طرز تهیه نان چاباتا ؛ نان حجیم و خوشمزه ایتالیایی

نان چاباتا یک نان بزرگ ایتالیایی بوده که مدتهاست با باگت فرانسوی جایگزین شده است. این نان در تمام جهان طرفداران خود را داشته و در ترکیب این نان به غیر از آرد و آب، از شیر، روغن زیتون و خمیر مایه استفاده شده است. نان چاباتا با انواع غذاها، سوپ و سالاد مصرف می شود. نان چاباتا بسیار متنوع است و میزان گلوتن موجود در نان چاباتا بسیار بالاست پس اگر به گلوتن حساس هستید نمی توانید از این نان استفاده نمایید. سطح نان چاباتا ترد بوده و در داخل بافت نرمی است و می توانید به جای باگت از آن به عنوان پایه ساندویچ های مختلف استفاده نمایید.

نان چاباتا برای هشت نفر

خمیر ترش تازه یا خشک  15 گرم

آرد    900 گرم

آب ولرم  500 میلی لیتر

شیر ولرم پنج ق غ

روغن زیتون  چهار ق غ

نمک دو قاشق چای خوری

روغن مایع 1 ق غ

نصف خمیر مایه را برش دهید و با نصف آب ولرم هم بزنید تا حل شود و با حوله بپوشانید و برای ربع ساعت در جای گرم گذاشته تا استراحت کند و ورز دهید. به مایع تخمیر شده 350 گرم آرد اضافه کنید و هم زده و روی آن را دستمال کشیده و نیم ساعت استراحت بدهید. در این مدت باقیمانده خمیر مایه را با شیر مخلوط کنید و هم زده تا حل گردد.

خمیر را افزوده  روغن زیتون، نمک و آب باقیمانده و آرد را افزوده و با همزن برقی هم زده تا یکدست گردد. خمیر را روی سطح صاف ورز داده تا یکدست گردد. خمیر را با روغن مایع آغشته کنید و روی آن را با پارچه پوشانده و به مدت یک ساعت و نیم در جای گرم گذاشته تا حجم آن دو برابر گردد.

خمیر را دوباره کمی ورز داده تا هوای اضافی گرفته شود بعد آن را به چهار بخش مساوی تقسیم کرده و هر کدام را رول بزنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده یا چرب کرده و در هر سینی دو رول خمیر گذاشته و با دست کمی فشار بدهید بعد با دستمال پوشانده و دوباره منتظر بمانید تا حجم آن بیشتر شود. نان ها را برای 30 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 220 درجه سانتیگراد بگذارید تا بپزند. زمان پخت نان چاباتا بهتر است سینی را در طبقه اول فر گذاشته و کف فر یک کاسه آب قرار دهید. در مرحله آخر می توانید کمی زیتون سیاه خرد شده به خمیر نان اضافه نمایید.