی دارد و دچار چین و چروک نیز نمی شود.

کاربرد پارچه ویسکوز در لباس ها

ممکن است هدف شخصی از خرید پارچه ویسکوز تهیه پیرهن باشد اما شخص دیگری این نوع پارچه را برای دوخت کت و شلوار انتخاب کند. در واقع می توان اینطور گفت که کاربرد پارچه ویسکوز بسیار بالا است و برای تولید هر نوع لباسی از جمله بلوز ، دامن ، کت و شلوار ، زیر پیراهن ، تیشرت و … می توان از آن استفاده نمود ؛ برای مثال دوخت مانتو خنک تابستانی با پارچه ویسکوز انتخاب بسیار ایده آلی است چرا که این پارچه نرم ، سبک و خنک است به همین دلیل در فصل تابستان انتخاب بسیار مناسبی می باشد.

مزایای پارچه ویسکوز

اگر به دنبال پارچه ‌ای با ثبات رنگ بالا می گردید خرید پارچه ویسکوز را به شما پیشنهاد می دهیم. البته این تنها مزیت پارچه ویسکوز نیست و این پارچه نقاط قوت بسیاری دارد. در واقع پارچه ویسکوز سبک است ، جذب رطوبت بالایی دارد ، تولید الکتریسیته نمی کند ، خاصیت تنفس بالایی دارد و به همین دلیل جز پارچه های خنک است ، همچنین این پارچه در برابر حرارت مقاومت بالایی نشان داده و به راحتی نمی سوزد.

معایب پارچه ویسکوز

اگر به دنبال پارچه ای هستید که به هیچ عنوان چروک نشود خرید پارچه ویسکوز را به شما توصیه نمی کنیم چرا که این پارچه نسبتاً سریع چروک می ‌شود اما خوشبختانه پرز نمی دهد. همچنین با توجه به الیاف سلولزی به کار رفته در پارچه ویسکوز ، احتمال آسیب پذیری آن در برابر نور خورشید وجود دارد.

روش شست و شو و مراقبت از پارچه ویسکوز

در حین خرید پارچه ویسکوز و هر نوع پارچه دیگری بهتر است حتماً در رابطه با روش شست و شو و مراقبت از آن تحقیق کنید چرا که به این صورت می توانید طول عمر لباس مورد نظر را افزایش داده و به حفظ محیط زیست کمک نمایید.

در حین شست و شوی پارچه ویسکوز حتماً به دمای آب توجه داشته باشید چرا که شست و شوی این پارچه در دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد به بافت آن آسیب می رساند. همچنین از اتوی خیلی داغ برای اتو کردن پارچه ویسکوز استفاده نکنید چرا که ممکن است رنگ پارچه تغییر کند یا لکه هایی روی آن ایجاد شود.

آیا پارچه ویسکوز آب رفتگی دارد؟

اکثر پارچه هایی که در دسته پارچه های طبیعی قرار می گیرند دچار آبرفت می شوند ؛ اما در حین خرید پارچه ویسکوز نگرانی از بابت آبرفت آن نداشته باشید چرا که این نوع پارچه با استفاده از الیاف طبیعی اما پس از طی فرآیند های شیمیایی تولید می گردد. به همین دلیل احتمال آبرفت آن به خصوص در پارچه ویسکوز لاکرا وجود ندارد.

ثبات رنگ پارچه های ویسکوز چگونه است؟

خوشبختانه پارچه های ویسکوز از ثبات رنگ خوبی برخوردار هستند و بر اثر شست و شو دچار تغییر رنگ نمی شوند. اما اگر پارچه ویسکوز براق را با استفاده از آب داغ شست و شو دهید احتمال کدر شدن آن وجود دارد. البته این مسئله بستگی به کیفیت ساخت پارچه نیز دارد برای مثال پارچه ویسکوز ترک از کیفیت بالاتری بهره می برد و مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید و دمای بالای آب دارد.

بنابراین پیشنهاد می دهیم تا خرید پارچه ویسکوز را از تولیدی های معتبر انجام دهید. مستر نیکسان https://mrnixan.com/  یکی از معتبرترین تولید کنندگان پارچه در کشور است که امکان خرید پارچه ویسکوز عمده از این تولیدی فراهم می باشد. قیمت پارچه های مستر نیکسان بسیار مناسب تر از دیگر تولیدی های پارچه است و شما می توانید قیمت اقلام مختلف این تولیدی از جمله قیمت پارچه ویسکوز نخی آن را با دیگر تولید کنندگان مقایسه کرده و سپس خرید خود را نهایی نمایید.