طرز تهیه آش سیرابی

طرز تهیه آش سیرابی

آش سیرابی غذای سنتی اصفهان، یزد، اراک و ملایر است. این آش خوشمزه و مقوی می باشد. در بعضی دستورها از سبزی آش در ترکیب این غذا استفاده می گردد. داشتن سیرابی در این آش سبب می شود که غنی از پروتئین بدون چربی باشد. ترکیب پروتئین حیوانی و گیاهی و کلسیم کشک موجود در این آش آن را برای رشد کودکان، درمان کم خونی، درمان ریزش مو، سیستم ایمنی و تقویت معده بسیار مفید کرده است.

آش سیرابی با کشک

سیرابی یک دست کوچک

نخود یک پیمانه

لوبیا چیتی یک پیمانه

جو پوست کنده  دو پیمانه

عدس یک پیمانه

پیاز  دو عدد

سیر دو حبه

کشک  یک پیمانه

نعنا خشک یک قاشق غذاخوری

پیاز داغ تزئین به میزان لازم

چوب دارچین یک تکه

نمک، زردچوبه، پودر سیر، فلفل سیاه به میزان لازم

همه حبوبات را جدا از شب قبل خیس کنید و آب آن را چند بار عوض کنید تا نفخ آن ها گرفته شده و زودتر بپزد. سیرابی را شسته و برش دهید و با یک عدد پیاز، دو حبه سیر، یک عدد دارچین در قابلمه ریخته و 4 تا 5 ساعت آن ها را بپزید.

حبوبات را آبکش کرده و نخود و لوبیا را با کمی آب پخته تا نرم گردند. جو را با آب زیاد در قابلمه ای دیگر پخت کنید. عدس را در اواخر پخت اضافه کنید تا به طور کامل نرم شود. همه مواد پخته شده را با هم در قابلمه ریخته و حرارت را کاهش داده تا آش سیرابی جا بیفتد.

پیاز را به صورت خلال خرد کرده و در کمی روغن و زردچوبه و پودر سیر تفت بدهید تا طلایی گردد بعد نعنای خشک را افزوده و هم بزنید و از روی حرارت برداشته و به آش بیفزایید. کشک و فلفل سیاه را به مواد افزوده و نمک آش را اندازه کنید و نیم ساعت دیگر بگذارید بپزد تا به طور کامل جا بیفتد. برای پخت زودتر سوپ آش می توانید از زودپز استفاده نمایید. اگر می خواهید در اواسط پخت سوپ خوشمزه تر شود، کمی روغن زیتون یا روغن کنجد به آن بیفزایید.

آش سیرابی با سبزی آش

سیرابی یک عدد

سبزی آش  ۲۵۰ گرم

ماش یک پیمانه

نخود نصف پیمانه

لوبیا  نصف پیمانه

جو پوست کنده  یک پیمانه

گندم یک پیمانه

برنج  2/1 پیمانه

عدس یک پیمانه

پیاز دو عدد

سیر دو حبه

روغن به مقدار لازم

نمک و ادویه به مقدار لازم

برنج، گندم ، جو و حبوبات را مثل دستور قبلی تهیه کنید. سیرابی خرد شده را با سیر و پیاز خرد شده و مقداری آب برای ۴ تا ۵ ساعت بپزید. پس از یک ساعت نخود و لوبیا را آبکش کنید و به تابه بیفزایید. گندم و جو پوست گرفته را آبکش کنید و به تابه اضافه کنید. پختن حبوبات تقریبا سه ساعت زمان می برد. پس از سه ساعت عدس، ماش و برنج را آبکش کنید و اضافه کنید. سبزی آش را که شامل تره، جعفری، گشنیز و شنبلیله است ساطوری کرده و به تابه بیفزایید. پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی روغن مایع تفت بدهید تا نرم گردد بعد زردچوبه و ادویه را افزوده و زمانی که به طور کامل سرخ شد به تابه بیفزایید. فلفل و نمک را به اندازه زده و پس از پنج دقیقه حرارت را خاموش نمایید. برای اینکه آش خوشمزه تر شود می توانید یک پیمانه کشک ساییده را در آخر پخت به تابه افزوده و برای پختن زودتر قادر هستید از زودپز استفاده نمایید.

طرز تهیه آش سیرابی