طرز پخت کاری پلو 4 مدل کاری پلو

طرز پخت کاری پلو 4 مدل کاری پلو 

کاری پلو یکی از انواع برنج های مخلوط بوده که به خاطر استفاده از ادویه کاری هندی در مواد تشکیل دهنده آن به این اسم معروف است که به دو روش اصلی کاری پلو شیرازی و کاری پلو هندی تهیه می شود. ارزش غذایی و کالری پلو در هر صد گرم 229 کالری است. انواع پلو با مرغ و قارچ و میگو و گوشت چرخ کرده درست می شود. به جای برش دادن مرغ، می توانید تکه های مرغ یا میگو را تا برنج بگذارید و روی آن را با سیب زمینی سرخ کرده تزیین کنید.

کاری پلو شیرازی

سینه مرغ  یک دوم

برنج  سه پیمانه

پیاز دو عدد

نخود فرنگی چهار قاشق غذا خوری

پودر کاری دو قاشق غذا خوری

زعفران به میزان لازم

نمک و فلفل و زردچوبه و برگ بو به میزان لازم

سینه مرغ را با زردچوبه و نمک و فلفل مزه دار کنید و با مقداری آب و 4 عدد پیاز خرد شده و دو عدد برگ بو را با حرارت ملایم پخته و کنار بگذارید تا خنک شود بعد ریش ریش کرده و مقداری زعفران اضافه کنید و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کرده و با مقداری زردچوبه و روغن تفت می دهیم تا سبک گردد بعد مرغ خرد شده را با نخود فرنگی و پودر کاری و نمک اضافه می کنیم و در آخر مقداری زعفران آب پز شده به مواد اضافه می کنیم. برنج را که از قبل در آب نمک خیس کرده اید آبکش نمایید. کف ماهیتابه روغن بریزید و در تابه دلخواهتان بریزید و یک لایه برنج و یک لایه از مواد مرغ و کاری لای آن اضافه کنید تا تمام شود. لایه اول و آخر باید برنج بریزید. کاری پلو شیرازی را برای 40 دقیقه دم کرده و پیش از مصرف کمی کره اضافه کنید و با ماست و خیار سرو کنید. در ترکیب پلو قادر هستید آن را با گوشت چرخ کرده یا میگو جایگزین مرغ نمایید. در صورت تمایل قادر هستید از سیب زمینی نگینی و فلفل سرخ شده نیز در ترکیب این پلو استفاده کنید.

کاری پلو هندی

برنج دو پیمانه

مرغ یک چهارم عدد ران یا سینه فرق نمی کند

نخود فرنگی نصف پیمانه

سیب زمینی 600 گرم

پیاز  یک عدد متوسط

نمک ، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

دارچین   به مقدار لازم

ادویه کاری چهار قاشق مرباخوری

پوست مرغ را بگیرید و تکه تکه کنید و در قابلمه ای با پیاز خرد شده، زردچوبه، نمک و قابلمه بریزید. به اندازه ای آب افزوده تا رویش را گرفته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. روی حرارت ملایم بگذارید کاملا بپزد و آب آن را نصف کنید و در پایان پخت نخود را اضافه کنید.

پس از پخت پیاز را از آب مرغ خارج کنید و دور بریزید. مرغ را کنار گذاشته و مقداری از حرارت را از روی استخوان بردارید و آن را تکه تکه کنید و در آب مرغ برگردانید و یک قاشق غذاخوری ادویه کاری و کمی روغن مایع و پاپریکا و دارچین به آن اضافه کنید تا مرغ مزه دار شود. برنج را یکی دو بار شسته و با یک قاشق غذاخوری نمک خیس کنید و بگذارید 2 ساعت بماند. سیب زمینی ها را پوست بگیرید و آب آن را بگیرید. برنج را پخته و آبکش کنید. سعی کنید برنج را کمی سفت تر از حد معمول بگیرید. کف قابلمه را ته دیگ قرار دهید و روی برنج و مرغ بریزید و پودر کاری را روی مرغ بپاشید. باقیمانده مرغ و نخود را روی برنج قرار دهید و آب مرغ را روی برنج بریزید و پودر کاری بپاشید و بگذارید 40 دقیقه در تابه دم بکشد.

سیب زمینی ها را آبکشی کرده و بعد روی یک حوله تمیز ریخته و آب اضافی آن را گرفته و خشک نمایید و در روغن داغ سرخ کنید و یک قاشق غذاخوری پودر کاری و نمک بپاشید و دو دقیقه دیگر تفت داده و از روی حرارت بردارید. برنج را میل کرده و با پوره سیب زمینی پر نمایید.

کاری پلو هندی بدون گوشت

برنج  400 گرم

آب مرغ یا سبزیجات  700 میلی لیتر

نخود فرنگی   170 گرم

پیاز قرمز  یک عدد بزرگ

سیر چهار حبه

زنجبیل یک قاشق مرباخوری

ادویه کاری  دو و نیم قاشق غذاخوری

زیره سیاه  دو قاشق مرباخوری

پودر تخم گشنیز  یک قاشق مرباخوری

پودر فلفل قرمز   1/4 قاشق مرباخوری

پودر فلفل سیاه   3/4 قاشق مرباخوری

نمک به مقدار لازم

برگ کاری 15 عدد

بادام هندی به مقدار لازم

کره را در یک تابه در حرارت متوسط ذوب نمایید و برگ های کاری را در آن تفت بدهید تا ترد شوند بعد برگ ها را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید. پیاز را به تابه افزوده و تفت بدهید تا طلایی گردد. سیر و زنجبیل رنده شده را افزوده و سی ثانیه تفت بدهید بعد ادویه ها را افزوده و تفت دادن را ادامه بدهید تا پیاز کاراملی گردد. برنج را با نمک به تابه افزوده  و سه دقیقه تفت بدهید. آب مرغ را به سبزیجات افزوده و زمانی که جوش آمد حرارت را کاهش دهید تا آب تبخیر شود و برنج نرم گردد. نخود فرنگی را افزوده و بگذارید 15 تا 30 دقیقه در تابه دم بکشد .برنج را با برگ کاری سرخ شده، بادام هندی تفت بو داده و برگ گشنیز تزئین کنید.

دستور پخت کاری پلو 4 مدل کاری پلو خوشمزه