طرز تهیه ماهی دودی مخصوص گیلان

ماهی دودی گیلان دارای طرفداران زیاد و معروف است و نمی توان از بازار گیلان گذر کرد و ماهی دودی گیلان را که به رشته آویزان است ندید. از قدیم الایام از دود کردن و نمک زدن ماهی برای بالابردن ماندگاری ماهی استفاده می شده است و اکنون با داشتن یخچال و ماندگاری ماهی با انجماد، ماهی دودی به دلیل طعم خاصی که دودی به ماهی می دهد همچنان پرطرفدار است.

برای تهیه ماهی دودی اول ماهی را نمک زده و بعد در اتاقی دود می کنند. از آنجایی که ماهی دودی دارای نمک زیادی است معمولاً به عنوان طعم دهنده همراه با کشک، ترشی تره و ترش واش مصرف می شود. ماهی دودی به خاطر شور بودن به عنوان غذای اصلی استفاده نمی شود و به عنوان شوری در سفره می گذارند. از مصرف ماهی دودی در حاملگی به خاطر داشتن نمک زیاد باید دوری کرد. ماهی دودی شما به طور سنتی با کته و بخارپز بوده اما می توانید از روش های دیگر طبخ ماهی برای پختن ماهی دودی استفاده کنید.

روش گرفتن شوری ماهی دودی

بعد از خرید ماهی دودی نیازی به شستشو نیست. هر وقت خواستید از ماهی دودی استفاده کنید برای کاهش دادن شوری ماهی دودی پس از خرید ماهی دودی فلس ها سر و دم آن را جدا کرده و برای پنج ساعت در آب سرد بگذارید و آب آن را چندین بار تعویض کرده تا شوری ماهی کاهش یابد. با گرفتن شوری ماهی دودی همچنان نمک زیادی در ماهی است بنابراین اکثر شمالی ها از ماهی دودی به عنوان غذای اصلی استفاده نکرده و به عنوان شوری غذا استفاده می نمایند.

ماهی دودی گیلان برای سه تا شش نفر

برنج  سه لیوان

روغن  سه ق غ

نمک  یک قاشق چای‌خوری

ماهی دودی  یک حلقه با قطر پنج سانتی‌متر

در طرز پخت ماهی دودی گیلانی با برنج باید برنج را کته کنید. برنج را شسته و داخل قابلمه رشخته و یک انگشت بالای برنج به قابلمه آب اضافه کنید. مقداری نمک به برنج اضافه نمایید. برای جبران شوری ماهی دودی بهتر است برنج شما کم نمک یا بدون نمک باشد. حرارت را بالا برده سپس حرارت را کم کنید و بگذارید آب برنج به آرامی کشیده شود. روغن یا کره را به برنج اضافه نمایید. یک تکه ماهی دودی را در یک کاسه چینی بریزید و روی برنج بگذارید و بعد برنج را بگذارید دم بکشد. به این ترتیب ماهی دودی با بخار برنج ، بخارپز خواهد شد. پس از 30-45 دقیقه، کاسه ماهی را بردارید و آب آن را دور بریزید. پوست ماهی را جدا کنید و ماهی را تکه کنید و با کته شمالی استفاده کنید. ماهی دودی شمال به این ترتیب پخته می شود اما قادر هستید پس از اینکه شوری ماهی را گرفتید آن را خشک کرده و با مقداری روغن سرخ کرده و با برنج استفاده کنید.