طرز تهیه بادمجان کباب گیلانی

طرز تهیه بادمجان کباب گیلانی

کباب بادمجان گیلانی جزو غذاهای سنتی لذیذ و پرطرفدار در شمال کشور به ویژه استان گیلان می باشد. بادمجان کبابی یا شکم پر بادمجان گیلانی به سلیقه شخصی با گردوی آسیاب شده، جعفری، رب انار و … پر می شود و در وعده ناهار با برنج یا کته و به عنوان شام با نان سرو می شود.

روش درست کردن بادمجان کباب برای چهار نفر

گردو  یک پیمانه

پیاز  یک عدد

بادمجان  پنج عدد

رب انار ترش  دو ق غ

رب گوجه فرنگی  دو ق غ

سیر دو حبه

نمک فلفل زردچوبه به میزان مورد نیاز

جعفری سه ق غ

روغن مایع به میزان مورد نیاز

بادمجان ها را بشویید و پوست بگیرید. در صورت تمایل می توانید سر بادمجان را هم بگیرید. وسط بادمجان ها را از بالا به پایین در فاصله دو سانتی متر از هر سمت با چاقو ببرید و درون شکم بادمجان را با قاشق کوچک خالی کرده و تخم مرغ ها را جدا کنید. بادمجان ها را برای 1 ساعت در یک کاسه آب نمک گذاشته تا تلخی آن رفع شود بعد بشویید و خشک نمایید. بادمجان ها را با مقداری روغن مایع در حرارت متوسط ​​سرخ نمایید. اگر قصد دارید غذای شما رژیمی باشد می‌توانید بادمجان را روش شعله پخش کنید یا آن را کبابی کنید. پیاز را نگینی خرد کرده و در مقداری روغن تفت داده تا سبک شود. دو حبه سیر را له کنید و به پیاز داغ افزوده و تفت بدهید تا بوی سیر بلند گردد.

یک پیمانه گردوی آسیاب شده را به مواد افزوده و تفت بدهید تا رنگ گردو عوض شود. رب انار ترش یا رب آلوچه را با جعفری و رب گوجه فرنگی ، نمک، فلفل و زردچوبه به مواد افزوده و مخلوط کرده و تفت بدهید تا رنگ آن باز شود. مایه درون بادمجان شکم پر را کنار گذاشته تا سرد شود. در صورت تمایل قادرهستید بعد از تفت دادن گردو، گوجه فرنگی خلال شده را به مواد درون بادمجان اضافه کرده و پس از تمام شدن آب آن، سایر مواد را به تابه اضافه کنید. شکم بادمجان را پر کنید و ماهیتابه را روی اجاق قرار دهید تا داغ شود و بادمجان ها را در ماهیتابه قرار دهید و نصف لیوان آب به آن ها اضافه کرده و بگذارید تابه تبخیر شود و بادمجان ها مزه دار شوند.در روی بادمجان کباب گیلانی را قادر هستید با گردو و دانه اناز تزیین نمایید.

روش دوم تهیه بادمجان کباب برای شش نفر

بادمجان قلمی 6 عدد

پیاز 1 عدد

گردو آسیاب شده  2/1 پیمانه

رب انار  1 ق س

رب آلو  2 ق س

نمک، فلفل و زردچوبه  به مقدار مورد نیاز

روغن مایع  به مقدار مورد نیاز

بادمجان ها را پوست بگیرید و روی آن برشی زده و کمی نمک روی آن زده و  برای یک ساعت در صافی قرار داده تا تلخی آن رفع شود. پیاز را روی رنده ریز رنده کرده و آب آن را بگیرید و با رب انار، رب گردو و رب آلو ترکیب کنید و ادویه جات را به آن اضافه نمایید. بادمجان ها را شسته و خشک نمایید. درون شکم بادمجان را با مواد آماده شده پر کنید. تابه را روی اجاق بگذارید و درون تابه مقداری روغن ریخته و پس از داغ شدن بادمجان ها را در تابه بریزید و در تابه را بسته و منتظر بمانید تا آرام آرام با حرارت ملایم سرخ شوند. زمانی که یک سمت بادمجان سرخ شد سمت دیگر را نیز سرخ نمایید. شما می توانید از گوجه فرنگی سرخ شده با بادمجان نیز استفاده نمایید.