طرز تهیه آبگوشت دوغ دار از غذاهای خوشمزه اراک

آبگوشت دوغ دار اراک یکی از غذاهای سنتی استان مرکزی بوده که به آبگوشت دوگوله دودار مشهور است. این غذای محلی لذیذ در استان لرستان به آبگوشت کشک لری مشهور است. فرق این دو آبگوشت در این بوده که در اراک چغندر سفید را به آبگوشت دوغ اضافه می کنند. مواد اصلی آبگوشت دوغ دار گوشت، حبوبات و بادمجان بوده و برای طعم دهی آن از پیاز داغ، نعناع داغ و پنیر دلمه استفاده می گردد بنابراین طعمی شبیه پنیر و بادمجان و بافتی مشابه آبگوشت دارد. این آبگوشت یکی از غذاهای پرطرفدار در فصول سرد سال به ویژه در فصل زمستان می باشد.

آبگوشت دوغ دار اراک برای شش تا هشت نفر

گوشت دم سینه گوسفند یا گردن  1 کیلو

بادمجان قلمی پوست گرفته و سرخ کرده  پنج عدد

نخود و لوبیا سفید آبگوشتی  روی هم 1 لیوان

ادویه آبگوشتی یا خورشی و زردچوبه  به مقدار لازم

کشک جوشیده غلیظ  ۳۵۰ گرم

نعنا داغ، پیاز داغ و سیرداغ  به مقدار لازم

چغندر سفید خرد شده   2 عدد متوسط

نخود و لوبیا را از شب پیش خیسانده و آب آن را چند بار تعویض نمایید. حبوبات را با گوشت و پیاز و زردچوبه و ادویه در قابلمه بریزید و پخت کنید و پس از تقریبا یک ساعت چغندرهای خرد شده را افزوده و بگذارید همه مواد کاملا پخته شوند. بادمجان ها را پوست بگیرید و نمک زده و آب آن را بگیرید. در پایان پخت بادمجان های سرخ شده را اضافه کرده و وقتی آبگوشت جا افتاد کشک را افزوده و پس از چند دقیقه حرارت را خاموش کنید. روی ظرف را با نعنا داغ ، پیاز داغ و سیر داغ تزیین نمایید.

آبگوشت دوغ دار لرستان

گوشت آبگوشتی  نیم کیلو

نخود و لوبیا سفید دو پیمانه

بادمجان سرخ کرده  دو عدد

پیاز درشت 1 عدد

سیر چهار حبه

کشک  250 گرم

نمک و زردچوبه و نعناع خشک  به مقدار مورد نیاز

روغن مایع  به مقدار لازم

نخود و لوبیا را از شب پیش بخیسانید. حبوبات را با گوشت، نمک، پیاز خرد شده، سیر و پنج پیمانه آب پخت کنید. پس از یک ساعت زردچوبه را اضافه نمایید. 30 دقیقه پیش از پایان پخت بادمجان های سرخ شده را اضافه نمایید. وقتی آب گوشت کاملا سفت شد، کشک را افزوده و چند دقیقه قل بدهید و حرارت را خاموش نمایید. مقداری نعنا داغ به آبگوشت اضافه کنید و مخلوط کنید.