طرز تهیه انواع مختلف خوراک راگو

راگو یک غذای لذیذ فرانسوی بوده که اغلب با مخلوطی از گوشت، هویج، لوبیا سبز و سیب زمینی درست می شود. خوراک راگو به همراه گوشت یک غذای کامل است و می تواند پروتئین ها و ویتامین هایی که بدن نیاز دارد را تامین نماید. نکته با اهمیتی که در درست کردن راگو باید به آن توجه کنید این است که گوشت و سبزیجات نرم شده اما شکل خود را از دست ندهند و له نشوند. غذای راگو به غذای لوبیا سبز ما شبیه است.

خوراک راگو با گوشت

گوشت مغز ران  ۳۰۰ گرم

هویج 2 عدد

سیب‌زمینی 3 عدد

لوبیا سبز  ۲۰۰ گرم

پیاز 3 عدد

رب گوجه‌ فرنگی  یک و نیم ق غ

آرد 1 ق م

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه  به میزان مورد نیاز

گوشت های استخوان دار را به قطعات دو سانتی متری برش داده و می شوییم. تابه را روی اجاق بگذارید و پیاز را خرد کرده و در مقداری روغن تفت بدهید بعد گوشت را افزوده و تفت بدهید تا آب اضافی آن گرفته شود. لوبیا سبز، هویج و سیب زمینی را به قطعات دو سانتی متری برش دهید و به تابه اضافه نمایید و مقداری تفت بدهید تا نرم شوند. رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه را افزوده و خوب ترکیب کنید.دو پیمانه آب جوش به تابه افزوده و راگو را با لوبیا سبز و گوشت تقریبا 40 دقیقه روی حرارت ملایم پخته تا غلیظ گردد. برای بالا بردن غلظت خوراک می توانید در این جا آرد را در مقداری روغن تفت داده و بعد کمی آب راگو به آن افزوده و مخلوط کنید تا آرد حل شده و درست قبل از مصرف به خوراک افزوده و منتظر بمانید تا به حد مطلوب برسد. برای درست کردن راگو با قارچ می توانید قارچ ها را به قطعات 2 سانتی متری برش دهید و تا 20 دقیقه آخر پخت به خوراک افزوده تا حالشان از دست نرود.

خوراک راگو با لوبیا چیتی

گوشت مغز ران بدون استخوان  ۲۵۰ گرم

هویج  دو عدد متوسط

سیب زمینی  ۳ یا ۴ عدد کوچک

فلفل سبز دلمه ای 1 عدد متوسط

پیاز ریز متوسط سفید  پنج عدد

لوبیا چیتی یا لوبیا سفید  نصف پیمانه

رب گوجه فرنگی  1 ق غ سرصاف

آرد 1 ق م

نمک ، زردچوبه و فلفل  به میزان مورد نیاز

این راگو با لوبیا سفید هم بسیار خوشمزه است. لوبیا چیتی یا لوبیا سفید را یک شب در آب خیس کنید تا نفخ آن برطرف شود. مانند قبل گوشت را با پیاز تفت دهید و رب و زردچوبه را اضافه نمایید. لوبیا و هویج را به ماهیتابه اضافه کرده و کمی آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید پخته شود. در مرحله آخر پخت سیب زمینی و فلفل را به همراه نمک و فلفل به مواد اضافه کرده و بگذارید سیب زمینی ها نرم شده و پخته شوند. اگر راگو با لوبیا چیتی شما به اندازه مورد نظر شما غلیظ نیست می توانید مقداری آرد تفت دهید و افزوده و بگذارید بجوشد تا غلیظ گردد. اگر لوبیا چیتی ندارید می توانید با لوبیا سفید راگو تهیه کنید.

خوراک راگو با لوبیا سبز برای چهار نفر

گوشت  250 گرم

پیاز یک عدد

لوبیا سبز  200 گرم

هویج  یک عدد

سیب زمینی  یک عدد

گوجه فرنگی  دو عدد

نمک و فلفل  به میزان مورد نیاز

دارچین  به میزان مورد نیاز

روغن  به میزان مورد نیاز

آبغوره  به میزان مورد نیاز

پیاز را خرد کنید و با حرارت ملایم با مقداری روغن تفت می دهیم و وقتی طلایی شد مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. گوشت را به روش خورش خرد کنید و با پیاز تفت بدهید. نمک و فلفل را به گوشت اضافه نمایید. گوجه فرنگی ها را رنده کرده و به تابه اضافه کنید و مقداری تفت داده تا رنگ باز کنند. لوبیا سبز خرد شده را با مقداری روغن تفت داده و به گوشت اضافه نمایید. هویج ها را حلقه حلقه کنید و به تابه اضافه نمایید. برای خوش طعم شدن راگو هم می توانید هویج را جداگانه تفت بدهید و سپس به غذا اضافه نمایید.دو پیمانه آب جوش و یک چوب دارچین را در ماهیتابه بریزید و در تابه را قرار داده تا با حرارت ملایم جوشیده شود. سیب زمینی ها را پوست بگیرید و خرد کرده و در قدم آخر پخت با آبغوره به تابه افزوده و با ادامه دادن پخت نرم می شود.

