پنیر کاتیج چیست؟ + طرز تهیه پنیر کاتیج

پنیر کاتیج چیست؟ + طرز تهیه پنیر کاتیج

پنیر کاتیج یک پنیر سفید نرم است که برای نخستین بار در روستاهای اروپا درست شد. پروتئین باکیفیت موجود در پنیر یک ماده فوق العاده در رژیم غذایی خانم های باردار، نوجوانان و ورزشکاران می باشد. این پنیر را می توان به روش خرد در سالاد یا  با نان استفاده کرد. در اکثر دستور العمل ها قادر هستید پنیر ریکوت را با پنیر کوتیج جایگزین کنید یا از آن در پاستاهای پنیر استفاده نمایید. این پنیر به روش محلی از شیر درست می شود، بنابراین دارای طعم ترش است اما امروزه با روش جدیدی به اسم کلامپینگ برای تولید پنیر کاتیج مواد اسیدی به شیر اضافه می کنند تا دلمه شود. بر خلاف سایر پنیرها، از پنیر کوتیج برای تهیه پنیر استفاده نمی شود. پنیر خانگی در 40 دقیقه درست می شود و پس از 3 ساعت می توانید آن را مصرف کنید. اگر می‌خواهید پنیر خانگی درست کنید ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای تهیه پنیر خانگی، تهیه پنیر کاتیج می باشد.

روش اول درست کردن پنیر کاتیج سنتی:

با این روش به 2 لیتر شیر تازه احتیاج دارید. برای درست کردن پنیر سنتی کاتیج چربی و سرشیر را از شیر جدا کرده و شیر را در ظرف شیشه ای بریزید و روی آن را با پارچه پشمی درشت پوشش بدهید و شیر را به مدت 2 روز در فضای باز بگذارید تا علاوه بر تبخیر شدن ، دلمه دلمه شود یا اصطلاحا مقداری ترش گردد. پس از دو روز نباید آب روی ظرف باقی بماند و اگر آب در ظرف است باید زمان بیشتری به شیر بدهید تا ترش شود. دوباره چربی شیر را بردارید و شیر ترش را در ظرف فلزی به مدت 5 تا 10 دقیقه روی شعله بسیار ملایم حرارت داده تا آب دلمه شیر کاملا جذب شود. بعد از اینکه مقداری خنک شد پنیر را روی پنبه بریزید تا آب آن گرفته شود. کیسه پنیر را به مدت 2 تا 3 ساعت آویزان کرده تا کمی آب آن گرفته شود یا یک جسم سنگین روی آن قرار دهید تا آب آن به طور کامل خارج گردد و پنیر بافتی سفت پیدا کند.

با این روش 250 گرم پنیر کاتیج دارید که می توانید استفاده کنید است. شما می توانید پنیر را چرخ کرده یا روی آن خامه بریزید و میل کنید. برای ماندگاری بیشتر پنیر کاتیج در یخچال می توانید آن را در ظرف درب دار در آب نمک 15 درصد بگذارید.

روش دوم درست کردن پنیر کاتیج خانگی

در این روش اول یک لیتر شیر را روی اجاق بجوشانید و در حین قل زدن دو قاشق چایخوری آبلیمو یا سرکه یا چهار قاشق غذاخوری ماست خانگی مخلوط شده را به شیر در حال جوش اضافه کرده و هم زده تا ترکیب شود کمی صبر کنید تا شیر دلمه شود. پس از جدا شدن شیر و جدا شدن آب از مواد جامد آب را مانند قبل بگیرید.

تحقیقات دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان داده که ویتامین دی و کلسیم که در پنیر وجود دارد خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانم های مبتلا به یائسگی زودرس کم می کند. میزان ویتامین های گروه B در پنیر کاتیج زیاد است. ویتامین B12 در پنیر باعث می شود  جذب آهن در بدن بهتر شود و برای کارکرد بهتر مغز مورد نیاز است. داشتن تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و نیاسین در پنیر به بهبود هضم، ایجاد انرژی از قندها و کربوهیدرات ها و تشکیل شدن اسیدهای آمینه و پروتئین در بدن کمک خواهد کرد. داشتن فولات در پنیر باعث تولید گلبول های قرمز خون و سلامت جنین در زمان حاملگی می شود.

داشتن مقدار زیاد کلسیم موجود در پنیر، این پنیر را برای مصرف در زمان بارداری عالی می کند. داشتن منیزیم در پنیر سبب بهبود واکنش های بیوشیمیایی بدن، سلامت استخوان و تقویت عملکرد عضله، اعصاب و سیستم ایمنی خواهد شد. داشتن پتاسیم در پنیر از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند و مایعات بدن را متعادل می کند. داشتن کیفیت بالای پروتئین پنیر کوتیج آن را به یکی از بهترین گزینه های رژیم غذایی برای کاهش وزن و سم زدایی تبدیل می کند.

ورزشکاران، بدنسازان و دوندگان سرعت قادر هستند پیش و پس از تمرین از پنیر کاتیج استفاده نمایند. پنیر کاتیج دارای جذب آرامی است پس می تواند انرژی مورد نیاز برای بدنسازی را در طول زمان به بدن ورزشکار  وارد کند و گزینه بسیار خوبی برای ورزشکاران است تا قبل از تمرینات بدنسازی از آن استفاده نمایند. پروتئین باکیفیت موجود در پنیر به بازسازی و عضلات پس از بدنسازی کمک خواهد کرد.