طرز تهیه قیساوا یا خاگینه خرما صبحانه آذربایجانی

قیساوا تبریز یا خاگینه خرما یک صبحانه اصیل و سنتی ایران به استان آذربایجان تعلق دارد. قیساوا تبریز با خرما و تخم‌مرغ یک بمب انرژی‌زا و صبحانه پر کالری بوده که بچه ها در فصل سرد پاییز و زمستان بسیار عالی است. قیساوا به طور سنتی در دو نوع خرما قیساوا و قیساوا قیسی تهیه می شود. در اصل اسم قیساوا از قیسی گرفته شده است. اغلب در هر سه غذا از قیساوا استفاده شده که با صبحانه نان با برنج، ناهار با برنج و شام با مقدار زیادی گردو مصرف می شود. قیساوا به عنوان یک دسر سالم و خوشمزه در ماه رمضان مهمان سفره افطار است.

قیساوا اگر بدون تخم مرغ مصرف شده حالت مربایی دارد و به عنوان دسر پس از غذا استفاده شده اما اگر تخم مرغ به آن افزوده شد به خاگینه شیرین تبدیل و وعده غذایی کاملی تبدیل می شود.

قیساوا خرما برای پنج تا شش نفر

خرما  150 300 گرم

تخم مرغ  دو عدد

گردوی خرد شده  پنج یا شش ق غ

پودر هل نصف قاشق چایی خوری

پودر دارچین  1/8 ق چ

پودر گل سرخ نصف ق چ

کره  150 گرم

کنجد و پسته  برای تزیین

هسته خرما را جدا کنید و پوست آن را بگیرید. خرما را با 2/1 لیوان آب در تابه روی حرارت ملایم گذاشته و خرماها را با چنگال له کنید. تخم مرغ ها را با چنگال هم زده تا یکدست گردد. تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و کره را اضافه نمایید. پس از ذوب شدن کره، خرمای پخته و له شده را به ماهیتابه اضافه نمایید. مواد دیگری غیر از تخم مرغ را به ماهیتابه اضافه کنید و هم بزنید. تخم مرغ ها را به ماهیتابه اضافه کنید و با مواد مخلوط کرده و بگذارید کاملا بپزد. برای تهیه قیساوا با شیر اگر می توانید هنگام شکستن تخم مرغ کمی شیر اضافه کنید یا تخم مرغ ها را بدون هم زدن به تابه اضافه کنید و هنگام پخت خرما ،شیر را به مواد اضافه کنید.

قیساوا زرد آلو

قیسی  15 عدد

کره  25 گرم

شکر یک قاشق

زعفران دم کرده یک ق غ

گردو  به میزان دلخواه

برای درست کردن قیساوا زردآلو حتما از زردآلو آفتابی استفاده کنید قیسی های زردی که در فروشگاه ها به فروش می رسند با گوگرد خشک می شوند و طعم غذایتان را بد می کنند. قیسی را با 1 لیوان آب برای 30 دقیقه با درب بسته پخته و بعد شکر و زعفران را اضافه نمایید. وقتی فقط چند قاشق غذاخوری از آب آن باقی ماند کره را افزوده و بگذارید کره جذب قیسی گردد و بعد سرو کرده و با گردو تزیین نمایید. اگر می خواهید قیساوا زردآلو را برای صبحانه آماده کنید می توانید پیش از تهیه تخم مرغ نیز از آن استفاده کنید.

قیساوا قیسی

قیسی  ده عدد

شیره ی انگور  یک سوم پیمانه

کره پنجاه گرم

آب  نصف پیمانه

گردو و پسته  برای تزیین

قیسی را با مقداری آب در حرارت ملایم پخته اما مواظب باشید له نشود. کره را افزوده و کمی تفت بدهید بعد شیره انگور را افزوده و با حرارت ملایم جوشانده تا در قیسی برود. در نهایت قیساوا را با گردو و پسته تزئین کنید. اگر می خواهید از این دسر برای صبحانه استفاده نمایید قادرهستید دو عدد تخم مرغ به آن اضافه نمایید.

قیساوای کدو حلوایی برای هشت تا ده نفر

کدو حلوایی  400 گرم

کره  60 گرم

آب  125 میلی‌لیتر نصف پیمانه

شکر  130 گرم 2.3 پیمانه

زعفران دم کرده  یک قاشق سوپ خوری 15 میلی لیتر

گردوی خرد شده  شصت گرم (نصف پیمانه)

دارچین شش گرم یک ق س

کدو حلوایی را پوست بگیرید و به صورت مکعب خرد نمایید. کره را در ماهیتابه ریخته و کدو حلوایی را روی حرارت ملایم سرخ کنید. آب را افزوده و در ماهیتابه قرار دهید تا کدو حلوایی پخته شود بعد کدو را با چنگال له کنید. شکر را افزوده و مخلوط کنید تا به طور کامل حل کردد. زعفران را دم کنید و گردوهای خرد شده را افزوده و مخلوط کرده و ماهیتابه را از روی حرارت بردارید. کمی دارچین را با مواد مخلوط کنید و در ظرف مورد نظر بریزید و روی آن را با خلال پسته و گردو تزئین نمایید. در صورت تمایل قادر هستید بعد از برداشتن مواد از روی حرارت به جای شکر 50 گرم عسل اضافه کنید.