طرز تهیه خورش نخود آله؛ خورش سنتی کاشان

خورش نخود آله کاشان یک خورش خوشمزه و سنتی بوده که با نخود و گوشت آماده می شود و به قیمه زیاد شبیه است. نخوداله در اصل آن خورش قیمه کاشانی بوده که در بین یزدی ها طرفداران زیادی دارد. فرق آن با قیمه این بوده که در چای لپه از آش نخود برای تهیه خورش نخود استفاده می گردد. آله در زبان کاشانی معنی نصف و نیمه دارد. البته سعیکنید نخودها را از شب پیش خیسانده و پوست بگیرید. برای خوش طعم شدن خورش اغلب از گوشت ساق برای پخت و پز استفاده می شود.

خورش نخود آله برای شش نفر

نخود آشی یک پیمانه

گوشت ران گوسفند با استخوان  نیم کیلو

پیاز متوسط  دو عدد

پوره گوجه فرنگی (یا رنده شده) نصف پیمانه

رب گوجه ‌فرنگی  دو ق س

لیمو عمانی  دو عدد

پودر دارچین  نصف ق چ

گلاب دو ق س

روغن  به میزان لازم

زعفران آب کرده  دو ق س

نمک و فلفل و زرد چوبه  به میزان لازم

نخود را از روز پیش در آب خیسانده و آب آن را چند بار گرفته تا نفخ آن رفع شده و پوست آن را راحت بگیرید. پوست نخودها را گرفته و آنان را دو لپه یا دو نیم کنید. پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن تفت بدهید تا طلایی شود. گوشت را افزوده و با پیاز تفت بدهید. نخود و زردچوبه را افزوده و تفت بدهید. 3 برابر مقدار آب جوش به ماهیتابه اضافه کرده و درب آن را گذاشته تا بجوشد. حرارت را کم کنید و بگذارید گوشت و نخود با حرارت ملایم پخته شود. رب گوجه فرنگی را با 1 ق غ روغن تفت داده و با رب گوجه فرنگی به خورش اضافه نمایید. پس از پختن گوشت ، نمک و فلفل و لیمو عمانی را افزوده و بگذارید خورش جا افتد. زعفران دم کرده و گلاب را به خورش اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید. خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و دارچین بپاشید و با برنج سرو کنید.

خورش نخوداله کاشان

روغن  به میزان لازم

گوشت خورشتی  500 گرم

برنج  هشت پیمانه

لیمو عمانی  سه عدد

رب گوجه فرنگی دو ق غ

نمک ، فلفل، زردچوبه ، دارچین  به میزان لازم

پودر هل سبز  به میزان لازم

پیاز  دو عدد

نخود  یک پیمانه

زعفران دم کرده  به میزان لازم

دارچین به میزان لازم

نخود را مثل قبل در آب خیسانده و پوست آن را بگیرید اما لپه نکنید. پیاز را با مقداری روغن تفت بدهید و زردچوبه را که سبک شد به آن اضافه کنید. گوشت را به تابه افزوده و تفت بدهید تا رنگ آن عوض شود. سه فنجان آب به تابه اضافه کرده و درب آن را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم پخته شود. نخود را به گوشت نپخته اضافه نمایید. لیمو را شسته و در آب خیسانده و چند دقیقه جوشانده تا تلخی آن رفع شود و به خورش اضافه کنید. پیاز را رنده کنید و با مقداری روغن سرخ دهید و رب گوجه فرنگی را افزوده و تفت بدهید و زعفران را اضافه نمایید. هل و دارچین را به مواد اضافه نمایید.  ادویه ها و رب را در مدت ده دقیقه پس از پخت به خورش اضافه نمایید.