بیوگرافی بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون + عکس

بیوگرافی بهمن دان + عکس بهمن دان

بهمن دان در 27 اردیبهشت 1337 در تهران به دنیا آمد. وی دارای دیپلم تجربی و فارغ التحصیل رشته رادیولوژی از دانشگاه است. بهمن دان کار هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا شروع کرد و کار سینمایی خود را از سال ۱۳۷۱ به عنوان بازیگر حرفه ای در فیلم هدف شروع نمود. وی مدتی به عنوان تکنسین رادیولوژی در بیمارستان مهر مشغول به کار شد و اکنون در زمینه کشاورزی مشغول به کار است. بهمن دان در بیشتر فیلم ها نقش آدم های شرور را بازی می کند و ظاهر فیزیکی او بیشتر برای این نقش ها مفید است اما نمی توانست متفاوت به نظر برسد. اما حضور او در سریال تلویزیونی بازی پنهان باعث نشان دادن توانایی هایش شد.

بهمن دان دان یک پسر به اسم رضا دارد که فارغ التحصیل رشته بازرگانی است و دختری به اسم شاه پری داشته که دانشجوی حقوق است. همسر این بازیگر خانه دار است. بهمن دان به خانواده اش علاقه زیادی دارد و براساس صحبت های خودش تلاش می کند همیشه در کنار خانواده اش باشد. بهمن دان از بچگی عاشق سینما و بازیگری می باشد. قبل از ظهور تلویزیون، او فیلم‌های 35 میلی‌متری می‌خرید و آن‌ها را به هم می‌چسباند و جلوی دوربین می‌گرفت تا بتواند با دوستانش در حیاط پشتی آن‌ها را از طریق دوربین تماشا کند. با آمدن تلویزیون، او شب ها با تماشای سریال های آمریکایی بیدار می ماند. به گفته بهمن دان، او با همذات پنداری با شخصیت های سریال های تلویزیونی توانسته در بازیگری موفق شود. در دوره دبیرستان در گروه های تئاتر مدرسه کار کرد و بعداً تا سال 1354 با گروه تئاتر آناهیتا به کار خود ادامه داد. بهمن دان قبل از انقلاب به دلیل نارضایتی پدرش جدیت بازیگری نداشت و پس از وقفه ای طولانی در سال 1371 به حوزه بازیگری وارد شد.

بهمن دان در مصاحبه ای در مورد دوران کودکی خود گفت من در کافه محلی خود با تلویزیون آشنایی پیدا کردم. آن موقع 9 سالم بیشتر نبود. یادم می آید نخستین برنامه ای که از تلویزیون مشاهده کردم یک فیلم آمریکایی با بازی جان وین بود. بچه ها از صندلی استفاده کردند و من هم مثل بقیه بچه ها قرآن را به شاگرد قهوه خانه دادم و روی باتری صندلی ها نشستم و فیلم تماشا کردم.تقریبا نه ماه پس از آن پدرم با اسرار من یک دستگاه تلویزیون RTI  از محل کار خود خرید و جزو نخستین کسانی بودیم که تلویزیون داشتیم و همسایه ها به منزلمان می آمدند.

این بازیگر تقریبا پرکار تلویزیون و سینما کار هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا شروع نمود و در نمایش های بسیاری ابتدا درجه دو و سه و بعد در نقش های اصلی بازی کرد و به تدریج توانست مهارت ها و استعدادهای خود را به نمایش بگذارد. به همین دلیل در دهه 60 موفق شد وارد تلویزیون حرفه ای شود و از سال 1371 برای نخستین بار با بازی در فیلم هدف ساخته بهرام کاظمی وارد سینما شد. بازی پنهان کارگردان شاپور را قوی ترین نقطه مثبت بهمن دان می دانند و معتقد است بهترین نقشی است که تا به حال داشته است.

بهمن دان در سریال تاریخی معمای شاه ساخته محمدرضا ورزی، نخست وزیری که در مقابل مجلس ترور شد، نقش حسنعلی منصور را بازی می کند. طوفان شن اثر خاطره امیزی است آن را نمی توان از خاطرات گرفت. اثری در مورد حمله آمریکایی ها به آزادی گروگان ها از سفارت آمریکا در ایران می باشد. بهمن دان در سال 2006 مدتی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در کارهای مهمی ایفای نقش کرد. او امسال با حضور در 5 فیلم و سریال مهم خود را به مردم معرفی نمود.

فیلم تلویزیونی «سالار خان» با کارگردانی بهمن دان برای اکران در شبکه نمایش خانگی آماده شد. وی این فیلم تلویزیونی را در سال 90 تولید و به غیر از کارگردانی در آن نیز حضور دارد. بازیگران زیادی در این تله نقش آفرینی کرده اند. مثلا مارال فرجاد، قائم سالار خان نخستین تجربه بهمن دان در ژانر کمیک بود و تجربه خیلی خوبی بود. بهمن دان فیلم دیگری به نام حاج باقر خبازباشی در دست ساخت دارد که او و نفیسه روشن در آن نقش پسر حاج باقر خبازباشی را بازی می کنند. این اثر نیز در ژانر طنز است و هدف آن شادی مردم بوده و در نهایت موسیقی هر دو فیلم تلویزیونی ساخته مهدی کورنگی است. بهمن دان نیز با نیروی دریایی و آخرین روزهای جنگ سر و کار دارد و دغدغه اش این است که آن ها را کارگردانی کند.

فیلم های بهمن دان

عنکبوت  شیرهای جوان ویرانگر
 موش  پرواز خاموش هدف
حرکت اول  حماسه قهرمانان معمای شاه
سنگ، کاغذ، قیچی توفان شن  تله‌فیلم چشم‌های نامحسوس
قصه دل‌ها  متهم  محاکمه
هر چی تو بخوای (تعطیلات آخر هفته) گارد ویژه چهل سرباز
زیر تیغ ( عشق سال‌های جنگ آفتاب و زمین
 زیر زمین

 

گردآوری: بیوگرافی بازیگران سایت روبکا