نان پرتزل خود را به سبک آلمانی درست کنید

نان پرتزل خود را به سبک آلمانی درست کنید

نان پرتزل نوعی نان است که از خمیر به شکل گره پخته می شود. پرتزل نخستین بار در آلمان تولید شد و اکنون در سراسر جهان شناخته شده است. نان پرتزل بیشتر با ادویه های مختلف مانند شکر، نمک، غلات یا مغزها درست می شود. نان پرتزل پوسته ای قهوه ای دارد و نسبتا سفت است اما در داخل کاملا نرم می باشد. فرق پخت نان پرتزل با بقیه نان ها در مرحله ده ثانیه ای بوده که در این مرحله باید خمیر را در آب و جوش شیرینی در حال جوش قرار دهید و سپس در فر گذاشته که بافت خاصی به نان پرتزل خواهد داد.

روش اول درست کردن نان پرتزل

آرد چهار پیمانه حدودا

آب    یک و نیم پیمانه

کره به دمای محیط رسیده ۲۵ گرم

شکر یک قاشق مربا خوری

مایه خمیر  یک و نیم قاشق غذا خوری

نمک نصف قاشق چای خوری

آب ولرم را که با انگشت دست را نسوزد را با ماسه شکر و خمیر مخلوط کرده و روی آن را بپوشانید و صبر کنید ده دقیقه بماند و خمیر پف کند. کره را که به دمای محیط رسیده است با نمک و خمیر به دست آمده مخلوط نمایید. چهار پیمانه آرد را روی مواد الک کرده و هم بزنید تا خمیر یکدست گردد. اگر آرد بیشتر بود مقداری آب اضافه کرده تا خمیر نرمی به دست آید که به دست نچسبد. خمیر را با دست به مدت ده دقیقه ورز بدهید. کاسه ای را چرب کرده و خمیر را پهن کرده و در ظرفی قرار دهید و روی آن را سلفون بپوشانید و به مدت 1 ساعت در جای گرمی بگذارید تا حجم آن دو برابر شود. خمیر را به چانه 70 گرمی تقسیم نمایید. هر چانه را یکی یکی به شکل یک نوار لوله بلند در آورده و بعد دو سر خمیر را به هم پیچیده و روی بخش دایره ای شکل برگردانده تا شکل نان پرتزل به خودش بگیرد. در یک قابلمه بزرگ سه لیوان آب و 70 گرم جوش شیرین ریخته و بگذارید بجوشد. خمیر فرم گرفته را برای 10 ثانیه در آب در حال جوش قرار دهید و بعد در سینی فر که کاغذ روغنی انداخته اید قرار دهید. نان را با کنجد یا نمک دریایی درشت پوشانده و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد برای 10-15 دقیقه بپزید. در صورت تمایل قادر هستید از ریختن خمیر در آب جوش خودداری کنید و خمیر را در سینی فر قرار دهید و روی آن را با زرده تخم مرغ رومال کرده و با کنجد بپاشید.

روش دوم پخت نان پرتزل

آب ولرم  1 و نصف پیمانه

مخمر خشک یا فوری   2 و 1/4 قاشق چای خوری

نمک یک قاشق چایخوری

شکر قهوه ای یک قاشق غذاخوری

کره به دمای محیط رسیده یک قاشق غذاخوری

آرد 500 گرم

جوش شیرین 120 گرم

آب نه پیمانه

آب گرم و مخمر را مخلوط کنید و یک دقیقه استراحت کرده تا عمل بیاید. نمک، شکر قهوه ای و کره را به مخمر اضافه نمایید.سه پیمانه آرد را به مواد اضافه کنید و هم بزنید سپس یک پیمانه دیگر آرد را به مواد اضافه کرده تا یکدست گردد. خمیر را با قاشق یا قلاب چوبی مخلوط کنید. سه چهارم آرد باقی مانده را اضافه کرده تا خمیر نرمی به دست آید که به دست نچسبد.

روی میز کار آرد بپاشید و خمیر را برای سه دقیقه ورز بدهید و پهن کنید و روی آن را با حوله پوشانده و ده دقیقه استراحت دهید. خمیر را نصف کرده و هر تکه را به اندازه یک سوم پیمانه به قطعات تقسیم نمایید. هر خمیر را به صورت جداگانه روی سطح کار رول کرده و به شکل طناب در بیاورید. انتهای خمیر را روی هم قرار داده و دوبار بپیچید بعد روی خمیر قرار داده تا گره پرتزل ایجاد شود. نه لیوان آب داخل قابلمه ریخته و وقتی جوش آمد بیکینگ پودر را بیفزایید.خمیرهایی که شکل داده شده را یکی یکی در آب جوش قرار داده و پس از سی ثانیه که گرفته شد از آب جوش بیرون آورده و بگذارید آب اضافی آن گرفته شود.

کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و آن را چرب کنید و خمیر را با فاصله در سینی قرار دهید و در فری که از قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کرده اید به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا پخته و طلایی شود. پس از خنک شدن نان ها روی آن ها شکر پاشیده و سرو کنید.

نان پرتزل خود را به سبک آلمانی بپزید