طرز تهیه خورش ریحان با مرغ و بادمجان

خورش ریحان یک خورش خوشمزه و متفاوت بوده که می توانید آن را امتحان کنید. اگر می خواهید یک خورش جدید را تست کنید خورش ریحان گزینه مناسبی برای شما می باشد. طرز تهیه این خورش بسیار آسان بوده و همچنین می توانید خورش ریحان را با مرغ یا گوشت گوسفندی به دلخواه تهیه کنید و حتی بادمجان را با خورش استفاده کنید.

گوشت گوسفندی  ۳۰۰ گرم

پیاز یک عدد

رب نارنج یک قاشق غذاخوری

ریحان  ۳۰۰ گرم

نعناع ۱۰۰ گرم

تره  ۱۰۰ گرم

گشنیز و جعفری  ۴۰۰ گرم

برنج  چهار پیمانه

زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه  به میزان لازم

زردچوبه و روغن به میزان کافی

برای آغاز پخت یک خورش  خوشمزه ریحان  پیاز را نگینی خرد کرده و در مقداری روغن تفت بدهید و کنار بگذارید. داخل ماهیتابه کمی روغن حیوانی بریزید و گوشت چرخ کرده را در روغن حیوانی تفت داده تا رنگ آن عوض شود. زردچوبه ، پیاز داغ و فلفل را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید. به میزان لازم آب به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت به مدت 2 ساعت و نیم با حرارت ملایم پخته شود. سبزیجات خورش ریحان را برش دهید. تابه را روی اجاق بگذارید تا داغ گردد و بعد سبزیجات را تفت داده تا آب آن گرفته شود. مقداری روغن به سبزیجات افزوده و سرخ کنید. نمک و رب پرتقال را اضافه کنید و هم بزنید. سبزی را به تابه افزوده و منتظر بمانید تا خورش جا بیفتد و روغن اندازد. برنج را که از شب پیش در آب نمک خیس کرده ایم در قابلمه دیگری بریزید و 2.5 بار دیگر آب و نمک افزوده و پخت کنید. زمانی که آب برنج کشیده شد مفداری زعفران دم کرده به آن افزوده و در ماهیتابه قرار دده تا حرارت ملایم برنج دم بکشد.

بادمجان و خورش ریحان برای چهار نفر

ران گوسفند یا گوساله  ۴۰۰ گرم

روغن مایع  به میزان لازم

پیاز نگینی خردشده یک عدد

زردچوبه یک قاشق چای خوری

سبزی خردشده   ۵۰۰ گرم

آب لیمو ترش تازه دو قاشق غذا خوری

بادمجان چهار عدد

نمک و فلفل  به میزان لازم

سبزی خورش ریحان را نگینی خرد کرده و تفت بدهید تا آب آن گرفته شود بعد سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن تفت بدهید تا رنگ آن روشن گردد گوشت چرخ کرده را افزوده و زردچوبه و فلفل سیاه پاشیده و گوشت را تفت بدهید تا رنگ آن عوض شود. سبزیجات سرخ شده را افزوده و هم بزنید. به مقدار کافی آب داغ به خورش اضافه کرده و در تابه را گذاشته تا با حرارت ملایم پخته شود و در روغن ذوب شود. بادمجان ها را پوست گرفته و نمک و فلفل زده و بعد بشویید و خشک کنید و سرخ کنید. 15 دقیقه مانده به آخر پخته شدن خورش نمک، آبلیمو و بادمجان اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید زمان سرو بادمجان را روی خورش قرار دهید.

خورش ریحان با مرغ

مرغ  چهار تکه

بادمجان  چهار عدد

پیاز متوسط یک عدد  ریحان 200 گرم

گشنیز صد گرم

جعفری  صد گرم

نعنا  پنجاه گرم

تره پنجاه گرم

آب لیموترش تازه ‌ یا آب نارنج دو قاشق سوپ‌ خوری

زعفران دم کرده سه قاشق غذا خوری

نمک یک قاشق مربا خوری

فلفل سیاه یک قاشق چای‌ خوری

زردچوبه یک قاشق چای‌ خوری

پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن تفت بدهید. تکه های مرغ را افزوده و تفت بدهید تا رنگ آن تغییر کند. زردچوبه و فلفل سیاه را افزوده و هم بزنید. سبزی خورش ریحان را خرد کنید و در تابه ای دیگر به مدت پنج دقیقه تفت بدهید و به مرغ اضافه نمایید. دو پیمانه آب جوش داخل قابلمه ریخته و در قابلمه را بسته و با حرارت ملایم تقریبا ۴۰ دقیقه پخت کنید. بادمجان ها را پوست بگیرید و حلقه کرده و به میزان دلخواه سرخ کنید.  بیست دقیقه پیش از پخت نمک اضافه نمایید. ده دقیقه آخر آب لیمو یا آب پرتقال را اضافه نمایید. زمانی که خورش جا افتاد حرارت را خاموش کرده و زعفران دم کرده را اضافه کنید و خورش را در بشقاب بگذارید و بادمجان سرخ شده را دور آن بچینید.