طرز تهیه خورش دال عدس خوشمزه

طرز تهیه خورش دال عدس

خورش عدس خوزستانی طرفداران زیادی دارد. عدس معمولا با برنج کته سرو شده یا با نان مصرف می شود. در همه دستور پخت ها می توانید گوشت را از مراحل تهیه خورش عدس حذف کرده و غذای شما مقوی و گیاهی شود. در دستور پخت خورش جنوبی از شیره تمبر هندی استفاده شده  که اگر طعم آن را علاقه ندارید می توانید آن را از مخلوط خورش حذف نمایید.

خورش دال عدس خوزستانی با مرغ برای چهار نفر

پیاز 1 عدد بزرگ

سیر   4 یا 5 حبه

فیله مرغ  چهار عدد

دال عدس 1 پیمانه

سیب زمینی بزرگ  1 عدد

رب 1 ق غ

نمک- فلفل – زردچوبه – دارچین – آب لیمو به مقدار مورد نیاز

دال عدس را شسته و آبکش نمایید. ماهیتابه را روی اجاق قرار داده و پیاز خرد شده را با مقداری روغن تفت بدهید بعد زردچوبه و سیر را افزوده و تفت بدهید تا بوی خوبی بگیرد. مرغ خرد شده را با دارچین، فلفل سیاه و یک قاشق غذاخوری رب به ماهیتابه افزوده و تفت بدهید.به مواد 3 تا 4 لیوان آب جوش افزوده و در تابه را ببندید تا مرغ با حرارت ملایم پخته شود. پس از سی دقیقه سیب زمینی ها را به خورش اضافه نمایید. عدس را ده دقیقه پیش از پختن سیب زمینی به خورش اضافه نمایید. دال عدس آب زیادی به خود جذب می کند بنابراین مواظب باشید آب خورش کم نشده و خورش شما ته نگیرد. بعد از 15 دقیقه نمک خورش را اندازه گرفته و آبلیمو را اضافه کنید و حرارت را خاموش نمایید.

خورش دال عدس با گوشت چرخ کرده برای شش نفر

عدس قرمز دو لیوان فرانسوی

گوشت چرخ کرده   ۲۰۰ گرم

سیر   ۵ حبه له شده

پیاز یک عدد درشت

سیب زمینی  دو عدد متوسط

رب گوجه فرنگی  دو و نصف ق غ

تمر هندی نصف لیوان فرانسوی

فلفل قرمز، نمک، زردچوبه  به میزان مورد نیاز

نمک  به میزان مورد نیاز

این روش درست کردن خورش عدس جنوبی با گوشت چرخ کرده به خاطر داشتن تمبر هندی دارای عطر و طعم متفاوتی است. پیاز را نگینی خرد کرده و نصف آن را در روغن تفت داده تا سبک گردد. گوشت چرخ کرده را افزوده و تفت بدهید تا رنگ آن تغییر کند. نمک، فلفل، زردچوبه را افزوده و تفت بدهید تا خام شدن ادویه ها رفع شوند. پس از سرخ شدن کامل گوشت یک ق غ رب را به ماهیتابه افزوده و تفت بدهید و تابه را از روی حرارت بردارید. عدس را شسته و با سیب زمینی خرد شده و 2 تا 3 فنجان آب روی حرارت ملایم پخت کنید. تمر هندی را خیس کنید و صاف کنید تا دانه ها و تفاله آن جدا شوند. اگر می خواهید خورش غلیظ شود می توانید یک قاشق غذاخوری آرد را با آب تمر هندی ترکیب کنید. نصف دیگر پیاز را در تابه ای روغن تفت داده دید تا سبک گردد و سیر له شده را قرار دهید.زمانی که بوی سیر را متوجه شوید باقی رب ، زردچوبه ، فلفل و نمک را به پیاز افزوده و بعد به تابه دال عدس افزوده و اجازه بدهید چند قل بزند.

تمر هندی و گوشت چرخ کرده سرخ شده را به تابه افزوده و نمک و فلفل را وزن کنید و بگذارید آب خورش گرفته شده و غلیظ گردد. خورش دال عدس غلیظ و کم آب می باشد. حرارت را خاموش کنید و مقداری آبلیمو به خورش اضافه نمایید. خورش دال عدس با برنج یا نان سرو می شود.

خورش دال عدس جنوبی

دال عدس یک پیمانه

رب گوجه فرنگی  یک قاشق غذا خوری

پیاز یک عدد

سیر  سه حبه

آب لیمو یا گرد لیمو  به میزان مورد نیاز

نمک ، فلفل سیاه ، قرمز و زردچوبه   به میزان لازم

دال عدس را چند ساعت خیسانده و آب آن را تغییر داده تا پف آن رفع شود بعد با دو لیوان آب روی اجاق قرار داده و 20-5 دقیقه بپزید. کف روی آب را بردارید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در ماهیتابه با مقداری روغن تفت بدهید و زمانی سبک شد زردچوبه را افزوده و بعد سیر رنده شده را اضافه کنید و تفت بدهید تا عطر آن به مشام برسد. رب گوجه فرنگی را با ادویه ها افزوده و تفت بدهید تا خامی آن گرفته شده بعد دال عدس را با مقداری آب جوش به مواد افزوده و منتظر مانده تا غلیظ شده و جا افتد. در آخر مقداری آبلیمو یا پودر لیمو به تابه افزوده و با مقداری پیاز داغ تزیین کنید و با نان سرو کنید.

خورش دال عدس هندی

آب  پنج لیوان

عدس قرمز 1 پیمانه

نمک  1 ق م

زردچوبه 1 ق چ

زنجبیل تازه 1 ق م

تخم گشنیز 1 ق م

فلفل سبز تند 1 تا 2 عدد

پیاز خرد شده 1 عدد

رب گوجه فرنگی  1 ق م

روغن 2 ق غ

آرد ذرت 1 ق غ

دال عدس را شسته و به همراه پنج لیوان آب در قابلمه ای روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. نمک تازه، زردچوبه و زنجبیل تازه و فلفل خرد شده را به تابه افزوده و حرارت را کم کنید و 8 دقیقه پخت کنید. حرارت را خاموش کرده و در تابه را قرار داده و بگذارید ده دقیقه بماند. تابه کوچکی را روی اجاق بگذارید و کمی روغن اضافه کنید و پیاز خرد شده را تفت بدهید تا سبک گردد بعد تخم گشنیز و آرد ذرت را افزوده و مقداری تفت بدهید. رب گوجه فرنگی را افزوده و تفت بدهید تا رنگ اندازد. مخلوط پیاز را به تابه افزوده و حرارت را روشن کرده و بیست دقیقه دیگر پخت کنید تا به طور کامل جا افتد.