طرز تهیه غذا با کدو سبز

طرز تهیه غذا با کدو سبز

داشتن فیبر زیاد کدو سبز و نشاسته کم آن شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد، کدو سبز باعث کاهش کلسترول و سدیم خون می شود و برای سلامتی قلب اهمیت زیادی دارد. کدو سبز خیلی سریع و راحت پخته می‌شود بنابراین طرفداران زیادی دارد. می‌توانید از کدو سبز خام در سالاد یا ماست استفاده کرده یا در غذاهای مختلف، خورش‌ها، کباب‌ها، سوپ و برنج را اضافه نمایید.

خوراک گوجه و کدوسبز

پیاز متوسط  یک عدد

کدو سبز متوسط  سه عدد

گوجه فرنگی متوسط  سه عدد

نمک ، زردچوبه و دارچین  به مقدار لازم

روغن  به مقدار لازم

پیاز را نگینی خرد کرده و در مقداری روغن و زردچوبه تفت داده تا سبک گردد. کدو سبز را به صورت درشت رنده کرده و به ماهیتابه اضافه نمایید و سطح آن را کاملا صاف کنید.  کمی دارچین روی آن بپاشید. گوجه فرنگی ها را رنده کنید روی کدو سبزها ریخته و در ماهیتابه قرار داده تا با آب خود روی حرارت متوسط ​​پخته شود. وقتی آب آن کاهش یافت یکی دوبار هم زده تا مواد ته نگیرند. وقتی آب کاملاً تخلیه شد غذا آماده شده است.

کوکو سیب زمینی و کدو سبز

کدو سبز بزرگ  دو عدد

سیب زمینی متوسط  سه عدد

پیاز متوسط  یک عدد

تخم مرغ  دو عدد

آرد سوخاری  دو ق غ

نمک و فلفل و زردچوبه و پودر سیر   به مقدار مورد نیاز

این غذا با سیب زمینی وکدو سبز آماده می شود. سیب زمینی ها را آب پز کرده و پس از اینکه خنک شد رنده کنید. پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. کدو سبز را به صورت ریز رنده کنید. همه مواد را با هم ترکیب کرده به مقدار دلخواه نمک و ادویه اضافه کرده و روی آن ها را بپوشانید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید. کف ماهیتابه روغن ریخته و مواد کوکو را یک جا یا به صورت کتلت در ماهیتابه سرخ نمایید. برای جلوگیری از پاشیده نشدن شدن مواد کوکو می توانید از ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دیگر آرد استفاده نمایید. غذاهای با کدو سبز و سیب زمینی شما در زمان کمی آماده شده است.

کوکو کدو سبز تبریزی برای چهار نفر

کدو سبز   سه عدد

آرد گندم  یک ق غ

آویشن   مقداری

پیازچه  سه عدد

تخم مرغ   سه عدد

نمک و فلفل سیاه  به میزان لازم

زردچوبه و روغن  به میزان لازم

کدو سبز را ریز خرد کرده و کمی نمک بپاشید و برای ده دقیقه استراحت داده تا آب آن گرفته شود. پیاز را نگینی خرد کنید. آب کدو سبز را با فشار دادن گرفته و با پیاز ترکیب کنید. تخم مرغ ها را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. آرد، نمک و ادویه جات را افزوده و هم بزنید. ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و روغن را به آن افزوده و پس از داغ شدن یک قاشق سرپر را بردارید و داخل ماهیتابه بریزید و با قاشق صاف کنید. دو طرف کوکوها را سرخ کرده و با خیارشور و گوجه فرنگی سرو کنید.

خورش کدو سبز بدون لپه برای چهار نفر

سیر  سه حبه

پیاز متوسط   دو عدد

کدو سبز قلمی  چهار عدد

گوشت خورشتی    ۴۰۰ گرم

گوجه فرنگی متوسط  چهار عدد

روغن مایع و آبلیمو  به میزان مورد نیاز

رب گوجه فرنگی  دو ق غ

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان مورد نیاز

پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه مناسب با مقداری روغن تفت بدهید تا سبک شود. سیر را رنده کرده و به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خوبی بگیرد. زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید. گوشت را برش بزنید و به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. رب گوجه فرنگی را افزوده و تفت بدهید تا خامی آن رفع شود. چند لیوان آب جوش به ماهیتابه اضافه کرده و بعد از جوش آمدن حرارت را کاهش دهید و در تابه را قرار داده تا آرام آرام پخته شود. کدو حلوایی را از نیمه نصف کرده و در مقداری روغن تفت بدهید تا طلایی شود. وقتی گوشت تا حدودی پخته شد کدو را اضافه نمایید. گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کنید و نمک و فلفل را به خورش افزوده و بگذارید آب اضافی آن به مدت 1 ساعت تبخیر گردد. نیم ساعت آخر خورش را امتحان کنید و نمک و فلفل و آب لیمو ترش یا آبلیمو را به دلخواه اضافه نمایید.

کدو سبز با گوشت چرخ کرده برای شش نفر

روغن زیتون  یک ق غ

پیاز قرمز خرد شده   نصف پیمانه

گوشت چرخ کرده کم چرب    450 گرم

سیر رنده شده   دو حبه

فلفل قرمز  یک ق چ

زیره سبز  یک ق چ

نمک به میزان مورد نیاز

کدو سبز  سه عدد

سس انچلادا   یک و نصف پیمانه

پنیر چدار رنده شده   نصف پیمانه

جعفری خرد شده  4/1 پیمانه

این غذا با کدو سبز و گوشت چرخ کرده آماده می شود. ماهیتابه را روی حرارت متوسط ​​بگذارید تا داغ گردد روغن زیتون و پیاز خرد شده را داخل تابه افزوده و سه دقیقه تفت دهید تا پیاز نرم شود. گوشت چرخ کرده را به ماهیتابه افزوده و تفت بدهید تا رنگ آن عوض شود. سیر رنده شده، پاپریکا، زیره و نمک را افزوده و هم بزنید. کدو سبز را از طول نصف کرده و با قاشق خالی کنید تا به شکل قایق در بیاید. ظرف مناسبی برای فر انتخاب کنید و کدو سبز را داخل آن بریزید و با مخلوط گوشت پر نمایید. روی گوشت از سس انچلادا یا سس مورد علاقه خود ریخته و روش آن پنیر بپاشید. ظرف را با فویل آلومینیومی پوشانده و در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتیگراد برای 20 دقیقه بگذارید تا کدو سبز پخته شود. فویل را از ظرف خارج کرده و ظرف را به مدت 5 دقیقه دیگر در فر قرار دهید. با جعفری خرد شده تزئین کنید و غذای شما آماده شده است.