طرز تهیه آبگوشت باغی کرمانشاه

آبگوشت باغی یکی از آبگوشت های سنتی کرمانشاه بوده که کشاورزان و باغداران آن را با میوه های باغ خود تهیه کرده و دارای طعم متفاوت و ملس است.

آبگوشت باغی برای چهار نفر روش اول

گوشت گوسفندی  نیم کیلو

نخود 1 پیمانه

لوبیا سفید 1 پیمانه

سیب زمینی  چهار عدد

پیاز یک عدد بزرگ

نعناع کمی

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

میوه  (زردآلو ،گیلاس،آلبالو،سیب،هلو،آلو و … )  به مقدار کم

دارچین و زنجبیل 1 قطعه

برگ بو 2 عدد

نخود و لوبیا را از روز پیش در آب خیس کنید و آب آن را چند بار تعویض کرده تا نفخ آن برطرف شود. همه مواد را در قابلمه بریزید و بپزید. وقتی آبگوشت طبخ شد میوه را اضافه کنید تا به طور کامل بپزد. اگر از گوشت گوسفندی با استخوان و چربی استفاده می کنید آبگوشت شما لذیذتر می شود. سعی کنید اول گوشت را با پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه، چوب دارچین، زنجبیل و برگ پخته و وقتی نیم پز شد حبوبات افزوده و سیب زمینی را در آخر پخت اضافه کنید. در صورت استفاده از میوه های ترش آبگوشت طعم ترش داشته و در صورت استفاده از میوه شیرین طعم آن شیرین می شود. وقتی میوه ها پخته شد میوه ها را از آبگوشت بیرون کرده و با گوشت کوب آن ها را کوبیده و هسته و پوست آن را جدا کرده و دوباره داخل آبگوشت برگردانید. برگ بو و چوب دارچین را از آب گوشت بیرون کرده و دور بریزید. در آخر نعناع داغ را به آبگوشت افزوده و با زدن یکی دو قل شعله را خاموش نمایید. طعم این آبگوشت بسته به میوه هایی که برای تهیه آن استفاده می کنید بسیار متفاوت و فوق العاده است.

آبگوشت باغی روش دوم برای چهار تا شش نفر

گوشت گوسفند  ۶۰۰ گرم

پیاز متوسط 1 عدد

نخود و لوبیای سفید خیس کرده  ۱۵۰ گرم

میوه پوست گرفته شده  نیم کیلو

سیب زمینی متوسط نصف شده دو عدد

دارچین  1 ق چ

رب گوجه فرنگی به مقدار لازم

نمک و فلفل  به مقدار لازم

گوشت را با استخوان شسته و آب سرد را درون ماهیتابه بریزید. نخود، لوبیا و پیاز نیمه پوست را به تابه افزوده و در روی حرارت ملایم پخت کنید. سیب زمینی را پوست کنده و آب آن را بگیرید. گوجه فرنگی، زردچوبه، دارچین، دارچین و نمک را به تابه اضافه کنید و کنار بگذارید تا میوه و سیب زمینی نرم شوند. برای تهیه آبگوشت باغی می توانید از ترکیب زردآلو، گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، آلو، کیوی و ….. استفاده نمایید. اغلب میوه را به درستی در آبگوشت قرار می دهند و پس از پخت آن را له کرده و صاف می کنند تا مغزها و پوست آن جدا شود و دوباره به آبگوشت اضافه می شود. در صورت استفاده از میوه های شیرین نمک کمتری به آبگوشت اضافه کنید.