طرز تهیه نان اردک یا آگردک

طرز تهیه نان اردک یا آگردک

نان اردک یکی از نان های سنتی لذیذ همدان است. نان اردک به اسم آگرده، آگردک نیز معروف است. نان اردک جزو نان های روغنی شیرین به شمار می رود و علاوه بر همدان در استان مرکزی برای ماه مبارک رمضان تهیه می شود. نان اردک اصفهان نیز برای مراسم و اعیاد مختلف پخته می شود. نان اردک گیلان با روغن و آرد مرغوب برنج شمال آماده می شود.

پختن نان اردک

آرد سفید تقریبا  ۳ پیمانه

شیر  نصف پیمانه

شکر یک چهارم پیمانه

کره یک چهارم پیمانه

تخم مرغ یک عدد

نمک  یک پنس

زردچوبه  یک ق چ

نمک یک پنس

پودر خمیر مایه فوری  یک قاشق مرباخوری

آب ولرم 1 پنچم

پیمانه شکر یک ق م

برای درست کردن نان اردک همدانی، خمیر مایه را با آب ولرم و شکر ترکیب کنید و برای ده دقیقه در ظرفی قرار داده و در جای گرمی بگذارید تا خمیر مایه عمل کند و کف کند. شیر را با شکر، خمیر ورز داده شده، تخم مرغ، روغن، نمک و زردچوبه ترکیب کنید تا یکدست گردد. آرد را دوبار الک کنید. نیمی از آرد را به مواد افزوده و مخلوط کنید تا یکدست گردد. بقیه آرد را به تدریج اضافه کرده تا خمیر به دستتان چسبیده نشود. خمیر را مقداری ورز داده تا جمع شده بعد در ظرف بزرگی بریزید و روی آن را سلفون بپوشانید و برای یک ساعت در جای گرمی بگذارید تا حجم خمیر بیشتر شود.

خمیر را مقداری ورز بدهید تا هوای اضافی رفع شود. خمیر را به اندازه یک نارنگی جدا کرده و با وردنه نازک باز کنید. یک تابه بزرگ را روی اجاق بگذارید و مقداری روغن اضافه کنید. این نان روغن زیادی جذب می کند و بخاطر اینکه خیلی چرب نشده دو سمت نان را در مقدار بسیار کمی روغن سرخ نمایید.

روش دوم پختن نان اردک

تخم مرغ   دو عدد

شیر   یک پیمانه

شکر  نصف پیمانه

روغن   دو ق غ

آرد  تقریبا چهار پیمانه

زردچوبه  نصف ق چ

زعفران دم کرده دو ق غ

نمک  نصف ق غ

خمیر مایه  یک ق م

بیکینگ پودر  نصف ق چ

شیر را حرارت داده تا گرم شود بعد با تخم مرغ، شکر، خمیر مایه و روغن ترکیب نمایید. زردچوبه و زعفران را به مواد افزوده و مخلوط کنید تا یکدست گردد. آرد را الک کرده و نصف آن را جدا کرده و با نمک و بکینگ پودر ترکیب کرده و این ترکیب را به مواد افزوده و مخلوط می کنیم. نیم دیگر آرد ساده را به تدریج به مواد افزوده تا خمیر به دست چسبیده نشود. خمیر را پهن کرده و در یک کاسه بزرگ بگذارید و روی ظرف را پوشانده و برای یک ساعت در جای گرم بگذارید تا حجم آن بیشتر شود.

پس از استراحت خمیر را مقداری ورز داده تا هوای اضافی گرفته شود و دوباره به مدت 10 دقیقه به خمیر استراحت دهید. گلوله ها را از خمیر خارج کرده و با وردنه باز کرده و دو سمت نان را در تابه با کمی روغن تفت دهید.

به طور سنتی خمیر این نان نازک چرب را پهن می کنند و با روغن زیادی سرخ می کنند اما برای تهیه آن سعی کنید از میزان کمی روغن در منزل استفاده شود. برای درست کردن نان سعی کنید از آرد بربری استفاده نمایید. شما می توانید مقداری زردچوبه به روغن درون تابه اضافه نمایید. اضافه کردن زردچوبه به خمیر نان روش دلخواهی است. اگر شما دارای ذائقه شیرینی هستید قادر هستید میزان شکر را به دستور اضافه نمایید. نان اردک را می توان برای مدت زیاد در فریزر و در پلاستیک بگذارید. نان اردک با عسل و آبمیوه سرو می شود. برای صاف و خوش فرم شدن نان می توانید پس از باز کردن خمیر با وردنه با کاتر گرد به آن حالت دهید.