طرز تهیه حلوای اوماج؛ حلوای سنتی آذربایجان

طرز تهیه حلوای اوماج

حلوا اوماج  یک حلوای سنتی ترکی است که مخصوص استان آذربایجان است. این حلوا به صورت سنتی در زنجان، ارومیه، اردبیل و گرگان طبخ خواهد شد. طرز تهیه حلوای اوماج با حلوای دیگر کمی فرق می کند. حلوای اوماج را معمولا با شیر تهیه می کنند و اصل شکل دادن به آرد به شکل اوماج این است که برای گلوله شدن آرد، شیر اضافه می کنیم. اگرچه دستور تهیه این حلوا در جزئیات مقداری فرق می کند اما همیشه مراحل اولیه پردازش آرد حلوا اوماج با شیر انجام می گیرد.

آرد یک پیمانه

شیر  ⅓ پیمانه

روغن مایع  ½ پیمانه

زردچوبه یک قاشق چای خوری

مواد مورد نیاز شهد حلوا

شکر یک پیمانه

آب یک پیمانه

زعفران دم کرده یک قاشق غذاخوری

گلاب  ⅓ پیمانه

برای تهیه حلوای اوجاج  شکر و آب را در قابلمه ای روی شعله ملایم بریزید تا حل گردد. زعفران و گلاب را افزوده و پیش از جوشیدن حرارت را خاموش نمایید. آرد و زردچوبه را در تابه ریخته و روی آن ها شیر بپاشید و کم کم با آرد مخلوط نمایید تا آرد به شکل گلوله یا به اصطلاح اوماج درآید. چند دقیقه صبر کنید تا آرد خشک گردد. یک یا دو بار اوماج ها را وارونه کنید تا به طور کامل خشک شوند. اوماج را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا به اندازه ماسه شود اما پودر نشود. تابه را روی اجاق بگذارید و روغن مایع را افزوده تا داغ گردد. اجاق گاز را روی متوسط ​​قرار دهید و اوماج را به تابه افزوده و 10 دقیقه تفت داده تا خام شود. شما می توانید به تفت دادن ادامه دهید تا کرم اوماج شکلاتی گردد. شهد را کم کم افزوده و هم بزنید تا حلوا جمع گردد. شعله پخش کن را روی حرارت ملایم بگذارید. ظرف را با بخار پز پوشانده و تابه را روی شعله پخش کن گذاشته تا به مدت یک ساعت دم بکشد.در حین پخت، حلوا را چند بار به مدت 10 دقیقه هم زده تا ته نگیرد. حلوای اوماج مثل سایر حلواها دارای حالت خمیری و نرمی نیست و بافت حلوای اوماج باید زیر دندان احساس گردد.

حلوای اوماج ترکی

آرد سفید چهار لیوان

شکر  ۶۰۰ گرم

آب   ۲٫۵ لیوان

روغن مایع تقریبا یک لیوان

شیر  ۱۱۰ سی سی

پودر هل  ½ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده یا زردچوبه سه قاشق غذاخوری

گلاب  ¼ لیوان

کره  صد گرم

نمک  ¼ قاشق چای خوری

آرد و نمک را با هم مخلوط کنید و در سینه بزرگی ریخته و 3-4 قاشق غذاخوری روغن افزوده و خوب هم بزنید. شیر را به تدریج افزوده و هم بزنید تا آرد گلوله شود. آرد را در مخلوط کن ریخته تا حالت شنی و پودری ایجاد شود. شکر را با آب در قابلمه ای روی حرارت متوسط ​​گذاشته و به مدت 10 دقیقه جوش دهید تا شکر به صورت کامل حل گردد. روغن را در تابه ای بریزید و روی اجاق بگذارید تا داغ گردد. آرد را به تابه افزوده و روی حرارت ملایم هم زده تا نسوزد و خمیر نشود. پس از پانزده دقیقه کره را افزوده تا حلوا شل شود و پانزده دقیقه دیگر به هم زدن ادامه بدهید. حرارت را خاموش کنید و شربت را اضافه کنید و هم بزنید. پودر هل، گلاب و زعفران را افزوده و مخلوط کنید تا یکدست گردد. حلوا در این مرحله بسیار شل می باشد ماهیتابه را دوباره روی اجاق قرار داده و پنج دقیقه دیگر حلوا را مدام هم زده تا جمع شده و روغن بیندازد.

طرز تهیه حلوای اوماج