طرز تهیه بهترین سمبوسه هندی

سمبوسه هندی را اغلب با گوشت و سیب زمینی چرخ می کنند و مواد را در خمیر نازکی می پیچند و سرخ می کنند. اگر قصد تهیه سمبوسه بدون گوشت را دارید در ادامه مطلب روش درست کردن سمبوسه بدون گوشت را تهیه کرده ایم. خمیر سمبوسه احتیاج به استراحت و ور آمدن نداشته و با سرعت بیشتری از خمیرهای دیگر تهیه می شود اما اگر زمان کافی برای درست کردن خمیر سمبوسه ندارید می توانید نان لواش را با خمیر جایگزین نمایید.

سمبوسه هندی با سیب زمینی و گوشت برای چهار نفر

سیب زمینی  پنج عدد متوسط

گوشت چرخ کرده  ۲۰۰ گرم

سیر  دو حبه

زنجبیل  یک تیکه کوچک

پیاز یک عدد بزرگ

فلفل تند یک عدد

گشنیز  یک پیمانه

آب لیمو ترش  دو ق غ

نمک و فلفل سیاه  به میزان مورد نیاز

فلفل قرمز و پودر پیاز  به میزان مورد نیاز

زردچوبه و روغن  به میزان مورد نیاز

مواد مورد نیاز خمیر سمبوسه هندی

آرد   چهار پیمانه

روغن مایع   نصف پیمانه

آب  یک پیمانه

پودر زیره  یک ق چ

سیاه دانه  یک ق چ

نمک مقداری

آرد را دوبار الک کنید تا خمیر سمبوسه هندی درست شود و پودر زیره و نمک و سیاه دانه را اضافه نمایید. روغن زیتون را افزوده و مخلوط کنید. آب را اضافه کنید و مخلوط کرده تا خمیر یکدست شده و بعد پنج دقیقه ورز داده تا به طور کامل یکدست شود. خمیر را در ظرفی که از قبل چرب شده پهن کنید و ریش سلفون را کشیده و سی دقیقه در جای گرمی بگذارید تا استراحت نماید. برای درست کردن مواد میانی سمبوسه، پیاز را نگینی خرد کنید و در تابه با مقداری روغن تفت بدهید تا سبک شود. سیر رنده شده و زنجبیل را به ماهیتابه افزوده و تفت بدهید تا بوی آن بلند شود. فلفل تند را نگینی خرد کرده و به گوشت چرخ کرده افزوده و تفت بدهید. نمک، فلفل قرمز و سیاه، پودر پیاز و زردچوبه را اضافه نمایید. وقتی گوشت تفت کرد و رنگ آن عوض شد نصف لیوان آب جوش به ماهیتابه اضافه کرده و در تابه را قرار داده و شعله را کم کرده تا مواد کاملا پخته و آب آن گرفته شود.

سیب زمینی ها را جدا با دو لیوان آب و مقداری نمک با شعله زیاد پخت کرده و کنار قرار داده تا سرد شود بعد پوست بگیرید و خوب له کنید. پوره سیب زمینی را با آب لیمو ترش به ماهیتابه اضافه کنید و مخلوط کرده تا خوب ترکیب شده و تفت بدهید. گشنیز خرد شده را افزوده و ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و کنار قرار بدهید تا به طور کامل سرد شود. خمیر را به اندازه نارنگی برداشته و با وردنه دایره ای به قطر نیم سانتی متر روی میز باز کنید. کمی مخلوط سیب زمینی و گوشت چرخ کرده را در وسط خمیر قرار دهید و خمیر را به شکل مثلثی مثل سمبوسه پهن کنید. پس از پیچیدن سمبوسه ها یک ماهیتابه عمیق روی اجاق قرار دهید و به اندازه ای روغن ریخته که سمبوسه ها در آن شناور شده بعد سمبوسه ها را در روغن داغ سرخ کرده تا طلایی شوند و بعد روی حوله گذاشته تا روغن اضافی گرفته شود.

سمبوسه هندی بدون گوشت

روغن سه ق س

میخک   ۶ تا ۷ عدد

تخم خردل 1 ق س

زیره (پودر شده)  دو ق چ

فلفل سیاه 1 ق س

تخم گشنیز 1 ق س

زنجبیل خرد شده 1 برش کوچک

زردچوبه 1 ق چ

چوب دارچین  1 عدد

سیر چهار حبه

فلفل قرمز (خشک شده)  سه عدد

پیاز خرد شده 1 عدد

هویج  دو عدد

سیب زمینی پخته  سه عدد

لیمو 1 عدد

نخود فرنگی پخته 1 پیمانه

آرد  دو ق س

نمک به میزان مورد نیاز

روغن  به میزان مورد نیاز

برای درست کردن مواد میانی ​​سمبوسه هندی روغن را در ماهیتابه مناسب روی حرارت متوسط ​​گرم کرده و ادویه، سیر، فلفل قرمز خشک و خرد شده را تفت داده تا معطر شود. در ماهیتابه پیاز، هویج، سیب زمینی، نخود، آبلیمو، نمک و آرد را افزوده و مقداری تفت بدهید تا نرم شوند. ماهیتابه را از روی شعله بردارید و دارچین و میخک را از مواد جدا نمایید. برای درست کردن خمیر، مواد را ترکیب کرده و ورز داده تا یکدست گردد. در صورت لزوم می توانید کمی آب به آن اضافه نمایید. یک گلوله به اندازه یک گردو بردارید و با وردنه به صورت مثلثی روی سطح کار پهن نمایید. مخلوط خنک شده را درون خمیر بریزید و لبه های خمیر را برگشته و بعد در روغن داغ سرخ نمایید.