طرز تهبه کباب بلغاری یا کبابچه

طرز تهبه کباب بلغاری یا کبابچه

کباب بلغاری یکی از غذاهای سنتی بلغارستان بوده که روی رول یا گوشت چرخ کرده آماده می شود که ظاهر بسیار شبیه کباب ایرانی داشته اما طعم آن فرق می کند. کباب بلغاری اغلب با فیله گوشت گوساله پخته شده اما می توانید برای تهیه کباب بلغاری از گوشت راسته گوسفند استفاده کنید.

کباب بلغاری برای شش نفر

راسته گوساله   800 گرم

پیاز بزرگ  1 عدد

فلفل دلمه ای 1 عدد

روغن مایع  4/1 پیمانه

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

گوشت را به روش نوارهای 10-12 سانتی متری به ضخامت نیم سانتی متر برش دهید. اگر گوشت را در فریزر قرار دهید تا مقداری یخ بزند و بافت آن سفت گردد به آسانی می توانید آن را به دلخواه برش بزنید. نمک و فلفل روی آن پاشیده و در روغن پیاز و فلفل خرد شده را برای ۲ تا ۳ ساعت در یخچال قرار دهید. برش های گوشت را با بیفتک کوب نازک کرده و درون آن یک تکه فلفل و پیاز بگذارید و گوشت را دور آن بپیچید و به سیخ کشیده و روی آتش یا در تابه بپزید. اگر می خواهید کباب را روی آتش بپزید آن را به سیخ صاف کشیده و اگر می خواهید در تابه آن را در روغن سرخ کنید دو سمت رول ها را روی سیخ چوبی بگذارید تا کاملا فیکس گردد. روغنی را که گوشت را در آن ریخته اید در تابه بریزید و در روی حرارت ملایم قرار دهید و سیخ های کباب را داخل آن بگذارید و در تابه را ببندید تا گوشت آب شود و مغزها بپزند. گاهی اوقات سیخ ها را زیر و رو نمایید. لایه گوشت نازک بوده و خیلی سریع پخت میکند. زمانی که رنگ گوشت عوض شد و آب آن کم شد، تابه را برداشته تا آب آن تبخیر شود و کباب برشته گردد.

کباب بلغاری با مرغ

فیله گوساله و یا گوشت راسته گوسفند  نیم کیلو

سینه مرغ بی استخوان  ۳۰۰ گرم

کره صد گرم

زعفران دم کرده 2 قاشق چای خوری

سس سویا 1 قاشق غذاخوری

پیاز متوسط ریز رنده شده 2 عدد

نمک   به مقدار لازم

ادویه  به مقدار لازم

سینه مرغ را به قطعات 3*4 سانتی متری برش دهید. گوشت گوسفند را به صورت نوارهایی به ابعاد 12 * 2 سانتی متر به ضخامت 5 میلی متر برش دهید و برای 15 دقیقه در مخلوط یک عدد پیاز خرد شده و کیوی خلال شده بگذارید. آب پیاز رنده شده را بگیرید. آب پیاز، سس سویا و زعفران دم کرده را با هم مخلوط نمایید. هر تکه گوشت گوسفندی را در یک تکه مرغ پیچیده و 6 تا 8 عدد رول را روی سیخ کشیده و با قلم مو مخلوط پیاز را روی گوشت مالیده و در حرارت ملایم روی زغال کباب کرده تا مغزها بپزند. پس از آماده شدن گوشت، باقی مانده زعفران، فلفل سیاه، نمک و کره آب شده را با هم مخلوط کنید و به 2 قسمت تقسیم کرده و با قلم مو بر روی آن ها بمالید. پس از پخت این کار را تکرار کرده تا کباب خشک نشود. برای درست کردن کباب بلغاری با مرغ می توانید فیله مرغ را با گوشت قرمز جایگزین نمایید.

کباب بلغاری با گوشت چرخ کرده برای پنج نفر

مخلوط گوشت گاو و گوسفند  پانصد گرم

زیره یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه  به مقدار لازم

سیر له شده  یک حبه

برای درست کردن کبابچه اصل بلغاری به طور سنتی از مخلوط گوشت چرخ کرده گوشت خوک و خاک تهیه می شود که ما آن را با گوشت گوسفند جایگزین کرده ایم. برای تهیه کباب بلغاری می توانید از گوشت گاو خود استفاده کنید. همه مواد را با هم مخلوط کرده و ورز داده تا چسبناک شود. تکه ای از گوشت را بردارید و به شکل سوسیس 15 سانتی درآورید و روی باربیکیو بپزید و هر از چند گاهی آن را برگردانید تا به طور کامل بپزد. برای اینکه طعم و بافت بهتری برای کباب بلغاری پیدا کنید می توانید یک ساعت تا یک شب روی آن را پوشانده و در یخچال قرار داده استراحت نماید.

طرز تهبه کباب بلغاری یا کبابچه