طرز تهیه کوفته سوئدی خوشمزه

کوفته سوئدی یک غذای بسیار لذیذ با طعمی جدید و فوق العاده است برای تهیه کوفته سوئدی دو مرحله جدا داریم یکی تهیه خود کوفته و یکی تهیه سس کوفته. فرق کوفته سوئدی با کوفته ایرانی در این بوده که کوفته را با سس تهیه نمی کنند اما هنگام سرو با سس روی کوفته ها ریخته می شوند.

کوفته سوئدی برای شش نفر

گوشت چرخ کرده  1 کیلو

فلفل دلمه  سه عدد

برنج  یک پیمانه

جعفری کمی

نمک و فلفل و زردچوبه   به میزان مورد نیاز

گوجه فرنگی  چهار عدد

آرد سوخاری 1 پیمانه

پیاز بزرگ   دو عدد

رب گوجه فرنگی  دو ق غ

برنج را شسته و نیم پز کرده و اجازه دهید خنک شود. فلفل، گوجه فرنگی و جعفری را خرد کنید گوشت، برنج و مقداری آرد سوخاری را افزوده و ورز بدهید تا خوب مخلوط شوند. مواد را به اندازه یک گردو پهن کرده و در بشقاب قرار دهید. تابه را روی اجاق قرار داده و کوفته ها را در روغن داغ سرخ نمایید. 2 عدد پیاز را خرد کرده و در ماهیتابه دیگری تفت داده و نمک و فلفل و رب گوجه فرنگی را افزوده و تفت بدهید. مقداری آب به سس افزوده و روی حرارت ملایم پخته تا غلیظ گردد. کوفته های سرخ شده را در ظرفی بریزید و روی سس گوجه فرنگی بزنید.

کوفته سوئدی با سس شوید برای شش نفر

گوشت چرخ کرده گوساله  نیم کیلو

پودر سوخاری  7 قاشق غذاخوری

پیاز رنده شده  پنج قاشق غذاخوری

جعفری ساطوری سه قاشق غذاخوری

جوز هندی   نوک قاشق خوری

پودر زنجبیل  نصف قاشق مرباخوری

نمک و فلفل  به مقدار مورد نیاز

آرد سفید  به مقدار مورد نیاز

مواد مورد نیاز سس شوید:

کره سی گرم

آرد سفید  دو قاشق غذاخوری

شیر  دو پیمانه

آب لیمو تازه سه قاشق غذاخوری

شوید تازه خرد شده شش قاشق غذاخوری

نمک و فلفل  به مقدار مورد نیاز

 

این کوفته سوئدی با شیر درست می شود. پیاز را رنده کنید. جعفری را ساطوری نمایید. گوشت را به همراه پیاز، جعفری، پودر زنجبیل، نمک، فلفل سیاه، جوز هندی و آرد سوخاری ترکیب کنید و ورز داده تا چسبناک شود و به اندازه گردویی را از مواد بردارید و کف دست خود گرد کرده و در آرد سفید گردش دهید و در ظرفی چیده و پس از تمام شدن مواد کوفته را در روغن سرخ نمایید.

کوفته های سرخ شده را در ماهیتابه بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه نمایید. حرارت را زیاد کرده تا به جوش بیاید و سپس حرارت را کاهش داده و در تابه ای قرار داده تا با حرارت ملایم پخته شود. برای درست کردن سس شوید ماهیتابه را روی اجاق قرار داده و کره را اضافه کرده تا ذوب شود بعد آرد را اضافه کنید و هم زده تا به طور کامل تفت داده شود. در حین هم زدن شیر را به تدریج اضافه کرده تا سس یکدست گردد. سس را به آرامی هم زده تا غلیظ گردد و ته نگیرد بعد شوید خرد شده را با نمک و فلفل و آبلیمو اضافه کنید و حرارت را خاموش نمایید. کوفته های پخته شده را در ظرف مورد نظر بریزید و سس شوید را روی آنها بریزید. کوفته سوئدی با شیر شما تهیه شده است.

کوفته سوئدی با مرغ

سینه مرغ  دو عدد

تخم مرغ  1 عدد

پیاز  1 عدد

سیر  2 حبه

آرد سوخاری یا خرده نان نصف لیوان

خامه 2 ق غ

نمک و فلفل  به مقدار مورد نیاز

آرد سفید 3 ق غ

آب مرغ نصف لیوان

سس سویا 1 ق غ

جعفری خرد شده  1 ق غ

این کوفته سوئدی با خامه و مرغ درست می شود. سینه های مرغ را با پیاز و سیر خرد کنید سپس سس سویا، تخم مرغ، آرد سوخاری، نمک و فلفل را افزوده و هم بزنید تا یکدست شود. جعفری خرد شده را به مایع گوشت افزوده و از مواد به اندازه گردو بردارید و آن را کف دست بغلتانید و در سینی قرار دهید بعد در تابه قرار دهید و روغن را روی حرارت ملایم گرم کنید و در تابه را ببندید و کوفته ها را به مدت 10 دقیقه سرخ کنید. کوفته ها را از ماهیتابه خارج کنید. آرد و آب مرغ را به روغن و عصاره گوشت مانده در ماهیتابه افزوده و به آرامی هم زده تا غلیظ شود. خامه را افزوده و هم بزنید بعد کوفته ها را در تابه ریخته و به مدت 10 دقیقه با سس بجوشانید. کوفته سوئدی با خامه و مرغ شما آماده است. کوفته ها را با نان، برنج یا اسپاگتی مصرف کنید.

کوفته سوئدی با سس خامه برای پنج نفر

گوشت چرخ کرده   600 گرم

تخم مرغ  یک عدد

مغز نان سفید   50 گرم

پیاز  یک عدد

شیر یا آب  چهار ق غ

پودر آویشن   6/1 ق چ

پودر جوز هندی  6/1 ق چ

پودر زنجفیل  6/1 ق چ

پودر فلفل سیاه  3/1 ق چ

پودر پاپریکا  3/1 ق چ

نمک  یک ق چ سر خالی

پودر فلفل سفید  نصف ق چ

کره  صد گرم

سویا سس  یک ق چ

آرد  دو ق غ

چاشنی گوشت 1 قطعه

خامه  سه ق غ

آب یا شیر گرم   300 میلی لیتر یا 300 گرم

چهار قاشق غذاخوری شیر را با نان باگت مخلوط کرده تا نرم شود. پیاز را رنده کرده و با گوشت و ادویه و مغز باگت مخلوط کنید و ورز دهید تا چسبناک شود.از مواد به اندازه گردو بردارید و کف دست گرد کرده و در سینی قرار دهید.هر بار در تابه ای که روی اجاق گذاشته اید سه قاشق غذاخوری کره یا روغن برای سرخ کردن ریخته و پس از داغ شدن کوفته ها آن ها را با حرارت متوسط ​​سرخ نمایید. برای درست کردن سس، 50 گرم کره را روی حرارت ملایم آب کنید. دو قاشق غذاخوری آرد را به ماهیتابه اضافه کنید و تفت بدهید بعد شیر گرم را به ماهیتابه اضافه کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه مخلوط کرده تا غلیظ گردد. سس سویا، خامه و چاشنی گوشت را به سس افزوده و مخلوط کنید تا یکدست شود. کوفته های سوئدی را در ظرفی بریزید و در کنار آن پوره سیب زمینی قرار دهید و روی کوفته ها سس خامه بزنید.