بیوگرافی علی سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون

بیوگرافی علی سلیمانی + عکس علی سلیمانی

علی سلیمانی در 10 آبان 1349 در تهران به دنیا آمد. او فارغ التحصیل لیسانس، بازیگر، مجری، مدرس بازیگری، مدرس کاراته و عضویت دائمی تیم فوتبال هنرمندان می باشد. این بازیگر سرشناس و مشهور، بازی در فیلمی به نام سفر به سوی خیر ساخته داریوش مودبیان را آغاز کرد. سلیمانی در سال 1370 به تدریس بازیگری و هنرهای رزمی کاراته پرداخت و برادر بزرگتر حسن سلیمانی است که او هم در زمینه کاراته کار می کند. سلیمانی علاوه بر موارد فوق، به عنوان دستیار کارگردان نیز کار کرده است. از دستیاران کارگردان او می توان به کارگردانی بهروز بقایی و پرویز شیخ طادی اشاره کرد. سلیمانی در بیشتر از سی فیلم بازی کرده و در عرصه تئاتر و تلویزیون نیز فعالیت داشته است. از فیلم های معروف علی سلیمانی که در آنها بازی کرده می توان به: دروازه ساعت (ساخته سیدجواد هاشمی)، وضعیت سفید (ساخته حمید نعمت اله)، روشنتر از سکوت (ساخته حسن فتحی) و دادستان یک شهر ساخته اصغر فرهادی می باشد.

علی سلیمانی همچنین در برنامه تلویزیونی عصر خانواده به عنوان مجری حضور داشته و در سریال های بوی کافور، عطر یاس، چهارشنبه عزیز مسئولیت تدارکات را بر عهده گرفته است. از فیلم هایی که سلیمانی در آن نقش دکوراتور را بازی می کند شامل خاکستری و مریم مقدس می باشد.

ازدواج علی سلیمانی

علی سلیمانی در سال ۱۳۷۶ با سهیلا جوادی، دیگر هنرمند ایرانی ازدواج کرد. این بازیگر در 26 سالگی ازدواج کرد و سهیلا جوادی در آن موقع 18 سال داشت. آنها فرزندی به اسم صبا دارند که در 12 مرداد 1378 در تهران به دنیا آمد. صبا سلیمانی حالا به عنوان نویسنده و عکاس کار می کند.

علی سلیمانی و برادرش حسن سلیمانی به طور حرفه ای کاراته را تمرین می کنند. سلیمانی کاراته را از سال 70 آغاز نمود و حالا در این هنر رزمی استاد است. او علاوه بر کاراته، عضو دائمی تیم فوتبال هنرمندان می باشد. علی سلیمانی دیدگاه خود را درباره فیلم دادستانی اینگونه بیان کرد از نظر من دست اندرکاران تلویزیون با ساخت مجموعه دادستانی که به موضوعاتی مانند اختلاس آقازاده ها و غیره اختصاص دارد شجاع بودن خود را نمایان کردند. علی سلیمانی بازیگر نقش صادق در فیلم دادستان گفت: با بازی در نقش صادق موفق شدم دو فضا را همزمان تجربه نمایم. یکی فضای پلیس و دیگری گروه جنایتکار. هیچ کدام از نقش ها توانایی ایفای هر دو نقش مثبت و منفی را ندارند. هر بازیگری علاقه دارد خودش را در نقش های مختلف به چالش بکشد. من هم همین کار را کردم و خودم را به چالش کشیدم. وی اضافه کرد که تلویزیون برای نخستین بار شجاعت نشان می دهد و سخنان مردم را علیه مقامات کشور می گوید. وقتی بین مردم هستم این حرف ها را خوب حس می کنم.

در سال 66 که دانش آموز بودم با دوستانم به عنوان گروه تئاتر و سرود توسط استاد شهید ابراهیم مرشدشاد به جبهه رفتیم ولی شرایط نامناسب بود و به تهران بازگردانده شدیم. دو هفته گذشت و فهمیدیم خود شهید ابراهیم مرشدشاد به درجه شهادت رسیده است. من حدود 4 بار در فیلم تنگه ابو گریم کردم در حالی که سعید ملکان سرانجام راضی شد. این فیلم خیلی عجیب و نزدیک است ما در این فیلم اثری از دشمن بعثی ندیدیم. یعنی هیچ نقشه ای از طرف دشمن نداشتیم و فیلم درباره رزمندگان ایرانی می باشد.

آثار علی سلیمانی

فیلم های تلویزیونی علی سلیمانی

دادستان  ملکاوان کتونی زرنگی
 وارش  سفر در خانه سفر در خانه
ماه و پلنگ پایتخت عصر پاییزی
وضعیت سفید سقوط یک فرشته امین و مینا
 اشک ها و لبخند ها شاید برای شما هم اتفاق بیفتد فریدون مهربان است
 شکر تلخ سلام وشن تر از خاموشی
 سلام روشن تر از خاموشی داستان یک شهر
 ماه مهربان سفر به چزابه

 

فیلم های سینمایی علی سلیمانی

به وقت خماری  تنگه ابوقریب  اشنوگل
در مدت معلوم تونل  خاله سوسکه
زخم شانه حوا  یک وجب از آسمان  کلانتری غیر انتفاعی
 بی پولی  قارچ سمی  سگ کشی
سرزمین پدربزرگ تلفن جهان پهلوان تختی
نجات یافتگان سفر به خیر

 

گردآوری: بخش بیوگرافی بازیگران روبکا