طرز تهیه سوفله پنیر فرانسوی

طرز تهیه سوفله پنیر فرانسوی

سوفله یک دسر یا پیش غذای فرانسوی بوده که پف دار و پر از هوا است. انواع سوفله ها با اضافه کردن مواد مختلف به سفیده تخم مرغ و درست شدن آنها در قالب ها تهیه می شوند. سوفله را معمولا در قالب های رمکین تهیه می کنند اگر این کاسه ها را در دسترس ندارید می توانید از کاسه های پیرکس یا آرکوپال استفاده نمایید. هرمقداری که قالب شما بزرگتر باشد سوفله ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

سوفله پنیری

کره دو ق غ

آرد ذرت  پنج ق غ

شیر  2/1 پیمانه

تخم مرغ  چهار عدد

پنیر پیتزا  دو پیمانه

پودر پنیر پارمزان  4/1 پیمانه

فلفل سیاه  به مقدار مورد نیاز

نمک  به مقدار مورد نیاز

سبزی خشک مثل شوید  یک ق م

فلفل قرمز خرد شده    به مقدار مورد نیاز

کره را حرارت داده تا آب گردد و سه قاشق غذاخوری آرد ذرت را در آن تفت بدهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. شیر را به مواد اضافه کنید و مدام مخلوط کرده تا یکدست و خمیر شود. زرده و سفیده را جدا نمایید. زرده را یکی یکی به خمیر اضافه کنید و مخلوط کرده تا یکدست شود. آرد باقی مانده را با پنیر پیتزا، نمک و فلفل اضافه کرده و مخلوط کنید و منتظر بمانید تا مواد خنک شوند.

شوید و فلفل قرمز خرد شده را به مواد اضافه نمایید. سفیده ها را با همزن بزنید تا به طور کامل سفید و برفی شود بعد به آرامی به مواد اضافه کنید و بدون اینکه پف سفیده خوابیده نشده به صورت دورانی به مواد بزنید. درون ظرف سوفله را با روغن چرب کرده و مایه سوفله را در دو سوم قالب بریزید. پنیر پارمزان را روی مواد پاشیده و برای بیست دقیقه در فر از قبل گرم شده در دمای 200 درجه سانتیگراد قرار دهید. افزودن پودر پنیر پارمزان به سوفله کاملا اختیاری بوده و در صورت تمایل قادر هستید از آن استفاده کنید.

سوفله قارچ و پنیر

پنیر پیتزا رنده شده    ۱۵۰ گرم

نمک و فلفل و ادویه    به میزان مورد نیاز

کره   ۷۵ گرم

تخم مرغ  سه عدد

شیر  یک لیوان

آرد  چهار ق س

قارچ خرد شده   ۲۵۰ گرم

کره را روی اجاق آب کرده و قارچ ها را در روغن تفت بدهید تا آب آن گرفته شود. آرد را به تدریج اضافه کنید و مخلوط کرده تا یکدست گردد شیر را در حین هم زدن اضافه کرده تا آرد گلوله نشود. وقتی مخلوط غلیظ شد از روی حرارت برداشته تا کمی گرم شود و زرده ها را یکی یکی اضافه کرده و مخلوط کنید. نمک، فلفل و ادویه را اضافه نمایید. سفیده ها را مخلوط کرده تا کاملا  سفید و سفت شود و به مواد اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید. می توانید کمی پنیر را با مواد ترکیب کنید. مواد سوفله را در سینی فر پر کرده و روی آن پنیر بمالید و در فر از پیش گرم شده با دمای 175 درجه سانتیگراد برای یک ساعت بگذارید تا پخته شده و پف نماید.

سوفله سیب زمینی و پنیر

سیب زمینی  یک عدد

تخم مرغ  دو عدد

پنیر موتزارلا رنده شده   ۸۰ گرم

کره  ۳۰ گرم

شیر  چهار ق غ

پیازچه خرد شده  سه ق غ

پودر سیر   یک ق چ

پودر پاپریکا  دو ق چ

پودر آویشن  یک ق چ

نمک و فلفل   به مقدار مورد نیاز

پودر سوخاری  به مقدار مورد نیاز

فر را در دمای 220 درجه سانتی گراد گرم کنید. سیب زمینی ها را آب پز کرده و پس از اینکه مقداری داغ شدند رنده کنید. پنیر موزارلای رنده شده را افزوده و مخلوط کرده تا روی سیب زمینی ها آب شود. ادویه ها را با یک قاشق چایخوری پاپریکا به مواد اضافه نمایید. پیاز خرد شده را اضافه کنید و بدون له شدن سیب زمینی مواد را با دقت مخلوط کنید.

زرده و سفیده را جدا کنید. زرده ها را با مقداری نمک و نصف قاشق چایخوری پاپریکا مخلوط کنید تا یکدست گردد و به مخلوط سیب زمینی اضافه نمایید. کره را با شیر روی اجاق بگذارید تا آب شود و به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سفیده ها را جدا مخلوط کرده تا پف کرده و تیغه های همزن را روی آن بگذارید. ترکیب سیب زمینی را در ۲ تا ۳ مرحله به سفیده ها اضافه کرده و به آرامی در یک جهت با همزن و حرکات دایره ای هم بزنید تا سفیده ها نخوابند. سوفله را درون قالب پهن کرده و مواد را تا دو سوم فرم پر کرده و در هر یک یک ق س آرد سوخاری بریزید و کاسه ها را چرخانده تا تمام دیوارها و کف ها با آرد سوخاری پوشیده شود. پودر سوخاری اضافه را دور بریزید.

مواد سوفله را درون قالب بریزید و روی آن را پودر پاپریکا بزنید و برای بیست دقیقه در فر قرار داده تا پف کرده و روی آن طلایی و برشته گردد.