طرز تهیه والک پلو

طرز تهیه والک پلو به سه روش مختلف

والک گیاهی کوهستانی است که در ماه های خرداد و اردیبهشت در دامنه های البرز و زاگرس به روش خودرو رشد کرده که بوی سیر می دهد و برگ های بلندی دارد می روید. این غذای محلی برای تهران، شمیرات، البرز و کرمانشاه است.  والک پلو کرمانشاهی و والک پلو تهران به پلو سیرک نیز معروف است. این گیاه یکی از گیاهان مفید برای ناراحتی های گوارشی و تصفیه خون می باشد. والک پلو تهرانی را می توانید به تنهایی یا با ماهی و مرغ و گوشت میل کنید.

والک پلو مجلسی

برنج  چهار لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن  چهار ق غ

نمک   به میزان مورد نیاز

والک  500 گرم

ساقه سیر  دو عدد در صورت تمایل

زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه پلویی  به میزان مورد نیاز

سیر 1 حبه در صورت تمایل

زعفران   به میزان مورد نیاز

سیب زمینی  برای ته دیگ

برای تهیه سیرک پلو یا پلو والک مجلسی اول برگ های والک را تمیز کنید و در آبکش قرار داده تا آب آن گرفته شود. والک ها را با چاقو به اندازه نیم تا 1 سانتی متر ببرید. والک را با مقداری روغن سرخ کنید. ساقه های سیر خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید و تفت بدهید. در آخر کمی ادویه و سیر خرد شده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید و بوی سیر که به مشام رسید حرارت را کاهش دهید. برنجی که برای دو ساعت در آب نمک خبس خورده را پخته و آبکش نمایید. زمانی که آب برنج گرفته شد برنج را به سبزیجات تفت داده شده اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. کمی زعفران را روی برنج بگذارید. کف قابلمه سیب زمینی قرار دهید و بعد ترکیب برنج و سبزیجات را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید دم بکشد. به جای ترکیب کردن سبزیجات، می توانید آنها را روی برنج بریزید و دم کنید. استفاده کردن از ادویه و سیر در این روش پخت به سلیقه شما وابسته است. می توانید والک را تنها با مقداری روغن پیاز سرخ کنید و در لای برنج دم کنید.

والک پلو تهرانی:

والک    400 گرم

برنج  نیم کیلو

روغن مایع  صد گرم

نمک و آب    به مقدار مورد نیاز

در روش دوم برای آماده کردن والک پلو احتیاجی به تفت دادن و  اضافه کردن سبزیجات دیگر به برنج نیست. برنج را برای دو ساعت در آب نمک خیس کنید. والک ها را تمیز کرده و آبکشی کنید بعد به اندازه نوک انگشتان خود ببرید. تابه را روی اجاق بگذارید تا نیمی از آن پر از آب شود کمی نمک به آن اضافه کنید و بگذارید بجوشد. آب برنج را خالی کنید و در تابه در حال جوش ریخته و منتظر بمانید تا تقریبا یک ربع جوش آید. والک های برش خورده را به تابه اضافه کنید و پنج دقیقه دیگر به جوشیدن برنج ادامه داده بعد آبکش نمایید. کف قابلمه را با کف دیگ مورد علاقه خود پوشانده و والک پلو را درون قابلمه بریزید و برای 40 تا 45 دقیقه با حرارت ملایم بپزید.

اگر قصد دارید پلو مصرفی را با گوشت سرو کنید می توانید گوشت چرخ کرده را با کمی گوشت و پیاز و ادویه درست کنید و در روغن سرخ نمایید و زمان سرو کنار ظرف قرار دهید و با گوشت والک پلو بخورید. والک در کرمانشاه و زنجان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای طعم بهتر این غذا پس از آبکشی قادر هستید کمی سماق به آن اضافه نمایید. والک را می توان پس از له کردن یا سرخ کردن به مدت طولانی در فریزر قرار دهید. برای درست کردن والک پلو با مرغ می توانید زمان پخت برنج مرغ سوخاری را با زعفران داخل آن بریزید یا زمان سرو به پلو در کنار والک پلو بکشید. هنگام سرخ کردن سبزیجات می توانید پیاز خرد شده را نیز اضافه نمایید. برای والک پلو هم می توانید از سبزی خشک استفاده نمایید.