طرز تهیه نان ترتیلا خانگی

طرز تهیه نان ترتیلا خانگی

نان ترتیلا یک نان مکزیکی بوده که برای درست کردن تاکو، ساندویچ یا چیپس تورتیلا استفاده می گردد. تورتیلا با آرد ذرت مکزیکی مخصوص درست می شود و آرد ذرت معمولی برای پخت نان خوب نیست پس در دستور پخت  آرد گندم جایگزین شده است. تورتیلا یک کلمه اسپانیایی به معنای کیک کوچک می باشد. تلفظ محلی آن ترتیا است و لام نمی خوانند. نان تورتیلا که از آرد گندم و آرد ذرت درست می شود به نان فلاور تورتیا و کرن ترتیا معروف است. نان تورتیلای گندمی بافت نرم تری داشته پس طرفداران بیشتری دارد. نان تورتیلای ذرت هم به خاطر طعم متفاوت و کالری کمتر هواداران زیاد دارد.

نان ترتیلا مکزیکی برای ده نفر

آرد نانوایی  سه پیمانه

آب گرم   یک پیمانه

روغن  3/1 پیمانه

بیکینگ پودر نصف ق چ

نمک یک  ق چ

آرد، نمک و بکینگ پودر را در یک ظرف بزرگ با هم ترکیب کنید و وسط آرد را فرو کنید و روغن را درون گودی ریخته و آرد را با روغن اطراف آن ترکیب کنید تا خرده نان شود. آب گرم را به تدریج اضافه کرده و مخلوط کرده تا خمیر نرم و لطیف گردد و به دست چسبیده نشود. خمیر را پهن کرده و در ظرف چرب شده قرار دهید و روی آن را پوشانده و برای یک ساعت در جای گرمی بگذارید تا حجم خمیر بیشتر گردد. خمیر را به 10 بخش مساوی تقسیم کرده و سطح کار را با کمی آرد بپاشید. هر تکه از خمیر را با وردنه به روش دایره ای به قطر 10 سانتی متر باز نمایید. یک سینی یا تابه را روی اجاق قرار داده و پس از گرم شدن خمیر را درون آن بگذارید و ورز دهید تا حباب بزند بعد خمیر را برگردانده تا سمت دیگر هم پخته شود. سعی کنید از تابه های چدنی استفاده کرده که حرارت را به طور یکنواخت پخش می کنند.

آرد ذرت     1 و 4/3 پیمانه

آب     1 و 3/1 پیمانه

آرد   سه لیوان

آب گرم  یک لیوان

بکینگ پودر  2/1 ق چ

نمک  یک ق چ

نان ترتیلا اصل از ترکیب آرد ذرت مکزیکی و آب درست می شود اگر به خمیر نمک و روغن اضافه کنید مطمئنا نان شما  لطیف تر و نرم تر می شود. آرد ذرت را با آب داغ ترکیب کرده و خمیر را به طور یکنواخت ورز دهید تا به طور کامل یکدست شود و حالت خود را حفظ کند. اگر خمیر خیلی چسبناک بود می توانید مقداری آرد ذرت و اگر خیلی خشک بود مقداری آب اضافه نمایید. خمیر را در ظرفی ریخته و روی آن را پوشانده و 30 دقیقه بگذارید بماند تا بیرون بیاید. یک تابه چدنی را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید تا داغ شود. خمیر را به گلوله های 15 تقسیم کرده و بین دستان خود فشار داده تا به شکل دیسک درآید بعد با وردنه به ضخامت 4 میلی متر باز کنید.

خمیر را لایه به لایه بین درب های پلاستیکی بگذارید. حالا خمیر را یکی یکی در قالب چدنی تقریبا 30 ثانیه از هر طرف پخته تا قهوه ای شود. نان ها را در یک حوله نخی پیچیده تا گرم و نرم شوند.

نان ترتیلا با شیر

آرد سفید و بیکینگ پودر را با هم ترکیب کنید. شیر گرم را با روغن نمک ترکیب کنید و مخلوط کرده تا نمک حل شود بعد به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر چسبناکی به دست آید. روی سطح کار آرد پاشیده و خمیر را برای دو دقیقه ورز دهید تا چسبندگی آن گرفته شود. خمیر را در ظرفی بریزید و روی آن را با پارچه مرطوب پوشانده و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. این خمیر پس از استراحت پف نمی کند. خمیر را به چند بخش مساوی تقسیم کرده و گرد کرده و دوباره روی آن را پوشانده و 20 دقیقه دیگر استراحت دهید. سطح میز کار را آرد پاشیده و خمیر را ابتدا کف دست پهن نکنید بعد دقیقا با وردنه به ضخامت یک میلی متر نازک نمایید. هر سمت نان را برای سی ثانیه در یک تابه چدنی از قبل گرم شده پخت کنید.

افزودن روغن به نان به نرم و بهتر شدن آن کمک می کند.اگر نمی خواهید در پخت نان از روغن استفاده نمایید و نان رژیمی داشته باشید می توانید از مواد لازم ذکر شده در روش دوم تهیه نان ترتیا استفاده نمایید. روی سطح کار مقدار زیادی آرد نپاشید. وردنه را آرد بزنید و بعد آرد را تکان دهید و بعد وردنه را روی خمیر بزنید. نان ترتیا به سرعت پف کرده و حباب می زند برای خراب نشدن ظاهر آن سعی کنید به محض تشکیل حباب ها بترکند.