آیا تغییر اسم شناسنامه طبق قانون برای شما یک فرآیند پیچیده است؟

در ایران، تغییر نام شناسنامه شما یک فرآیند نسبتاً پیچیدگی است. در واقع، شما باید با قوانین تغییر نام آشنایی داشته باشید و یا از متخصصین که تخصص در تغییر اسم دارند سوال بپرسید. این که آیا قصد دارید نام خود را پس از ازدواج تغییر دهید، پس از تغییر جنسیت به هر یک از دلایل دیگر، می توانید این کار را با توجه به قوانین و مقررات تا چند هفته انجام دهید.

اگر در حال تحقیق در مورد چگونگی تغییر اسم شناسنامه خود هستید، روند درخواست کاملاً ساده است. فقط باید درخواست و شواهد خود را آماده نمایید و هزینه این کار را طبق تعرفه تعیین شده بپردازید. در مرحله بعد، درخواست مورد بررسی قرار می گیرد و نظر و رای مراجع صلاحیتدار برای رسیدگی به آدرس اعلام شده شما ارسال می شود.

شما باید این درخواست را در حضور شاهد امضا کنید و آن را پس بگیرید. بعد از قبول درخواست شما و انجام سایر مراحل که در قانون بیان شده است شما یک نام جدید دارید و تغییر اسم شناسنامه شما با موفقیت به پایان می رسد!

همانطور که گفته شد، مهم است که هنگام تغییر اسم شناسنامه خود موارد زیر را در نظر داشته باشید.

به آن فکر کنید

نام یک فرد به نوعی نشان دهنده هویت و شخصیت اوست. به خصوص اگر در حرفه شغلی خود شهرت ایجاد کرده باشد، نام شما نقش مهمی در حرفه شما ایفا می کند.

بنابراین، در تصمیم گیری برای تغییر نام خود عجله نکنید. برای فکر کردن به همه پیامدها وقت بگذارید. به ویژه، اگر قصد دارید بعد از ازدواج نام خود را تغییر دهید، بهتر است مدتی صبر کنید.

نام خود را در سایر اسناد تغییر دهید

در حالی که تغییر نام شما یک فرایند ساده نمی باشد و مدتی زمان باید صرف انجام شدن آن کنید، این را نمی توان در مورد الزاماتی که به دنبال آن است، گفت. شما باید تغییر نام را در گذرنامه، کارت های بانکی، قبوض آب و برق، گواهینامه رانندگی و سایر اسناد قانونی خود منعکس کنید.

برخی از سازمان‌ها ممکن است قبل از اینکه تغییر نام شما را بپذیرند، نیاز به «نظرسنجی ثبت‌شده» داشته باشند، و قوانین متفاوتی در هر کشور و ایالت وجود دارد.

اگرچه اکثر دپارتمان ها برای تغییر نام شما هزینه بالایی دریافت نمی کنند، ممکن است برای تکمیل آن وقت خود را صرف کنند. هنگامی که نام خود را تغییر میدهید، انتظار داشته باشید که در دفاتر منتظر بمانید تا تمام اسناد خود را به روز کنید.

محدودیت ها را بشناسید

برای تغییر نام محدودیت های زیادی وجود ندارد. اما با این حال که محدودیت زیادی نیست باید اسامی که قانون آنها را محدود کرده و ما طبق نص قانون نمیتوانید آنها را انتخاب نمایید از لیست شما حذف شوند

با این حال، باید از محدودیت های اعمال شده برای جلوگیری از رد درخواست خود آگاه باشید. نام جدید شما نمی تواند شامل هیچ علامت یا علامت نگارشی باشد. همچنین نام جدید شما باید قابل تلفظ باشد. از اسامی ممنوعه در قانون نباشد و …

به طور جدی توصیه می شود از انتخاب یک نام کفرآمیز یا نامی که نفرت نژادی یا همجنسگرا هراسی را ترویج می کند، خودداری کنید. علاوه بر اینها، نمی توانید عنوان یا رتبه ای مانند آقا یا دکتر انتخاب کنید.

به خانواده و دوستان خود اطلاع دهید

اگر کسی از آن برای خطاب به شما استفاده نکند، تغییر اسم شناسنامه شما فایده ای ندارد. شما باید خانواده و دوستان خود را با یک اطلاعیه از تغییر اسم شناسنامه ای خود مطلع کنید یا به صورت جداگانه به آنها پیام دهید.

شما حتی می توانید با برگزاری یک مهمانی برای اعلام و جشن گرفتن نام جدید خود فراتر از آن بروید.

این کار را به دلایل درست انجام دهید

چه واقعاً از نام خود خجالت زده باشید یا بخواهید شروعی تازه داشته باشید، نام خود را برای خود تغییر دهید. فقط به این دلیل که شما در حال ازدواج هستید، به این معنی نیست که باید نام خانوادگی همسرتان را انتخاب کنید.

اجازه ندهید جامعه یا کسی به شما فشار بیاورد که آن را تغییر دهید یا تغییر ندهید. خودتان را در اولویت قرار دهید و کاری را که دلتان می خواهد انجام دهید. همچنین، برای رهایی از تعهد قانونی، نام خود را تغییر ندهید. این فقط اوضاع را برای شما بدتر می کند.

از یک سرویس امن استفاده کنید

ما به شما پیشنهاد می کنیم یک سرویس معتبر برای تغییر اسم شناسنامه خود انتخاب کنید. استفاده از یک سایت مطمئن که شما تخصص وکلای آ را بررسی نمایید ضروری است زیرا اطلاعات شخصی را به اشتراک می گذارید، که شما را در برابر سرقت هویت آسیب پذیر می کند.