بیوگرافی اردلان شجاع کاوه بازیگر تلویزیون و سینما + عکس

بیوگرافی و عکس های اردلان شجاع کاوه

اردلان شجاع کاوه بازیگر سینما ، تلویزیون و تئاتر در سال 1341 در بیرجند به دنیا آمد و در اصل مازندرانی می باشد. پدر و مادر او اهل بابل هستند. او بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و مدرس دانشگاه است. اردلان شجاع کاوه در یک خانواده پرجمعیت و هنردوست در شهر بابل متولد شد. او آخرین فرزند خانواده است و دو برادر و دو خواهر بزرگتر دارد. پدر او در آن زمان کارمند اداره پست و تلگراف و تلفن بود و به عنوان مأمور به شهرهای مختلف منتقل شد و به همین خاطر شجاع اردلان کاوه در بیرجند متولد شد. خانواده این بازیگر تجربه زندگی در شهرهای زیادی مانند تویسرکان، ملایر، گرگان  ، تنکابن، بابلسر و بندر انزلی را دارند.

اردلان شجاع کاوه اولین بار در سال ۱۳۶۴ در سن ۲۲ سالگی در فیلم بایکوت با کارگردانی محسن مخملباف ظاهر شد. اردلان شجاع کاوه با حضور در طنز چارخونه با کارگردانی سروش صحت و در نقش فرزاد بار دیگر به شهرت دست یافت.  اردلان شجاع دارای دیپلم اقتصاد است اما به خاطر علاقه زیاد به بازیگری تحصیلات خود را در این رشته ادامه داده است. وی دارای مدرک لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس است و در دانشگاه سوره به تدریس می پردازد و اکنون استاد دانشگاه هنر است.  اردلان شجاع در کنار بازیگری به موسیقی نیز علاقه دارد و سال هاست که به نوازندگی سنتور می پردازد اما به دلیل مشغله کار این زمینه را انجام نداده است.

اردلان شجاع کاوه از کودکی با تشویق والدین و حضور برادرش در زمینه موسیقی به فعالیت های هنری مثل تئاتر وارد شد. از ده سالگی در تئاتر بزرگسالان نقش کودک را بازی کرد. او می گوید: «من سال ها در تئاتر کار کرده ام، یک روز فهمیدم که دارند برای فیلم بایکوت تست گرفته و خودم را امتحان کردم، فکر می کنم سال 62 یا 63 بود و من 22 سالم بود. به هر حال در آزمون شرکت کردم و با تعجب قبول شدم و پس از آن در برابر دوربین مخملباف قرار گرفتم.  اردلان شجاع کاوه در بیشتر از 56 فیلم و سریال ایفای نقش کرده است. او 7 سال اول فعالیت خود را در سینما گذراند و سپس به تلویزیون رفت. اردلان کاوه شجاع به خاطر استقبال زیاد از فیلم گذرگاه مجبور به ترک شهر و پناه بردن به زیرزمین خانه پدری شد.

اردلان شجاع کاوه در سال 1386 با بازی در کمدی چهارخونه با کارگردانی سروش صحت و در نقش فرزاد دوباره مشهور شد. در «مردان آنجلس»، «زن»، «سیاه» و «کلانتر» شاهد نقش‌های متفاوتی از شجاع اردلان کاوه بودیم که در این سریال‌ها خوب دیده شدند. نوع دیگری از بازی اردلان شجاع کاوه در صاحبدلان به وسیله محمدحسین لطیفی ظاهر شد. ولی پس از عمارت پدری اکبر منصور فلا، قسمتی از شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» پخش شد و گاهی از رادیو و تئاتر خبری از اردلان شجاع کاوه نبود. آخرین حضور جسورانه در یک سریال تلویزیونی به نام قفسی برای پرواز در سال 2010 است.

اردلان شجاع کاوه در سال 1370 عروسی کرد. همسر وی الیزا اورامی از بازیگران و گویندگان تئاتر ایران است. این دو در روی صحنه با همدیگر آشنایی پیدا کردند و این آشنایی منجر به ازدواج آنان گردید و حالا یک دختر 12 ساله دارند. همسر او مدتی است که به دوبله مشغول است و اکنون نمایشنامه نویسی می کند.الیزا اورامی همسر اردلان شجاع کاوه در 1341 به دنیا آمد و دارای مدرک نقاشی است. بانو اورامی به صورت حرفه ای دوبله را از سال 1370 شروع نموده است.

فیلم های سینمایی با بازی اردلان شجاع کاوه

 بایکوت  گذرگاه  هراس
 پنجاه و سه نفر  عملیات کرکوک دادستان
 بر بال فرشتگان  پاییز بلند دایره سرخ
 آقای رئیس‌جمهور  جوجه اردک من پاپیتال
 یوسف پیامبر به هدف شلیک کن پرونده‌ای برای سارا

 

مجموعه های تلویزیون اردلان شجاع کاوه

هشت بهشت پاییز بلند  شمارش معکوس
 شب و مه برگبار مردان آنجلس
 ایستگاه همسفر دیوار شیشه ای
 نو عروس حامی روح مهربان
 هنگامه نقش جهان کلانتر 2
 صاحبدلان چهارخونه یوسف پیامبر
 عمارت پدری قفسی برای پرواز شرم

گردآوری: روبکا