طرز تهیه کیویسکی مرغ؛ روشی برای سوخاری کردن مرغ

طرز تهیه کیویسکی مرغ؛ روشی برای سوخاری کردن مرغ

کیوسکی یا کیویسکی مرغ غذای قدیمی اروپای شرقی بوده و نوع خاصی از مرغ سوخاری است که طعم بی نظیری دارد. کیویسکی مرغ دستور غذای اوکراین، روسیه و لهستان است که در قرن 18-19 اختراع شد. اسم این غذا از شهر کیف اوکراین برداشته شده است. مهارت سرآشپز در درست کردن کیوسک مرغ نازک کردن گوشت مرغ بوده که البته برای مبتدی ها لازم نیست گوشت خیلی نازک و بریده شود.

برای تهیه کیویسکی از دو روش قاچ کردن و لول کردن گوشت استفاده می کنیم. اگر طعم مرغ سوخاری و کنتاکی را دوست دارید، قطعا طعم کیویسکی را دوست خواهید داشت و ممکن است کیوسکی مرغ را بهتر از مرغ سوخاری و کنتاکی بدانید.از آنجایی که کیوسکی در روغن زیاد سرخ شده است، پس از سرخ شدن آن را روی حوله کاغذی قرار داده تا روغن اضافه آن گرفته شود.

موارد مورد نیاز کیوسکی مرغ

آرد نصف پیمانه

سینه مرغ بزرگ سه عدد

تخم مرغ 2 عدد

نمک و فلفل به مقدار مورد نیاز

روغن زیتون به مقدار لازم

پودر سوخاری دو پیمانه

برای طعم دادن به مرغ هم می توانید از مواد زیر استفاده کنید:

آب لیمو ترش یک قاشق

نمک نصف قاشق چایخوری

فلفل نصف قاشق چایخوری

سیر رنده شده بزرگ یک حبه

کره شش قاشق

روش تهیه کیوسکی مرغ

در یک کاسه متوسط ​​کره، سیر رنده شده، آبلیمو، جعفری تازه خرد شده، نمک و فلفل را ریخته و تمام مواد را با چنگال مخلوط کرده تا یکدست گردند. سینه  مرغ را با یک چاقوی تیز و نازک از طول به دو نیم کنید تا ضخامت دو نیمه آنها یکسان باشد. فیله ها را روی میز قرار دهید و کف دستتان را روی فیله قرار دهید و با احتیاط یک برش داخل فیله مرغ با قیمتی پهن تر بالای سینه مانند یک جیب در کنار فیله ایجاد کرده تا فیله دولایه شود. سایز طول برش باید تقریبا 5-7 سانتی متر باشد. یک قاشق غذاخوری از مخلوط را در فیله مرغ بریزید و با دستتان بفشارید و برش ها را روی هم بچینید.

دو سمت فیله های جیبی را با نمک و فلفل مزه دار کنید. در 3 کاسه جداگانه آرد، تخم مرغ زده شده و آرد سوخاری را اضافه کنید. تکه های مرغ را داخل آرد زده و هم بزنید تا آرد اضافی اضافه شود بعد در تخم مرغ ها زده و در آخر آرد سوخاری را بریزید و همه را در یک ظرف بزرگ بریزید.

یک ماهیتابه عمیق را روی حرارت متوسط ​​بگذارید و یک سانتی متر از ماهیتابه را پر از روغن کرده و زمانی که روغن داغ شد مرغ را در روغن سرخ کنید. تقریبا  چهار دقیقه برای تفت دادن مرغ از هر سمت کافی است. روی فیله های کیویسکی مرغ نمک، آبلیمو و جعفری تازه پاشیده و استفاده کنید. اگر مهارت لازم برای فیله کردن سینه مرغ ندارید و نازک شدن گوشت خطر پارگی در هنگام برش را افزایش می دهد می توانید از تکه های کامل سینه مرغ برای داشتن قطر بیشتر استفاده نمایید.

مواد مورد نیاز کیوسکی مرغ با پنیر

تخم مرغ یک عدد

آرد سفید به میزان لازم

آرد سوخاری به میزان لازم

جعفری خرد کرده دو سه قاشق غذاخوری

نمک ، ادویه و فلفل به میزان لازم

پنیر خامه ای یا پنیر پیتزا پنج قاشق غذاخوری

در دستور اولیه کیوسکی مرغ از کره استفاده شده است اما در اینجا پنیر پیتزا جایگزین کرده ایم تا غذای شما کالری اش کمتر شود.سینه مرغ را با چاقو از طول برش دهید و بدون اینکه جدا کنید کاملا یک تکه کنید سپس با بیفت کوب روی آن کوبیده تا کمی نازک گردد. نمک، فلفل و ادویه های مورد علاقه خود مانند آویشن و پاپریکا را دو سمت مرغ پاشیده و مرغ را در یخچال قرار دهید تا مزه بگیرد. جعفری را خرد کرده و با پنیر پیتزا درون سلفون گذاشته و خوب ورز دهید تا یکدست شود. با سلفون مواد را به اندازه 2 سانتی متر کوتاهتر از مرغ در لوله برش داده و داخل سلفون بپیچید و به مدت 1 ساعت در فریزر قرار دهید.

مرغ را روی میز کار گذاشته و وسط مرغ لوله پنیر و جعفری قرار داده و دور آن را بپیچید و با سلفون محکم پیچیده و یک ساعت دیگری در فریزر قرار داده تا خودش را بگیرد. در 3 کاسه جداگانه آرد و پودر سوخاری و تخم مرغ زده شده را ریخته و رول مرغ را از فریزر بیرون کرده و در تخم مرغ زده و بعد آرد و دوباره تخم مرغ ها را می زنیم و در آخر داخل پودر سوخاری می غلتانیم.

سر و ته مرغ را با یک ورقه چوبی محکم کرده تا زمان سرخ کردن مواد میانی آن بیرون نیاید سپس در روغن داغ با حرارت ملایم سرخ نمایید. یا می توانید فیله مرغ را مزه دار کنید، جعفری خرد شده را روی گوشت پاشیده و کره را به مکعب های مستطیلی برش دهید و در وسط گوشت بگذارید سپس مرغ را دور کره بپیچید. می‌توانید سینه‌های مرغ را به صورت ورقه‌ای نازک برش دهید یا فقط آن‌ها را از وسط نصف کنید و با همزن بزنید تا نازک شوند.

طرز تهیه کیویسکی مرغ؛ روشی برای سوخاری کردن مرغ