طرز تهیه انواع غذا با بادمجان

طرز تهیه انواع غذا با بادمجان

شامی بادمجان

بادمجان 5 عدد

برنج پخته شده   2/1 پیمانه

پنیر پارمزان  2/1 پیمانه

گوشت چرخ کرده     250 گرم

تره، مرزه و جعفری ساطوری شده     150 گرم

تخم مرغ 2 عدد

پیاز رنده شده  1 عدد

نمک، فلفل و روغن مایع     به مقدار مورد نیاز

شامی بادمجان یکی از لذیذترین غذاها با بادمجان و گوشت چرخ کرده می باشد. این غذا با بادمجان تفت داده شده و گوشت چرخ کرده درست می شود. بادمجان ها را پوست بگیرید و برای دو ساعت در آب نمک بخیسانید تا تلخی بادمجان رفع شود و زمان سرخ شدن روغن آن کم شود. پس از دو ساعت بادمجان ها را با آب سرد شسته و با حوله خشک نمایید. بادمجان ها را از وسط نصف کنید و در روغن تفت بدهید بعد روی دستمال چرب شده قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. بادمجان را کوبیده و با بقیه مواد خوب ترکیب کرده و ورز بدهید. در نهایت پنیر را با مواد ترکیب کنید. کف دست را چرب کنید و به اندازه دلخواه بادمجان را بردارید و شکل دهید و در روغن داغ سرخ نمایید.

میرزا قاسمی برای چهار نفر

بادمجان  پنج عدد متوسط

گوجه فرنگی   دو عدد

سیر  یک بوته

تخم مرغ   یک عدد

روغن   به مقدار مورد نیاز

فلفل    به مقدار مورد نیاز

نمک   به مقدار مورد نیاز

می توانیم بگوییم میرزا قاسمی مشهورترین غذای بادمجان کبابی است که یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی شمال ایران و خطه گیلان می باشد. بادمجان ها را با پوست در آتش زغال در فر یا در شعله پخش کن قرار دهید و چرخانده تا کباب شوند و پوست آن تا حدودی خشک و نیم سوخته شود بعد بادمجان های تفت داده شده را داخل پلاستیک قرار داده و درب آن را ببندید تا سرد شود و عرق نماید.زمانی که از حرارت بیفتد به آسانی می توانید پوست بادمجان ها را جدا کرده و بعد با چنگال بادمجان ها را له یا ساطوری کنید. در انتهای گوجه فرنگی ها را حلقه حلقه کنید و داخل آب جوش ریخته و پس از تقریبا سی ثانیه آب سرد ریخته و بعد به آسانی پوست بگیرید و خلال کنید. سیر له شده را در تابه ای با مقداری روغن تفت دهید و بعد بادمجان و گوجه فرنگی را به ماهیتابه اضافه نمایید. مخلوط را هر از چند گاهی هم می زنیم تا آب آن کشیده شود و داخل روغن برود. نمک و فلفل را به دلخواه افزوده و هم بزنید. مواد را از یک طرف تابه بکشید و سمت دیگر ماهیتابه را که خالی است تخم مرغ ها را بزنید و هم بزنید تا کاملا بسته شود. همه مواد داخل ماهیتابه را با هم مخلوط کنید.

رولت بادمجان

گوشت چرخ کرده  نیم کیلو

بادمجان قلمی متوسط   پنج عدد

پیاز یک عدد بزرگ

پنیر چدار یا پنیر پیتزا   به میزان مورد نیاز

جعفری ساطوری خرد شده  سه ق غ

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه    به میزان مورد نیاز

مواد مورد نیاز سس رولت بادمجان و گوشت

پیاز  یک عدد متوسط

گوجه فرنگی  دو عدد متوسط

سیر  دو حبه رنده شده

نمک و فلفل    به میزان مورد نیاز

رولت بادمجان یک پیش غذای شیک بوده که به سرعت تهیه می شود. این غذا با بادمجان، پنیر، پیتزا و گوشت چرخ کرده درست می شود. بادمجان ها را با پوست به صورت ورقه های نازک برش دهید و سرخ کرده بعد روی حوله کاغذی قرار داده تا روغن آن گرفته شود. گوشت چرخ کرده را با پیاز تفت داده تا رنگ آن تغییر کند و آب آن تمام شود. پوره و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید بعد نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید آب گوجه فرنگی گرفته شود.

