طرز تهیه فالوده کرمانی خانگی

طرز تهیه فالوده کرمانی

فالوده یکی از محبوب ترین دسرهای سنتی ایرانی است که مخصوص فصل تابستان است و به اشکال مختلف درست می شود. این دسر یخی از رشته های نشاسته ای با شربت ها و ادویه هایی مانند شربت آلبالو و آب لیمو و اسانس های معطری مانند گلاب و بیدمشک درست می شود. بسیاری از ما فالوده را با اسم فالوده شیرازی شناخته ایم که رشته های آن ماشینی بوده و برای ساخت آن در منزل باید رشته های خشک آن را بخرید اما شهرهای دیگر مثل یزد و کرمان نیز به روش خود فالوده تهیه می کنند. در این مطلب روش تهیه فالوده کرمانی در منزل را به شما یاد می دهیم که خیلی ساده و خوشمزه می باشد. فالوده کرمانی برعکس فالوده شیرازی رشته ای نبوده بلکه دانه ای است و با عرق نعنا مصرف می شود و می توانید آن را از صفر تا صد در منزل درست نمایید.

فالوده کرمانی خانگی برای چهار نفر

آب جوش برای رشته فالوده   پنج پیمانه

نشاسته گل  یک پیمانه

آب سرد  یک پیمانه

یخ     یه میزان مورد نیاز

شکر برای شربت فالوده  یک پیمانه

آب برای شربت  یک پیمانه

عرق نعنا   نصف پیمانه

عرق بیدمشک نصف پیمانه

گلاب  نصف پیمانه

نشاسته گل را در آب سرد حل نمایید. پنج لیوان آب را در تابه ای روی حرارت متوسط ​​قرار دهید تا بجوشد. نشاسته حل شده را بلافاصله در آب جوش بریزید و با ملاقه سریع مخلوط کنید. تقریبا سی دقیقه هم بزنید تا مایع غلیظ شده و جا بیفتد. یک کاسه بزرگ را با یخ پر کرده و آبکش نمایید. مایه فالوده را داخل آبکش بریزید و با ملاقه از آبکش رد نمایید. بگذارید دانه های نشاسته برای 15 تا 20 دقیقه در آب یخ بخورند بعد آبکش کنید و به ظرف دیگری انتقال بدهید. برای درست کردن فالوده کرمانی شکر را در آب جوش بریزید تا به طور کامل حل گردد. نعناع، ​​بیدمشک و گلاب را به مواد اضافه نمایید. پس از خنک شدن کامل شربت و چند تکه یخ را به فالوده افزوده و میل کنید.

شما می توانید مایه فالوده را درون چرخ گوش ریخته و زیر آن یک کاسه یخ بگذارید تا مایه را داخل آن بریزید. مایع داغ به آسانی از سوراخ آبکش عبور می کند و بلافاصله روی یخ خودش را گرفته و گلوله می شود. شربت فالوده به محض حل شدن شکر در آب نیازی به غلیظ شدن ندارد. می توانید میزان شیرینی شربت را به دلخواه بالا یا پایین ببرید. فالوده اضافه را می توان با 1 لیوان آب در یخچال نگهداری کرد. فالوده تهیه شده را سعی کنید 30 دقیقه در یخچال بگذارید و بعد سرو کنید. در فالوده کرمانی می توانید از تخم مرغ شربتی و خاکشیر استفاده نمایید.