طرز تهیه غذای آب پز خوشمزه

  طرز تهیه غذای آب پز خوشمزه

آب پز کردن یکی از روش های پخت و پز و رژیم غذایی سالم است که به استفاده از مواد مغذی زیادی در یک وعده کمک می کند در حالی که مواد مغذی موجود در غذا برعکس روش سرخ کردنی از بین نرفته و چربی موجود در غذا زیاد نیست و باعث سلامتی می شود. غذای آب پز اغلب به سرعت هضم می شود و سبب سنگینی معده نخواهد شد و باعث بهبود عملکرد روده می شود. طبق پژوهش های انجام شده در رژیم های غذایی گوناگون بدن ما احتیاج به چربی های سالم دارد اما وقتی که از غذاهای سرخ کردنی استفاده کنیم تا زمانی که روغن آن زیاد به بدن برسد مواد مغذی موجود در غذا از بین رفته و غذا سنگین و هضم آن دیر می شود اما غذای آب پز باعث ایجاد هیچ کدام از این موارد نخواهد شد.

موارد مورد نیاز برای خوراک گوشت و هویچ آب پز

گوشت تکه‌ای با استخوان   500 گرم

جعفری یک مشت

سیر دو حبه

برگ بو یک عدد

هویج سه عدد

کرفس  4 ساقه

تره فرنگی یک ساقه

پیاز یک عدد

چوب دارچین   به مقدار لازم

میخک دو عدد

نمک و فلفل به مقدار لازم

ترکیب مواد این غذا کاملاً خوش طعم است اگر قصد دارید گوشت بیشتری استفاده کنید می توانید مقدار گوشت را در ترکیب سبزیجات دو برابر کنید. یک تکه گوشت را با 5 لیوان آب در تابه ریخته تا آب روی گوشت برود. برگ بو، جعفری خرد شده، سیر رنده شده را اضافه کنید و 2 ساعت تفت دهید. کف روی آب را بردارید و دور بریزید. کرفس ، هویچ ، تره فرنگی و پیاز را خرد کنید و میخک و چوب دارچین را یک ساعت قبل از تمام شدن پخت به تابه بیفزایید. وقتی غلظت غذا به حد مطلوب رسید نمک اضافه نمایید. در این غذا قادر هستید به جای گوشت قرمز از مرغ استفاده نمایید و در صورتی که می خواهید سیب زمینی را نیز به غذا اضافه کنید.

موارد مورد نیاز خورش مرغ آب پز و آلو

ران مرغ  2 عدد

رب گوجه فرنگی  1 قاشق غذاخوری

زردچوبه یک چهارم قاشق چای خوری

آلو خورشتی  چهار عدد

پیاز  دو عدد

نمک و فلفل   به میزان مورد نیاز

زعفران به میزان کم

برای تهیه سس رب گوجه فرنگی، زردچوبه و زعفران را با یک لیوان آب در قابلمه ای بریزید. پیاز را به صورت دایره ای خرد کرده و کف تابه قرار دهید. ران مرغ را روی پیاز قرار دهید. در تابه را ببندید و تقریبا دو ساعت روی حرارت ملایم بپزید. وقتی آب مرغ غلیظ شد قادر هستید حرارت را خاموش کنید. در صورت تمایل قادرهستید آب خوراک را کاملا خشک کرده تا مرغ وارد روغن شود. در صورت تمایل می توانید هویج، فلفل و نخود سبز را به این غذا اضافه کنید. استفاده از آب لیمو برای خوش طعم شدن غذا کاملاً به ذائقه شما وابسته است.

مواد مورد نیاز تخم مرغ آب پز و سالاد سیب زمینی

سیب زمینی  سه عدد

تخم مرغ  دو عدد

گوجه‌فرنگی یک عدد

پیاز  یک عدد

زردچوبه و فلفل سیاه و پاپریکا به میزان لازم

روغن و نمک و کره  به میزان لازم

نعنا خشک  به میزان لازم

سیب زمینی ها را با کمی آب و نمک پخته و  تخم مرغ ها را جدا آب پز نمایید.سیب زمینی ها و تخم مرغ ها را از روی حرارت کنار بگذارید و بعد پوست بگیرید و رنده کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی زردچوبه و کره تفت بدهید تا سبک گردد. نعناع، ​​فلفل سیاه و پاپریکا را افزوده و هم زده و حرارت را خاموش نمایید. پیاز را به سیب زمینی و تخم مرغ افزوده و کف قالب نایلون فریزر بگذارید و مواد را درون قالب ریخته و با کف دست فشار دهید تا فرم بگیرد و تا زمان سرو در یخچال نگهداری کنید. اگر قصد دارید سالاد سیب زمینی شما سه رنگ باشد می توانید لایه اول کلم بنفش رنده شده، لایه دوم هویج رنده شده و لایه سوم ترکیب پیاز، جعفری و شوید را بیفزایید.

طرز تهیه غذای آب پز خوشمزه