روی هر تکه بادمجان 1 قاشق غذاخوری گوشت چرخ کرده، جعفری و پنیر پیتزا ریخته و بادمجان را حلقه حلقه کنید و با خلال دندان فیکس کنید. رول های بادمجان را در کاسه با دیواره پیرکس یا چینی بچینید و روی آنها پنیر پیتزا ریخته و در طبقه وسط فر 180 درجه سانتیگراد که از پیش گرم شده قرار دهید و منتظر بمانید تا پنیر ذوب شود. برای تهیه سس گوجه فرنگی می توانید پیاز را ریز خرد کنید و تفت بدهید تا طلایی گردد. سیر رنده شده را افزوده و مخلوط کرده تا بوی خوبی بگیرد. پوره گوجه فرنگی را با نمک و ادویه اضافه کنید، هم بزنید و منتظر بمانید تا آب آن گرفته شود. زمان سرو می توانید این سس را روی رول بادمجان بریزید.

خورش ترش واش گیلانی برای پنج نفر

بادمجان پنج عدد

متوسط  گوجه فرنگی   پنج عدد

گوشت مرغ بدون استخوان   450 گرم

پیاز  یک عدد بزرگ

رب آلوچه   3 تا 4 ق غ

رب انار دو ق

نمک، فلفل و زردچوبه و روغن   به مقدار مورد نیاز

سبزی مخصوص یک کیلوگرم

این غذای بادمجان و مرغ یک خورش محلی لذیذ شمالی بوده که طعم لذیذ و تازه ای به سفره می دهد. بادمجان ها را پوست گرفته و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب نمک خیس کنید و بعد با آب سرد بشویید و خشک کنید. سبزیجات را برش دهید. بادمجان ها را سرخ کنید. مرغ را در کمی روغن سرخ کنید. سبزیجات خرد شده را با پیاز جدا تفت داده بعد مرغ را با نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کرده و مخلوط کنید. بادمجان های سرخ شده را به خورش افزوده و 2 پیمانه آب درون آن بریزید و در ماهیتابه قرار دهید. زمانی که مرغ نیم پز شد، رب انار و رب آلو را به غذا اضافه نمایید. حرارت را کاهش داده تا خورش به طور کامل جا افتد. گوجه ها را از وسط نصف کرده و در روغن سرخ می کنیم و در اواخر پخت خورش اضافه می کنیم. خورش آماده شده را با برنج سفید سرو کنید.

خوراک سیب زمینی و بادمجان

روغن  چهار ق غ

پودر سیر  یک ق چ

رب گوجه فرنگی  یک ق غ

بادمجان متوسط   دو عدد

سیب زمینی  دو عدد

گوجه فرنگی  دو عدد

پیاز قرمز   یک عدد

آب جوش  یک لیوان

نمک و فلفل و زردچوبه  به مقدار مورد نیاز

این غذای بادمجان و سیب زمینی یک غذای گیاهی لذیذ برای گیاهخواران است. بادمجان ها را خلال کنید و چند دقیقه در آب نمک گذاشته تا تلخی آن گرفته شود. بعد سیب زمینی ها را سرخ کنید و بعد ورقه ای برش دهید و در آن ماهیتابه سرخ کنید. پیاز خرد شده را تفت دهید و نمک و زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید و مقداری تفت دهید. رب گوجه فرنگی و پودر سیر را افزوده و مخلوط کنید. گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه کنید و مقداری تفت بدهید. بادمجان و سیب زمینی سرخ شده را دوباره در تابه بریزید و 1 لیوان آب اضافه کنید و حرارت را کم کنید و در ظرفی قرار داده تا آب آن گرفته شود.