خوراک راگو با قارچ برای سه نفر

گوشت مغز ران گوسفند  ۲۰۰ گرم

پیاز  دو عدد

سیر  سه حبه

هویج کوچک  سه عدد

سیب زمینی  سه عدد

گوجه فرنگی گیلاسی  نصف لیوان

قارچ ورقه ای  یک تا  دو لیوان

نمک ، زردچوبه و فلفل  به میزان مورد نیاز

رب گوجه ‌فرنگی یک ق غ

آلو بخارا  دو عدد

پیاز را نگینی خرد کرده و با یک قاشق روغن تفت داده تا سبک شده بعد گوشت و سیر را افزوده و تفت بدهید تا رنگ گوشت عوض شود. زردچوبه ، فلفل و رب را افزوده و هم می زنیم بعد 3-4 فنجان آب به ماهیتابه اضافه می کنیم و در ماهیتابه قرار می دهیم تا با حرارت متوسط به جوش آید. پس از دو ساعت هویج خرد شده را افزوده و پس از سی دقیقه دیگر سیب زمینی و قارچ و آلو را در تابه اضافه کرده و بگذارید غذا جا افتد. در آخر نمک و گوجه گیلاسی را افزوده و 15 دقیقه دیگر به پختن ادامه بدهید. در صورت تمایل می توانید نخود فرنگی را به راگو اضافه نمایید.

خوراک راگو با مرغ

زردچوبه ، فلفل سیاه و نمک  به میزان مورد نیاز

زعفران  به میزان مورد نیاز

سیب زمینی  1 عدد

هویج  1 عدد

سینه مرغ  1 عدد

لوبیا سبز  ۲۵۰ گرم

لوبیا سبز را خرد کنید و در یک ظرف جدا با کمی روغن سرخ نمایید. هویج ها را حلقه کنید و در کمی روغن سرخ کنید. پیاز را با مقداری روغن تفت داده تا نرم شود بعد تکه های سینه مرغ را افزوده و تفت بدهید تا آب آن گرفته شود. ادویه ، رب و زعفران را افزوده و هم بزنید. یک لیوان آب جوش با هویج و لوبیا سبز به غذا اضافه کنید و در تابه ای بریزید تا غذا با حرارت ملایم مخلوط و غلیظ شود. شما می توانید 15 دقیقه آخر  در پایان پخت سیب زمینی های خلال شده به غذا اضافه کرده و پس از نرم شدن سیب زمینی ها غذا را سرو کرده و یا می توانید سیب زمینی ها را با مقداری روغن سرخ کرده و برای تزیین استفاده نمایید.

خوراک راگو با گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده گوسفندی  300 گرم

پیاز یک عدد

هویج  دو عدد

سیب زمینی  دو عدد

فلفل دلمه ای سبز یک عدد

لوبیا سبز یا نخود فرنگی  2/1 پیمانه

گوجه  دو عدد

رب گوجه فرنگی  یک ق غ

زردچوبه و پودر آویشن  به مقدار مورد نیاز

نمک و فلفل سیاه  به مقدار مورد نیاز

پیاز را خرد کنید و در ماهیتابه با مقداری روغن تفت بدهید تا نرم شود. گوشت چرخ کرده را افزوده و با پیاز تفت داده تا آبش گرفته شود. گوجه را پوست گرفته و نگینی خرد نمایید. سبزیجات خرد شده را به غیر از گوجه فرنگی به ماهیتابه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شوند. نمک، فلفل و ادویه جات را اضافه نمایید. گوجه فرنگی ها را با رب گوجه فرنگی به ماهیتابه اضافه کرده و تفت بدهید تا آب گوجه فرنگی گرفته شود. نصف پیمانه آب جوش را روی مواد ریخته و در تابه ای بریزید و بگذارید سبزیجات با حرارت ملایم نرم شده و به طور کامل آب آن گرفته شود.