طرز تهیه خورش میگو ترش به روش مردم جنوب

خورش میگو یکی از خورش های سنتی و محبوب جنوبی بوده که به روش های گوناگونی تهیه می شود. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه خورش میگوی بندرعباسی و خورش میگوی ترش جنوبی را به 2 روش آموزش بدهیم. برای ترش کردن خورش میگو به دلخواه می توانید از رب انار ترش، رب سرکه یا نارنج استفاده نمایید.

میگو   ۵۰۰ گرم

پیاز یک عدد بزرگ

رب انار ترش  یک عدد

رب گوجه فرنگی  یک قاشق غذاخوری

سیر  سه عدد

نمک و فلفل سیاه  به میزان لازم

زردچوبه، ادویه میگو  به میزان لازم

روغن به میزان لازم

برای درست کردن خورش میگوی ترش جنوبی اول باید میگوها را تمیز کرده و رگ عقب آنها را بگیرید. پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت بدهید تا سبک و شیشه ای گردد. سیر را رنده کنید و اضافه کنید و تفت بدهید تا عطر آن زیاد شود. فلفل سیاه و زردچوبه را افزوده و هم بزنید. میگو را اضافه کرده و تفت بدهید. چاشنی میگو را اضافه کرده و هم بزنید تا طعم آن بلند شود. رب انار و گوجه فرنگی را اضافه کرده هم بزنید و تفت بدهید تا سبک شود. یک پیمانه آب به مواد افزوده و در تابه را ببندید و بگذارید میگو با حرارت ملایم بپزد. در پایان ده دقیقه پخت نمک افزوده و زمانی که خورش جا افتاد حرارت را خاموش نمایید.

خورش میگو ترش بندرعباس

میگو پاک شده و رگ زده  ۴۰۰ گرم

پیاز بزرگ  دو عدد

سیر چهار حبه

نمک، فلفل سیاه، فلفل چیلی، فلفل پاپریکا، ادویه گراماسالا   به میزان دلخواه

سرکه سفید  چهار قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی  شش عدد

رب گوجه فرنگی  دو قاشق غذاخوری

عصاره گوشت یک عدد

برای تهیه خورش میگوی ترش به سبک بندرعباسی باید میگو را از شب قبل مزه دار کرده تا بوی آن را بفهمید. از ترکیب روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، روغن داغ و چهار قاشق غذاخوری سرکه سفید برای طعم دادن به میگو استفاده نمایید. میگوها را کاملا تمیز کرده و به این مواد آغشته کرده و در ظرف را بسته و یک شب در یخچال بگذارید تا مزه دار گردد. پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت بدهید تا طلایی گردد. سیر له شده را افزوده و تفت بدهید تا بوی خوبی بگیرد. زردچوبه و فلفل هندی را برای طعم دادن اضافه کرده و مخلوط کنید.

رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن باز شود. پوره گوجه فرنگی را افزوده و بگذارید آب گوجه ها کشیده بشوند. میگو را افزوده و یک دقیقه تفت بدهید. تفت دادن زیاد میگو سبب سفت شدن گوشت آنها می شود.دو پیمانه آب جوش و عصاره گوشت را افزوده و پس از جوش آمدن خورش در تابه را بگذارید و منتظر بمانید تا خورش با حرارت ملایم جا افتد. خورش میگو با پلو زعفرانی و انواع ترشی و انبه سرو می شود.