بیوگرافی رضا ناجی + عکس

بیوگرافی رضا ناجی + عکس های رضا ناجی

محمدرضا امیر ناجی مشهور به رضا ناجی بازیگر تلویزیون و تئاتر در ۵ دی ۱۳۱۰ به دنیا آمد و اهل شهر تبریز است. رضا ناجی از بچگی علاقه به تئاتر داشته و در تئاترهای خیابانی گوناگونی ایفای نقش کرده است. وی دارای گواهینامه پایه رانندگی و گواهینامه فنی درجه یک وسایل نقلیه است و اول به عنوان مکانیک مشغول به کار شد بعد وارد نیروی هوایی ارتش شد. رضا ناجی بعد از بازگشت از خدمت سربازی برای تحقق آرزوی بازیگری به تهران رفت و به عنوان مکانیک کار کرد و همزمان دوران بازیگری خود را در کنار استاد عباس جوانمرد گذراند. بعد به درخواست یکی از دوستان خود وارد نیروی هوایی شد و از سال 1350 تا 1380 مسئولیت تئاتر آنجا را بر عهده داشت.

رضا ناجی چند سال است که متاهل است و دارای دو دختر و یک پسر به نام سودابه و سحر و شهرام است.

رضا ناجی از سال 1341 بازیگری را شروع کرد اما فعالیت حرفه ای خود را از سال 1342 با نمایش غلام یحیی شروع کرد. ولی حضور رسمی سینمایی او در سال 1368 با فیلم گل سرخ رقم خورد. رضا ناجی در سال ۱۳74 در پروژه ای به اسم «فرار از جهنم» در تبریز به ایفای نقشی سه دقیقه ای پرداخت.

سال بعد جرقه ای در زندگی بازیگری او بود و رضا ناجی از میان 2500 نفری که برای فیلم بچه های آسمان آقای مجید مجیدی تست دادند انتخاب شد و سرآغاز شکوفا شدن و موفقیت آن بازیگر شد. رضا ناجی با بازی در فیلم های مجید مجیدی مشهور شد.

وی برای فیلم های «بچه های آسمان» و «او» موفق به دریافت دیپلم جشنواره فیلم فجر شد و برای فیلم «باران» نامزد دریافت سیمرغ بلورین نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد. رضا ناجی با گرفتن جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم برلین 2008 مشهور شد و برای دفاع از او در تبریز فیلمی به نام ناجی در مجتمع سینمایی 29 بهمن تبریز به ثبت رسید. به جز «آواز گنجشک ها» یکی از مهم ترین فیلم های رضا ناجی «بچه های آسمان»، «ترنج»،  بارون و باد در مرغزارها است. رضا ناجی علاوه بر این در فیلم های «ایکس لارج»، «آباچی» و «تگزاس» به ایفای نقش پرداخته و تقریبا 16 فیلم بازی کرده است. رضا ناجی در تلویزیون نیز حضور داشته و در سریال هایی مثل «از یاد رفته»، «دیوار به دیوار» و «موج و صخره» حضور داشته است.

در سال 2004 با روده بزرگم مشکل پیدا کردم و بعد از عمل جراحی و برداشتن 23 سانتی متر از روده ام، پزشکان متوجه شدند که بهبود یافته ام و به من گفتند به زندگی خود ادامه دهم! ولی این بیماری پس از 15 سال به سراغ من آمد و در شهریور 1398 دوباره اذیتم کرد. این بار به پزشکان مراجعه کردم و برخی از آنها شکمم را باز نکردند، آنها تشخیص دادند که باید روده ام را به طور کامل خارج کنم ولی وقتی به دکتری که مرا عمل کرد برگشتم، او گفت باید عمل جراحی و شیمی درمانی نمایم. بیماری به طور کامل ناپدید می شود. 12 دوره شیمی درمانی که گذراندم بررسی شد. پس از انجام جراحی روده و دوازده دوره شیمی درمانی، این بیماری به سختی در حال بهبود می باشد.

فیلم های رضا ناجی

 

 گل سرخ  فرار از جهنم   بچه‌های آسمان
 تولد یک پروانه  تونل ۱۸  پرواز خاموش
 باران   پرنده باز کوچک  باران رؤیاها را نمی‌شوید
 او  بید مجنون باغ‌های کندلوس
 برای آمدنت دعا می‌کنم  یک قدم تا خدا  سرگیجه
  باد در علفزار می‌پیچد  آواز گنجشک‌ها   پای پیاده
 نیمه ی پنهان ماه  یک سطر واقعیت  ترنج در ترنج
 مردی شبیه گرگ   نهنگ عنبر  سال‌های انتظار

گردآوری: روبکا