طرز تهیه آبگوشت گندم؛ آبگوشت سنتی و مقوی

طرز تهیه آبگوشت گندم؛ آبگوشت سنتی و مقوی

آبگوشت یا دیزی یکی از غذاهای سنتی ایرانی بوده که از تنوع بالایی برخوردار است و در نقاط مختلف ایران به روش های گوناگونی پخته می شود. یکی از آبگوشت های مشهور ایرانی آبگوشت گندم است. آبگوشت گندم در اصل کردی است و عمدتاً به وسیله مردم کرد تهیه می شود، اما در سایر نقاط ایران دستور پخت متفاوتی دارد.

آبگوشت گندم

گوشت ماهیچه گوسفندی    ۷۵۰ گرم

دنبه  بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم

لوبیا سفید 2/1 پیمانه

نخود 2/1 پیمانه

گندم 2/1 پیمانه

لیمو عمانی 3 عدد

روغن 4 قاشق سوپ خوری

پیاز 2 عدد

گوجه فرنگی 3 تا 4 عدد

سیب زمینی متوسط 2 عدد

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

سیر خام 3 حبه

زردچوبه 1 قاشق مرباخوری

فلفل و نمک به مقدار لازم

لوبیا و نخود را از شب قبل در آب خیس کرده و آب آن را چندین بار عوض کنید تا نفح آن برطرف شود. گوشت، دنبه، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا و گندم را در تابه ریخته و پنج برابر آب بیفزایید. پیاز و سیر را از وسط نصف کنید و در تابه بریزید. حرارت را زیاد کرده تا جوش آید و کف روی قابلمه گرفته شود. حرارت را کاهش داده  زردچوبه و فلفل سیاه را افزوده و در قابلمه ای قرار دهید تا گوشت و بقیه مواد روی حرارت کم پخته و نرم شوند. پس از 2 تا 3 ساعت که آب گوشت نیم پز شد، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و ادویه ها را افزوده و یک ساعت دیگر بگذارید بپزد. سیب زمینی ها را از وسط نصف کرده و با لیمو عمانی به قابلمه بیفزایید و نیم تا یک ساعت دیگر به پخت ادامه بدهید. این آبگوشت گندم لذیذ آماده شده است. اگر می خواهید گوشت را کوبیده اما پیشنهاد می شود این آبگوشت گندم خوشمزه را به عنوان سوپ امتحان کنید.

آبگوشت گندم کردی

گوشت با  استخوان   400 گرم

نخود 150 گرم

لوبیا سفید 150 گرم

گندم پوست کنده چهار  قاشق غذاخوری

پیاز یک عدد بزرگ

سیب زمینی چهار عدد متوسط

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری سر پر

زعفران دم کرده نصف استکان

سیر   2 تا 3 حبه

نعنا خشک یک قاشق مرباخوری سر پر

مرزه خشک یک قاشق مرباخوری سر پر

پودر لیمو عمانی نصف قاشق غذاخوری

ادویه 7 چاشنی کردی یک قاشق مرباخوری

فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری

نخود، لوبیا و گندم پوست کنده را جدا از شب قبل خیسانده و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ آنها از بین می رود و زمان پخت کاهش می یابد و طعم بهتری به دیزی کردی می دهند. زمان پخت آبگوشت کردی 5 الی 7 ساعت بوده پس برای صرفه جویی در وقت و انرژی سعی کنید از زودپز برای درست کردن آبگوشت استفاده کرده تا در زمان یک ساعت آبگوشت گندم خوشمزه کردی شما با عطر مطبوعش آماده گردد. زودپز را روی اجاق قرار دهید، پیاز را چهار قاچ کرده و در قابلمه با گوشت ریخته و مقداری روغن افزوده و گوشت و پیاز را مخلوط کنید سیر را افزوده و مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و در زودپز قرار دهید و پیچ خروج بخار را باز کرده تا مواد آن پنج دقیقه تفت داشته باشند و رنگ آن ها عوض شود.

رب را به مواد افزوده و هم بزنید. هفت ادویه کردستانی، فلفل سیاه، مرزه، نعنا را به مواد افزوده و هم بزنید. گندم، نخود و لوبیا سفید را هم بیفزایید. آب را افزوده و هم بزنید و زمانی که جوش آمد در زودپز را بسته و پیچ بخار را ببندید. پس از 35 دقیقه پیچ بخار را باز کرده تا بخار بیرون رود و بعد در زودپز را باز نمایید. برای اطمینان می توانید زودپز را از روی حرارت بردارید تا جوش نیاید و سپس درب آن را باز کنید. سیب زمینی ها را پوست بگیرید و در قابلمه ای با زعفران و گرد لیمو و نمک بریزید. زمانی که جوش آمد زودپز را بسته و برای 25 دقیقه دیگر بپزید.

آبگوشت با جوانه گندم

گوشت آبگوشتی  کمی

نخود به مقدار کم

لوبیا به مقدار کم

رب گوجه  دو قاشق غذاخوری

سیب زمینی یک عدد

پیاز یک عدد

جوانه گندم  یک فنجان

نمک و ادویه به مقدار لازم

حبوبات را از شب قبل خیسانده و آب آن را چند بار تعویض کنید. پیاز را خرد کرده و کمی تفت بدهید،  گوشت و زردچوبه را افزوده و تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. رب گوجه فرنگی و ادویه ها را افزوده و تفت دهید تا رنگ باز شود. آب کافی به مواد بیفزایید.  جوانه گندم و حبوبات را اضافه کنید و زمانی که جوش آمد در تابه را بسته و ۲ تا ۳ ساعت بپزید. در نیم ساعت آخر پخت، سیب زمینی و پودر لیمو را افزوده و صبر کنید آب گوشت جوانه گندم جا افتد.

طرز تهیه آبگوشت گندم