طرز تهیه کاسه کباب خانگی

کاسه کباب سنتی اردبیل یکی از لذیذترین ترین غذاهای اردبیلی است که در سفر به اردبیل حتما باید کاسه کباب را تست کنید. کاسه کباب سنتی اردبیلی مخلوطی از گوشت، مرغ، جگر، کره و کنجد می باشد.

کاسه کباب اردبیلی

فیله گوسفندی   250 گرم

سینه مرغ 1 عدد

گوشت چرخ‌کرده   250 گرم

کره حیوانی  50 تا 100 گرم

کنجد  به میزان مورد نیاز

زعفران  به میزان مورد نیاز

دل و جگر  از هر کدام یکی

قلوه 2 عدد

گوجه فرنگی 4 عدد

فلفل دلمه‌ای1 عدد سایز متوسط

فلفل سبز مقداری تند  صد گرم

برای درست کردن کاسه کباب اردبیلی یک فیله بره را از طول و بعد عرض برش دهید. سینه های مرغ را به قطعات مساوی از فیله گوسفند برش دهید. برای تهیه چنجه گوشت گوسفندی را در پیاز و نمک و فلفل و آبلیمو و 2/1 استکان زعفران بجوشانید و هم بزنید و روی آن را پوشانده و تقریبا 3-2 ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید تا نرم شده و مزه دار گردد. برای تهیه جوجه کباب، سینه مرغ را در پیاز، زعفران، فلفل خرد شده، آبلیمو (در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری سس مایونز) خوابانده و روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید و مزه دار کنید. برای درست کردن کوبیده سعی کنید 20-25 درصد چربی گوشت چربی داشته باشد. گوشت چرخ کرده مناسب معمولاً مخلوطی از گوشت گوساله و گوسفند می باشد و بهترین انتخاب ممکن است گوشت بین دنده و سر و گردن گوسفند با راسته گوساله شود. گوشت را 2 تا 4 بار چرخ کرده و بعد با نمک و فلفل و مقداری زعفران خوب مخلوط کنید تا صاف و چسبناک شود تا حالت خود را حفظ کرده و اگر با یک دست بلند کنید گوشت ریخته نشود. روی آن را پوشانده و برای 2 الی 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت نماید.

پیاز را رنده کرده و بعد آب آن را به طور کامل بگیرید. برای خورد گوشت، آب پیاز را به چنچه اضافه نمایید. تفاله پیاز را با نمک با گوشت چرخ کرده ترکیب کرده و ورز داده تا به طور کامل جذب گوشت شود. گوشت چرخ کرده را شکل دوکی کنید و یک سیخ نازک روی گوشت قرار داده و فشار داده تا به وسط دوک برسد بعد با فشار ملایم انگشتان گوشت را به صورت مساوی دور شیخ پخش کنید. گوشت ته و سر سیخ را توسط انگشت سبابه و شصت قیچی کرده و فرم بدهید. سیخ های کوبیده را در سینی مناسبی بچینید و 30 دقیقه دیگر در یخچال قرار داده تا خودش را بگیرد. قلب، جگر و قلوه را براساس جوجه ها برش بزنید و به سیخ نازک بزنید. گوجه ها را از وسط نصف کنید و به سیخ کشیده و نمک بپاشید. فلفل سبز را به سیخ بزنید. جوجه و چنجه را روی سیخ بگذارید و نمک بپاشید. با زغال آتش درست کرده و منتظر بمانید تا شعله زغال خاموش شده و فقط گداخته شود. چنجه را روی آتش قرار داده و سپس مرغ و سپس کوبیده ها را روی ذغال ها قرار داده تا پخته شود. زمانی که کباب ها تقریبا نود درصد پخته شد جگر ، دل و قلوه را با نمک و گوجه فرنگی و فلفل سبز روش آتش قرار بدهید. کباب و گوجه کبابی را در ظرفی بریزید و روی آنها کره آب شده ریخته و کنجد بزنید.

کاسه کباب در فر

گوشت چرخ کرده سیصد گرم

پیاز  یک عدد بزرگ

آرد  یک ق غ

سیب زمینی  سه عدد متوسط

گوجه فرنگی  سه عدد متوسط

برنج  یک لیوان دسته دار فرانسوی

نمک و فلفل سیاه  به مقدار مورد نیاز

کره  به میزان مورد نیاز

این کباب کاسه ای هم یکی از کباب های ایرانی است و بسیار خوش طعم است اما روش پخت آن با کباب اردبیلی کاملا متفاوت است و در فر آماده می شود. برای درست کردن کاسه کباب، گوشت چرخ کرده را با آرد، نمک، پیاز رنده شده، آب و فلفل سیاه مخلوط کرده و ورز داده تا کاملا بچسبد بعد روی آن را بپوشانید و برای یک ساعت در یخچال قرار دهید. یک ظرف پیرکس را انتخاب کنید و گوشت را ته آن صاف کنید و با دست شکل داده تا همه کف و دیواره های ظرف به طور کامل یکدست با گوشت چرخ کرده پوشیده شود. کره ذوب شده را روی تمام سطح گوشت بمالید و قالب را برای 15 تا 20 دقیقه در فر از پیش گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد پخت کنید. برنج را به روش کته پخته و دم کنید. گوجه فرنگی ها را با مقداری روغن سرخ کرده و نمک و فلفل بپاشید. سیب زمینی ها را آب پز کنید و پس از سرد شدن پوستشان را بگیرید. کباب پخته شده را از ظرف بیرون کنید و در ظرف مناسبی بریزید و کته را درون ماده گوشتی کشیده و گوجه فرنگی و سیب زمینی آبپز را در کنار ظرف قرار دهید.