طرز تهیه پخت آبگوشت سیر

آبگوشت سیر یک غذای بسیار خوشمزه برای افرادی است که علاقه زیادی به مصرف سیر دارند. از آنجایی که میزان سیر مصرفی در این آبگوشت زیاد بوده غذای محبوبی نیست. ترکیب آبگوشت سیر می تواند برای تقویت سیستم ایمنی مخصوصا در فصل زمستان و پیشگیری از سرماخوردگی مفید باشد. اگر می خواهید آبگوشت شما طعم لذیذتر باشد، حتما از گوشت استخوانی و چربی برای تهیه آبگوشت استفاده کنید. استفاده از استخوان سبب غلیظ تر و قوی تر شدن آبگوشت می شود.

آبگوشت سیر برای شش نفر

گوشت دنده یا گوشت با استخوان   750  گرم

سیر پنج حبه پنج بوته

نخود 2/1 پیمانه

لوبیا  2/1 پیمانه

گندم  پوست کنده 2/1 پیمانه

برنج  2/1 پیمانه

زردچوبه دو قاشق چای خوری

نمک و فلفل  به میزان لازم

سیب زمینی یک عدد درشت

رب گوجه فرنگی سه قاشق غذا خوری

نخود، لوبیا و گندم را جدا یک شب در آب خیس کنید و بعد آب آن را دور بریزید. گوشت را برش بزنید و با نخود و لوبیا و گندم در قابلمه ریخته و آب اضافه کنید و 1.5 ساعت با حرارت ملایم پخت کنید. تابه را برداشته و 2/1 پیمانه برنج را افزوده و به پخت ادامه بدهید.پنج حبه سیر را ساتوری کرده و در تابه ای با مقداری روغن تفت دهید تا نرم گردد. در دستور اولیه مقدار سیر 5 بوته بوده که اگر تحمل این مقدار سیر را ندارید می توانید کمتر استفاده کنید. سه قاشق غذاخوری رب را اضافه کرده و هم بزنید. دو قاشق غذاخوری زردچوبه، نمک و فلفل را افزوده و هم بزنید و این مخلوط را به تابه اضافه کنید. سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید همه مواد کاملا پخته شده و آبگوشت جا افتد.

آبگوشت با سیر برای چهار نفر

گوشت گوسفندی بادُنبه  نیم کیلو

پیاز یک عدد

نخود و لوبیا سفید یک لیوان

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه  به مقدار لازم

سیر دو بوته

سیب زمینی متوسط چهار عدد

نخود و لوبیا سفید را یک شب در آب خیس کنید و آب آن را چند بار تعویض کنید و در آخر آبکش کنید. اگر گوشت شما با استخوان و دنبه همراه باشد آبگوشت طعم بهتری خواهد داشت. گوشت را با نخود، لوبیا سفید و یک عدد پیاز خرد شده در قابلمه خرد کنید و آب را افزوده و بگذارید پخته شود. در پایان پخت نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، سیب زمینی خرد شده و سیر خرد شده را افزوده و صبر کنید تا مواد کاملا نرم شوند. دنبه گوشت را بردارید و با گوشت کوب له کنید و به تابه برگردانید. می توانید گوشت، لوبیا و سیب زمینی را کوبیده یا در بشقاب کنار آبگوشت سرو کنید.

آبگوشت سیر و غوره

گوشت گردن يا سردست  500 گرم

نخود و  لوبيا سفيد روي هم 200 گرم

پياز متوسط 2 عدد

سير 1 بوته

غوره 200 گرم

سيب‌زميني كوچك 3 تا 4 عدد

نمك، فلفل و  زردچوبه به مقدار لازم

گوشت را برش داده و در قابلمه بریزید. چهار پیمانه آب افزوده و در حرارت متوسط ​​قرار دهید تا بجوشد. پیاز را نگینی خرد کرده و به تابه اضافه کنید. نخود و لوبیا را که از شب پیش خیس کرده بودیم اضافه می کنیم و حرارت را کاهش می دهیم و در تابه می گذاریم تا پخته شود. در سی دقیقه آخر ادویه، سیر و سیب زمینی را اضافه نمایید. در آخر نمک را براساس ذائقه خود افزوده و 5 دقیقه بجوشانید.

آبگوشت سیر و گوجه فرنگی

ماهيچه گوسفندي 1 عدد 300 گرم

نخود و لوبيا 300 گرم

پياز درشت 1 عدد

سير 2 تا 3 حبه

گوجه‌فرنگی و لیمو عمانی  هر کدام 3 عدد

رب گوجه‌فرنگی 1 ق غ

نمك، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دنبه گوسفندی  پنجاه گرم

سيب‌زميني كوچك 4 تا 5 عدد

نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و آب آن را چند بار تعویض کنید. همه مواد به جز رب و سیب زمینی و ادویه ها را در تابه ریخته و یک لیتر آب اضافه می کنیم و روی اجاق می گذاریم تا بجوشد سپس کف  روی ماهیتابه را گرفته و حرارت را کاهش دهید و در قابلمه را می گذاریم تا 3 ، 4 ساعت پخت کنند.سیر را از آبگوشت جدا کنید و دور بریزید.  گوجه فرنگی و دنبه را از ماهیتابه خارج کرده و رب گوجه فرنگی و نمک را افزوده و هم می زنیم تا یکدست شود و به تابه برمی گردانیم. سیب زمینی ها را خرد کرده و اضافه کنید و پس از نیم ساعت که نرم شد آبگوشت را سرو کنید.