طرز تهیه فریکادله کتلت خوشمزه آلمانی

فریکادله یا کتلت آلمانی یک غذای پرطرفدار آلمانی و دانمارکی بوده که اغلب با نان و سیب زمینی مصرف می شود. فریکادله را می توانیم از انواع کوفته های پهن به شمار آورد، ماده اصلی فریکادلا گوشت چرخ کرده و پیاز خرد شده می باشد.در اصل شما مواد کوفته ریز را پس از تهیه شدن به جای گرد کردن به روش کتلت در دستان فرم می دهید و سرخ می کنید.

گوشت چرخ کرده   ۴۰۰ گرم

سیر 1 حبه

پیاز  1 عدد

سس خردل  1 ق چ

نمک و فلفل  به میزان لازم

جعفری خرد شده 4 ق غ

نان بروچن ۱ روز مانده 1 عدد

تخم مرغ  1 عدد

پودر پاپریکا 1 ق چ

فلفل دلمه ای خرد شده  1 ق غ

روغن سرخ کردنی به میزان لازم

نان باگت یا نان بروچن باید از روز قبل خریداری شود و بیات باشد. نان بروچن را در یک لیوان آب گرم بخیسانید. سیر و پیاز را ریز خرد کنید. جعفری و فلفل را ریز خرد کنید.گوشت چرخ را با موادی که خرد شده مخلوط نمایید. نان بروچن را با دست بفشارید تا آب اضافی آن به طور کامل گرفته شود و بعد به گوشت اضافه نمایید. نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا، سس خردل و تخم مرغ را افزوده و هم بزنید. روی مواد را بپوشانید و به مدت ربع ساعت در یخچال قرار دهید. ماهیتابه را در حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن اضافه کرده تا داغ گردد.

از مواد به اندازه یک نارنگی بردارید و به شکل کتلت اما ضخیم تر در کف دست فرم بدهید و هر سمت کتلت را تقریبا پنج دقیقه در شعله ملایم سرخ نمایید. فریکادله با باگت، نان تست یا بروچن، سس خردل و سس کچاپ مصرف می شود. همچنین می توانید از سیب زمینی آلمانی با فریکادلا استفاده نمایید. برای درست کردن سیب زمینی آلمانی نیاز است سیب زمینی ها را پوست بگیرید و تقریبا نه دقیقه با آب پخته تا نیم پز شوند بعد به صورت دایره هایی با ضخامت نیم سانتی متر برش دهید. کمی پیاز را خرد کنید و در ماهیتابه تفت بدهید تا نرم شده بعد سیب زمینی ها را اضافه کرده و تفت بدهید و نمک و فلفل پاشیده و با کتلت آلمانی سرو کنید.

کتلت فریکادله یا آلمانی با سیب زمینی آلمانی

گوشت چرخ کرده نیم گرم

باگت تقریبا ۱۰ سانت

خردل  یک ق چ

نمک و فلفل  به مقدار لازم

تخم مرغ  یک عدد

پیاز ریز خرد شده  یک عدد بزرگ

پودر پاپریکا  یک ق چ

سیر  یک حبه

مواد مورد نیاز سیب زمینی آلمانی

سیب زمینی     ۸۰۰ گرم

روغن  چهار ق غ

فلفل سیاه  مقداری

پیاز بزرگ  یک عدد

جعفری خرد شده  دو ق غ

زیره سبز، جوز هندی، پودر سیر   به میزان مورد نیاز

نان باگت بیات شده را حدود سی دقیقه در ۱ فنجان آب خیس کنید و بعد با دست فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سیر را نگینی خرد کرده و با یک ق غ کره تفت داده تا مقداری نرم شود. تمام مواد را با هم مخلوط کرده تا یکدست گردد. تابه ای را در اجاق قرار دهید تا داغ شود و مقداری روغن به آن اضافه نمایید.

در اندازه یک نارنگی کوچکی از مواد بردارید و در دست گرد کرده و با حرارت ملایم سرخ کنید. حرارت نباید خیلی بالا باشد که سبب سوختن مواد شود. برای تهیه کتلت آلمانی نیازی به روغن زیاد سرخ کردنی نیست. می توانید در مایع کتلت از جعفری ساطوری هم استفاده نمایید. برای دورچین این غذا قادر هستید از سیب زمینی آلمانی یا براتکارتوفلن استفاده نمایید. در کشور آلمان از پودر مخصوصی برای این سیب زمینی استفاده شده و با غذاهای گوشتی مصرف می شود.

برای درست کردن سیب زمینی آلمانی، سیب زمینی ها را با پوست برای 10-15 دقیقه پخته تا نیم پز شوند. این بدان معنی است که اگر چاقو را قرار دهید می توانید سیب زمینی را بدون لیز خوردن با چاقو به سمت بالا بکشید. سیب زمینی ها را کنار گذاشته تا مقداری خنک شوند بعد پوست بگیرید و به قطر نیم سانتی متر حلقه کنید. پیاز را خلالی کرده و با نصف روغن تفت داده تا نرم و سبک گردد. سیب زمینی را افزوده و تفت بدهید تا طلایی شوند. نمک، ادویه و فلفل را اضافه نمایید. پیاز نباید بسوزد بنابراین مراقب باشید.